kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
احتمال افزایش فوتی‌ها تا 200 نفر در روز!

آمار جان باختگان روزانه کرونا در کشور باز هم رکورد زد

تعداد فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا دیروز در شرایطی با ثبت 163 مورد رکورد زد که به گفته معاون وزیر بهداشت، افزایش فوتی‌ها تا ۲۰۰ مورد هم بعید نیست.





سخنگوی وزارت بهداشت دیروز گفت: از 14 تا ۱۵ تیرماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۹۵ مورد بستری شدند.
به گزارش وبدا، سیما سادات لاری با‌ اشاره به اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسیده است، افزود: متأسفانه در طول این مدت، ۱۶۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر
رسید.
لاری ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۲۰۱ هزار و ۳۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها‌ترخیص شده‌اند.
وی با اعلام اینکه سه هزار و  ۱۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند، اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و ۷۹۴ هزار و ۷۲۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند، گفت: استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.
 افزایش ۲/۵ برابری درخواست مردم برای استفاده از ماسک
معاون کل وزیر بهداشت با‌ اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی، گفت: وظیفه اجرای این موضوع را ارائه‌دهندگان خدمت بر عهده خواهند داشت، به این صورت که در ادارات مسئولان و روسای ادارات، در مترو مسئولان مترو و... مسئولیت اجرای این موضوع را برعهده خواهند داشت و در عین حال نکته مهم‌تر این است که به کسانی که ماسک ندارند، ارائه خدمت انجام نمی‌ شود. از طرفی هم اگر کارمندی ماسک نداشته باشد، برایشان غیبت زده شده و برگردانده می‌شوند.
به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی افزود: اصلی‌ترین ضمانت اجرا برای استفاده کردن از ماسک، خواست عمومی مردم است. در چند روز گذشته استفاده از ماسک در سطح شهر تهران بین دو تا ۲.۵ برابر بیشتر شده است.
حریرچی ادامه داد: متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل‌های ارائه‌دهنده خدمات و صنوف و همچنین در سطح کشور کاهش یافته بود. این درحالی است که همچنان فکر می‌کنیم که اکثر مردم رعایت متوسط یا بالایی را دارند. دومین ضمانت اجرایی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، تأکید مسئولان ادارات خواهد بود. نظارت این اقدام را در حلقه اول وزارت کشور و کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا برعهده ‌دارد و با چهار لایه که ما طراحی کردیم در وزارت بهداشت هم این نظارت انجام می‌شود. بر این اساس ما ناظر می‌فرستیم و هم سامانه ۱۹۰ ما آماده گزارش‌های مردمی است و هم از طریق بارکدی که برای مشاغل مختلف تعریف شده، مردم می‌توانند نظارت را انجام دهند.
همچنان در موج اول کرونا هستیم
وی اظهار داشت: اگر استان یا کشوری 6 ماه را به‌صورت طبیعی و با میزان بیماری اندک طی کرده باشد، به نوعی موفقیت محسوب می‌شود. یعنی یک چهارم از این دو سال را طی کرده است. استان‌هایی مانند فارس هستند که موج اول قابل توجهی نداشتند و امیدواریم همچنان بتوانند مدیریت کنند. بر همین اساس هنوز وضعیت فعلی را موج دوم تلقی نمی‌کنیم و هنوز از نظر خصوصیات اپیدمیولوژیک در موج اول بیماری به سر می‌بریم. متأسفانه مدت زمان قابل توجهی است که میزان فوتی‌هایمان سه رقمی شده و حدود ۱۵۰ فوت است که همراه هر یک از این فوتی‌ها تعداد زیادی بستری و موارد سرپایی وجود دارد.
 چرایی افزایش آمار فوتی‌های کرونا
معاون کل وزارت بهداشت افزود: زمانی که میزان فوتی‌ها دو رقمی شده بود، در حال برنامه‌ریزی برای رساندن میزان موارد فوت به زیر ۱۰ نفر بودیم. منتها دو اتفاق مهم رخ داد؛ یکی اینکه ما باید مانند سایر کشورها بازگشایی‌ها را داشته باشیم و روند بازگشت فعالیت‌های نزدیک به عادی را به‌خاطر معیشت مردم داشته باشیم که اکثر کشورها این را کار را انجام دادند و قابل قبول است. البته عوارض خودش را هم دارد. به این معنا وقتی بازگشایی انجام می‌شود، قاعدتا میزان مواجهه را به میزانی افزایش می‌دهد. این افزایش مواجهه تعداد موارد ابتلا، بستری و مرگ را افزایش
می‌دهد.
 مجوز به ۹ استان برای اعمال محدودیت
در مناطق قرمز
