kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
نایب‌رئیس ‌اتحادیه املاک:

ثبت اجاره‌های بالاتر از نرخ مصوب ممنوع است

نایب‌ رئیس اتحادیه مشاوران املاک با‌ اشاره به تعیین نرخ‌های جدید برای اجاره بها گفت: مشاوران املاک نباید قراردادهای اجاره بالاتر از نرخ مصوب را ثبت کنند.

حسام عقبایی، با‌ اشاره به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص حمایت از مستأجران، اظهار داشت:‌ در شرایط بحرانی بازار اجاره‌بهای مسکن، مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام مناسبی برای حمایت از قشر متوسط و پایین جامعه بود.
وی با‌ اشاره به اینکه مستأجران به هیچ عنوان زیربار قراردادهای زیرزمینی نروند چراکه مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم‌الاجرا بوده و سه قوه برای اجرای آن وارد شده‌اند، بیان کرد:‌ چنانچه در قراردادها، موجران درخواست‌هایی بیش از سقف تعیین شده داشته باشند مشاوران املاک موظف هستند از نوشتن این قراردادها امتناع کنند.
مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم درخصوص مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا به خبرگزاری تسنیم گفت:‌ از قبل هم برای قراردادهای اجاره کد رهگیری صادر می‌شد که با مصوبه و تأکید وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر راه دریافت این کد برای تمام قراردادهای اجاره مسکن الزامی ‌شده است.
گفتنی است، دو روز پیش ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست حسن روحانی، میزان افزایش نرخ اجاره‌بها را در تهران 25 درصد، کلانشهرها 20 درصد و سایر شهرها 15درصد تعیین کرد.
البته تعیین دستوری نرخ اجاره‌بها از طرف رئیس‌جمهور با حاشیه‌هایی هم همراه بوده است.
برهمین اساس، افشین پروین‌پور، کارشناس بازار مسکن در یک برنامه تلویزیونی گفت: اینکه برای اجاره بها سقف گذاشته‌شده است هیچ فایده‌ای ندارد و سیاست غلطی است که سال‌های قبل هم اجرا شد و هیچ فایده‌ای نداشت. راهکار رفع این مشکل صرفا تولید مستمر و به اندازه کافی مسکن و جمع‌آوری بساط سوداگران بازار مسکن است.
همچنین، مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس مسکن نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با‌ اشاره به اینکه مداخله دولت در تعیین قیمت منجر به بدتر شدن شرایط مستاجران در بلندمدت می‌شود، گفت: مداخله دستوری دولت در تعیین سقف افزایش قیمت اجاره‌بها علاوه‌بر کاهش عرضه مسکن، شرایط را برای افزایش تقاضا ناشی از کاهش قیمت دستوری مهیا می‌سازد.
کمک اجاره‌ای بنیاد مستضعفان
 به مددجویان
در همین حال رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تامین مبلغ رهن و اجاره در شرایط فعلی برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی بسیار سخت است از کمک این بنیاد به مددجویان مذکور خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید پرویز فتاح افزود: ما در بنیاد مستضعفان تصمیم گرفتیم در عرصه رهن و اجاره به مددجویان کمک کنیم که بر همین مبنا قرار است ۲۳۰ میلیارد تومان از طریق بنیاد مستضعفان به بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) برای ودیعه و اجاره مسکن مددجویان اختصاص یابد.