kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
آمریکایی‌ها روی کنوانسیون‌های بین‌المللی قلم قرمز کشیدند

خشم عراق از آزمایش سامانه پاتریوت در داخل سفارت آمریکا

اقدام غیر دیپلماتیک آمریکا مبنی بر آزمایش سامانه دفاع موشکی در فضای سفارت این کشور در بغداد، با واکنش و محکومیت پارلمان عراق و گروه‌های سیاسی این کشور مواجه شد.



نیرو‌های آمریکایی دیروز در سفارت این کشور در بغداد، سامانه دفاع هوایی «پاتریوت» را آزمایش کردند! به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این آزمایش شامل شلیک آتش و انفجار بمب‌های صوتی به منظور سنجش آژیر‌های خطر بود. همچنین، یک فروند پهپاد آمریکایی منطقه خضراء را هدف قرار‌داد، تا میزان کارایی سامانه پاتریوت را بسنجد.
اما، شنیده شدن صدای پی‌در‌پی چند انفجار‌، باعث رعب و وحشت میان ساکنان نزدیک سفارت شد و حتی گزارش رسید که یک کودک هفت ساله در منطقه «کرخ» بغداد، به خاطر وحشت از انفجارها، جان خود را از دست داد.
علاوه‌بر آن، یک منبع امنیتی گفت که این اقدام آمریکا، به منازل و اموال شهروندان در کرخ و منطقه «رحمانیه الجعفر» ضرر و زیان وارد کرده است.
البته، آمریکایی‌ها می‌گویند که از قبل دولت عراق را در جریان این آزمایش قرار‌داده بودند. سکوت دولت «مصطفی کاظمی» در برابر اقدام آمریکا، این ادعا را کم و بیش تایید می‌کند.
واکنش عراقی‌ها
کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در واکنش به این اقدام آمریکا، اعلام کرد که سفارت آمریکا در بغداد به پایگاه نظامی تبدیل شده است و دیگر یک نهاد دیپلماتیک نیست و اجرای آزمایش مذکور آن هم در یک منطقه مسکونی، مخالف موازین دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی است.
«حسن کریم الکعبی» معاون اول پارلمان عراق، نیز اقدام آمریکا را تحریک‌آمیز و مغایر با قوانین بین‌المللی و موازین دیپلماتیک دانست.
به گزارش خبرگزاری فارس، «ائتلاف فتح» تحت رهبری «هادی عامری»، نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد‌، اقدام سفارت آمریکا در بغداد، امری عجیب و غیرمسئولانه و ناقض عرف دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی است.
ناکامی پاتریوت
گزارش‌ها از حمله راکتی به منطقه سبز «بغداد»، پس از آزمایش سامانه پدافند هوایی آمریکا در این منطقه، حکایت دارد. به گزارش میزان، سامانه موشکی پاتریوت در دفع کامل این راکت‌ها، درست عمل نکرده و راکت‌ها در نزدیکی سفارت آمریکا به زمین اصابت کرده است. گروه موسوم به «عصبه الثائرین» مسئولیت این حمله موشکی را به عهده گرفته است.