حریرچی گفت: تعطیلی یکپارچه کشوری به نفع نیست. در اسفند و فروردین هم که تعطیلی‌ها را داشتیم، استان‌های جنوبی ما درگیر نبودند، اما عوارض تعطیلی‌ها را تحمل کردند. بهترین الگو که در ستاد ملی کرونا تصویب شده، الگوی شهرستانی در قالب تصمیم‌گیری استانی است. در حال حاضر به  ۹ استان مجوز داده‌ایم تا شهرستان‌هایی که وضعیت‌شان قرمز تشخیص داده شده، مشاغل سطح سه و چهار را تعطیل کرده‌اند. مشاغلی مانند رستوران‌ها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های سینما، تئاتر، مصلی‌ها و مساجد نیز در این استان‌ها تعطیل شدند. بنابراین ممکن است تعطیلی‌ها بازگردد. همان‌طوری که در ۹ استان تعطیلی‌ها برگشته است، اما بسته به وضعیت استان‌ها و به‌صورت هفتگی تصمیم‌گیری می‌شود. شهر تهران هنوز در وضعیت قرمز قرار نگرفته، اما در مرحله هشدار است.
 ممنوعیت مراسم عروسی و عزا در ۹ استان
وی با‌ اشاره به ابتلا به کرونا در مراسم‌های عروسی و عزاداری، افزود: در برخی استان‌ها و حداقل در ۹ استان انجام مراسم عروسی و مراسم ‌ترحیم ممنوع شده است. متأسفانه در سه ماه بین ماه رمضان و محرم طبق فرهنگ برخی مردم این مراسم را انجام می‌دهند. در بخش آی‌سی‌یو قفسه صدری بیمارستان امام خمینی(ره) آقایی بود که دو روز بعد از عروسی‌اش مبتلا شده بود و حالا راه تنفسی او را از گلو باز کردند و در شرایط بسیار سختی قرار داشت و بسیار بدحال بود. برگزاری برخی مراسم‌ها هیچ توجیهی ندارد. استاندار خوزستان اعلام می‌کردند که تعداد زیادی برای مراسم‌های ‌ترحیم جمع می‌شوند. به هر حال فرهنگ مردم خوزستان، لرستان و... برای همدردی با یکدیگر بسیار بالا و غنی است، اما عوارض آن در این شرایط وجود دارد. باید توجه کرد که در حال حاضر بسیاری از مردم عالم بی‌عمل شدند، ۹۵ تا ۹۷ درصد مردم می‌دانند، اما عمل نمی‌کنند. ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم هم بینش درستی دارند.
 احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا
معاون کل وزارت بهداشت همچنین تأکید کرد: نکته کلیدی این است که پیر، میانسال، جوان، نوجوان و کودک از نظر ابتلا در معرض ابتلای یکسانی قرار دارند. در کودکان و نوجوانان و جوانان علائم بیماری کم یا بی‌علامت است، اما احتمال ابتلای آنها با سایر افراد برابر است، اما از آنجایی که متوجه بیماری نمی‌شوند، احتمال انتقال بیماری از سوی آنها بالاتر است. بررسی‌هایی که انجام دادیم از ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد و حتی در مواردی ۵۰ درصد در برخی استان‌ها که اپیدمی‌آنها زودتر شروع شده، روند ابتلا را داشته‌ایم. آمارهایی در حد ابتلای ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت و عددهای ۱۵ تا ۱۸ میلیون، عجیب و غریب نیست، اما قبلاً فکر می‌کردیم که افرادی که مبتلا می‌شوند، ایمنی طولانی‌تری دارند، اما متوجه شدیم که این‌طور نیست. با توجه به اینکه اکنون ثابت شده که سطح سرمی‌آنتی‌بادی خصوصاً در افراد کم علامت در عرض سه ماه کاهش می‌یابد، احتمال ابتلای مجدد افراد وجود دارد.
حریرچی با بیان اینکه امیدواریم تعداد فوتی‌هایمان در حد سه رقمی پایین باقی بماند و حتی کمی ‌نزولی باشد، گفت: در عین حال افزایش فوتی‌ها تا رقم‌های ۲۰۰ مورد هم متأسفانه بعید نیست.
نگرانی‌ها درباره آنفلوآنزا و تدارک وسیع واکسن
وی درباره جهش ویروس کرونا نیز اظهار داشت: ویروس کرونا در حال تغییر است و رفتارهای متفاوتی را از خودش نشان می‌دهد که در کشورهای مختلف و کشور ما هم دیده شده است و به تعبیر وزیر بهداشت، «شتر، گاو، پلنگی» است که پیچیدگی‌های خودش را دارد. ویروس جدید آنفلوآنزا و شبه‌آنفلوآنزایی در چین دیده شده که قابلیت ابتلای وسیع انسان را دارد، اما هنوز به این مرحله نرسیده است. در عین حال نگران ویروس N1H1  معمولی هم هستیم. بر همین اساس برای تامین واکسن و گسترش تزریق واکسن به گروه‌های پرخطر تدارک وسیعی دیده‌ایم.
 تابستان داغ کرونا
معاون کل وزارت بهداشت گفت: برخلاف پیش‌بینی‌های روز دنیا که قرار بود تابستان آرامی‌داشته باشیم، تابستان بد و داغی از نظر کرونا داریم و اگر ویروس N1H1  با کرونا مخلوط شود، ممکن است عواقب بسیار بدی داشته باشد. نکته کلیدی این است که راه‌حل مقابله با ویروس با بیمارستان و دارو نیست، اما راهکار مقابله با ویروس پیشگیری و اقدامات بهداشتی است و باید هوشیار بوده و تغییر رفتار دهیم.