kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
وزیر بهداشت:

واکسن ایرانی کرونا از تست‌های مدل‌ حیوانی با موفقیت عبور کرده است

وزیر بهداشت از تلاش‌های شبانه‌روزی دانشمندان و پژوهشگران ایرانی برای ساخت واکسن کرونا خبر داد و گفت: در این راه گام‌‌های موثری برداشته ‌ایم.

به گزارش وبدا، سعید نمکی، در آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی فارمکس خاورمیانه 2020، ضمن خوشامدگویی به سفرای کشورهای دیگر که به صورت ویدئوکنفرانس و مجازی به این نمایشگاه پیوستند، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته علیرغم فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه، توانست با حدود 600 میلیون یورو یعنی حدود 20 درصد از مصرف ارز در سال 97، سال 98 را با افتخار به پایان برساند.
نمکی ادامه داد: در سال 98 با توجه به اینکه مشکلاتی از قبیل سیلاب‌های بهاره، ویروس آنفلوآنزای H1N1 مدیریت سه و نیم میلیون نفر زائر اربعین حسینی و ورود اپیدمی کرونا را داشتیم، پیش‌بینی همکارانمان این بود که باید حداقل 40 تا 50 درصد ارزبری در زمینه دارویی کشور بیشتر شود. اما با همت تولیدکنندگان داخلی و حمایت وزارت بهداشت با همکاران پاک‌ دست و دلسوزم در سازمان غذا و دارو، توانستیم با حداقل ۲۰ درصد کاهش ارزبری و افزایش ۳۰ درصد تولید داخل، ممنوع کردن ورود هرگونه محصولی که از بیرون برای لگدمال کردن صنعت و تولید داخلی وارد می‌‌شود و همچنین غیرت، همت و جسارت و شجاعت تولیدکنندگان، سال را به گونه‌‌ای سپری کنیم که حتی یک بیمار برای تهیه داروی اساسی خود سرگردان داروخانه‌‌های کشور نشد.
وی افزود: جای خرسندی است که ایران در آستانه گامی نو در راستای صنعت دارویی کشور در تکمیل زنجیره تولید قرار دارد و همچنین جای خرسندی است که در سال جهش تولید کشورمان را در اوج تنگناها در تراز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دارویی و در آینده‌ای نزدیک یکی از صادرکنندگان داروی ساخته شده و همچنین مواد اولیه دارویی می‌بینم.
وزیر بهداشت گفت: خبر خوش برای مردم آن است که خوشبختانه ما در ساخت واکسن کووید ۱۹ گام‌های موثری برداشتیم و امروز تعداد قابل توجهی از دانشمندان ما با تکیه بر دانش بومی و استفاده از تجربیات جهانی در کنار یکدیگر در ساخت واکسن کووید۱۹ گام‌های تندی را برمی‌دارند. خود نیز در چهار ماه گذشته لحظه به لحظه کنارشان بودم و موارد را دنبال کردم و البته اقدامات را خیلی هم با فریاد اعلام نکردیم. اعلام می‌‌کنم که در ساخت واکسن علیه کووید ۱۹ گام‌‌های موثری برداشته‌ایم و اغلب تست‌‌های مدل‌‌های حیوانی پاس شده و در آینده بسیار نزدیک برای مطالعات بالینی این واکسن در انسان، وارد عمل
خواهیم شد.