kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۲۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴

مشهد غرق جشن و سرور در بزم تولد ضامن آهو

امسال حرم رضوی میزبان خیل عظیمی از دل‌های عاشقان امام رئوف بود؛ آن‌هایی که به‌دلیل شیوع کرونا امکان حضور در بارگاه حضرتش را نداشتند اما مجاوران حرم نایبان این عاشقان بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اما امسال شرایط متفاوت است و شیوع ویروس کرونا که تمام جهان را تحت‌الشعاع قرار داده، وضعیت قرمز در برخی از شهرها از جمله مشهد باعث شده تا خیلی‌ها امکان حضور در صحن و سرای حرم رضوی را نداشته باشند و مراسم حرم مثل همیشه با حضور پرشور زائران برگزار نشود.
زائرانی که فرصت حضور در حریم ملک پاسبان رضوی را داشتند نیز باید شرایط خاصی را رعایت می‌کردند، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک هنگام حضور در حرم رضوی، همراه داشتن ادعیه و جانماز شخصی از جمله مواردی بود که زائران باید رعایت می‌کردند. خادمان سلامت در ابتدای ورود زائر به حرم محلول ضدعفونی‌کننده را در اختیار زائر قرار می‌دهند، همچنین در صحن‌های حرم اگر کسی ماسک نداشته باشد، به آنها ماسک می‌دادند.
مهرهای حرم رضوی در این ایام تعویض و مهرهای سنگی جایگزین شده تا امکان ضدعفونی را داشته باشند؛ همچنین در فواصلی مهرها تعویض و مهرهای جدید جایگزین می‌شد.
البته خیل عظیمی از زائرانی که در حرم حضور داشتند از ماسک استفاده می‌کردند و در کلام برخی از زائران می‌شنیدیم که می‌گفتند از وقتی رهبری بر زدن ماسک تأکید کردند، ما نیز مصمم‌تر از قبل این دستورات بهداشتی را رعایت می‌کنیم.
امسال حضور زائران در حرم به حضور در صحن‌های این آستان مقدس محدود شده بود و به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی رواق‌ها و روضه منوره بسته بود.
در شامگاه میلاد حضرت امام رضا‌(ع) با حضور جمعی از خادمان بارگاه رضوی مراسم گل‌باران حریم نورانی امام رئوف‌(ع) برگزار شد. در این مراسم خادمان ثامن‌الحجج‌(ع) شاخه‌گل‌هایی را به نیابت از تمامی عاشقان خاندان عصمت و طهارت در آستانه روضه منوره به رسم ادب تقدیم کردند.
آیین تعویض پرچم
 و پوش ضریح مطهر امام رضا(ع)
همزمان با شام میلاد امام علی بن موسی‌الرضا(ع) آیین تعویض پرچم و پوش ضریح مطهر رضوی برگزار شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در مراسمی که در شب میلاد حضرت رضا‌(ع) با حضور مسئولان استانی و مدیران عالی آستان قدس رضوی، خادمان و مجاوران بارگاه منور رضوی با شکوه و جلال خاصی در صحن جامع حرم مطهر رضوی برگزار شد، با حضور متولی آستان قدس رضوی، قائم‌مقام تولیت آستان قدس و سرپرست اماکن متبرکه و امور زائران، پوش و پرچم قبه منوره به خادمان رضوی برای تعویض تحویل داده شد.
این مراسم در قالب ویژه‌برنامه «بر بال ملائک» پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با مداحی حسین طاهری مداح و ذاکر اهل بیت‌(ع) و شعرخوانی سیدحمید برقعه‌ای از ساعت ۲۱:۳۰ آغاز شد.
شهر کریمه اهل بیت(ع)
 غرق در نور و شادمانی است
حرم حضرت معصومه(س) در سالروز میلاد هشتمین خورشید ولایت مملو از دلدادگانی است که آمده‌اند میلاد برادر را تبریک بگویند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم، شهر مقدس قم به ویژه بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) در سالروز میلاد برادر بزرگوارشان حال و هوای ویژه‌ای به خود گرفته و کبوتر دل هر زائری را تا حرم نورانی امام رئوف به پرواز در می‌آورد.
حرم مطهر بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه(س) در این روز سراسر نور مملو از ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت است که خود را به این مکان مقدس رسانده‌اند تا میلاد برادر بزرگوار ایشان را تبریک بگویند.
مردم شهر مقدس قم با چراغانی و آذین‌بندی مساجد، معابر و سردر منازل و مغازه‌ها حال و هوای ویژه‌ای به شهر داده‌اند.
آستان مقدس حضرت معصومه‌(س) به مناسبت میلاد امام رضا(ع) و دهه کرامت با رعایت اصل فاصله‌گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی برنامه‌های شاد و متنوعی، چون مدیحه‌سرایی، مولودی خوانی، و همچنین سخنرانی‌های مذهبی را برای زائران و مجاوران حرم کریمه اهل‌بیت‌(ع) تدارک دیده است.
جشن میلاد امام رئوف
در میعادگاه منتظران برپا شد
مراسم جشن شادمانی میلاد امام رضا‌(ع) با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی در مسجد مقدس جمکران برپا شد.
به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از قم، هم‌زمان با ایام کرامت برنامه‌های متعددی را در دستور کار داشت که افتتاحیه جشن‌های دهه کرامت با تعویض پرچم گنبد و با حضور خادمان مسجد مقدس جمکران در حرم کریمه اهل‌بیت‌(س) همراه بود.
مراسم جشن میلاد امام رضا‌(ع) با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
شاه‌چراغ غرق
در شادی میلاد امام رئوف
در روز میلاد امام رئوف، حضرت امام رضا علیه السلام، سومین حرم اهل بیت‌(ع) غرق در شادی است.
به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، حرم مطهر برادر بزرگوار علی بن موسی الرضا، حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیهما السلام دیروز پذیرای دلدادگان و عاشقان رضوی است.
از برنامه‌های سالروز ولادت باسعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت در آستان مقدس حضرت احمدبن موسی‌(ع)، پخش ویژه‌برنامه رادیو حرم است.
در شب ولادت شمس‌الشموس، مراسم مولودی‌خوانی و قرائت دعای پرفیض کمیل با حضور زائران و مجاوران گران‌قدر و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در حرم مطهر برگزار شد.
به مناسبت ولادت باسعادت امام رضا‌(ع) مسابقه اینترنتی ثامن‌الحجج برگزار شد.