kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
رئیس سازمان خصوصی‌سازی:

ارزش هر برگ سهام عدالت 11میلیون تومان شده است

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: ارزش روز هر برگ سهام عدالت 11میلیون تومان شده است.




به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا صالح در این نشست خبری با‌ اشاره به وضعیت سهام عدالت، افزود: سال ۸۵ با اجازه رهبری، سهام عدالت ایجاد شد که برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شد که باید ظرف ۱۰ سال اقساط سود شرکت‌ها به خزانه واریز می‌شد پس از گذشت این مدت یعنی در سال ۹۵ برای مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی سهام یک میلیون تومانی و برای سایر افراد سهام ۵۳۰ هزار تومانی در نظر گرفته شد که در مجموع تعداد سهام‌داران عدالت به ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسید.
به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، امسال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های سهام عدالت وارد بورس شده که بورس ایران را با ۶۰ میلیون فعال، به بزرگ‌ترین بورس دنیا تبدیل می‌کند.
وی با بیان اینکه تمام اطلاعات مشمولان شامل اسم، شماره ملی، میزان سهام و… ثبت شده است، ادامه داد: تاکنون سه دوره سود به سهام‌داران عدالت واریز شده است. برای سال ۹۹ نیز پس از جمع‌آوری سود شرکت‌ها به ‌حساب افراد واریز خواهد شد.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: طی این سه سال بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان برای مردم سود واریز کرده‌ایم. البته بخشی از سودها نزد ما امانت مانده است زیرا پنج میلیون نفر هنوز شماره شبای خود را وارد نکرده‌اند و در صورت وارد کردن شماره شبا، هر سه سود را یکجا دریافت
خواهند کرد.
شیوه معامله سهام عدالت
صالح با‌ اشاره به آزادسازی سهام عدالت، افزود: برای این فرایند اعلام شد که باید مالکیت سهام به افراد واگذار شود و به همین لحاظ چون ایجاد سهام عدالت با اذن رهبری بود تغییرات هم باید با اذن انجام می‌شد. پس از ارائه لایحه آزادسازی به مجلس، ایرادی مبنی بر فقدان اذن رهبری مطرح شد که رئیس‌جمهوری با رهبری مطرح کردند و سه‌شنبه شب رهبری اجازه این موضوع را به ما دادند.
وی افزود: مشمولان ۳۰ روز فرصت دارند که در مورد نحوه مدیریت سهام خود تصمیم‌گیری کنند که آیا خود مالکیت سهام را می‌خواهند یا اینکه مدیریت را غیرمستقیم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری استان‌ها می‌خواهند داشته باشند. اگر فردی وارد سامانه نشود، مدیریت غیرمستقیم برای این فرد در نظر گرفته خواهد شد.
صالح تصریح کرد: افرادی که به‌صورت مستقیم مالکیت سهام را می‌خواهند به‌صورت محدود می‌توانند معامله داشته باشند تا مشکلی پیش نیاید. ظرف یک ماهی که کار انتقال سهام عدالت انجام می‌شود، با اعلام شورای عالی بورس سازوکار فعالیت و نحوه مبادله افراد در بورس مشخص
خواهد شد.
وی با بیان اینکه در صورت تصویب شورای عالی بورس، مزایای هر دو روش مدیریت سهام را اعلام می‌کنیم، گفت: اگر کسی مالکیت مستقیم سهام را انتخاب کند دیگر نمی‌تواند مالکیتش را پس بدهد و مشمول معاملات ثانویه و مالیات می‌شود.
وی در مورد نحوه خرید و فروش سهام عدالت، یادآور شد: باید شورای عالی بورس تصمیم بگیرد. ولی کسی که در معاملات ثانویه وارد شود محدودیت‌هایی در خرید و فروش دارد اما کسی که غیرمستقیم وارد می‌شود فقط دغدغه مدیریت را دارد و شرکت سرمایه‌گذاری استان کارهای مربوط داخل بورس را انجام می‌دهد.
صالح افزود: سهام هر کس به نام خودش است و در اینجا سرپرست خانوار مطرح نیست. فرد برای مدیریت سهام کدپستی، کد ملی و شماره تلفن خود را داشته باشد و ما کد بورسی برای فرد می‌گیریم و پس از اخذ کد بورسی برای احراز هویت، پیامکی به شماره‌ تلفن اختصاصی فرد ارسال می‌شود.
عضوگیری جدید نداریم
صالح در پاسخ به این پرسش که چرا مشمول کردن ۳۰ میلیون جامانده سهام عدالت را منوط به دریافت دوباره مجوز از رهبر انقلاب کرده‌اید، گفت: در آن دوره اجازه داده شده بود. الان دولت دیگر سهام چندانی در اختیار ندارد که بخواهد عضو جدید بگیرد. باقی‌مانده سهامی‌که در اختیار دولت است کفاف این را نمی‌دهد که بحث جدیدی را باز کند.
وی با بیان اینکه خروج دولت از سهام‌ها کامل است، افزود: در شش ماهه نخست دولت خود را کامل از سهام عدالت جدا خواهد کرد.
صالح در مورد صندوق‌های قابل معامله در بورس هم گفت: برای شکل دادن ETF‌ها در گام نخست مجبور به مدیریت هستیم که گام نخست همان ۱۰ سال بود. در صورت راه‌اندازی این صندوق، واحدهای این صندوق در دو ماه نخست قابلیت معامله دارد. سهام عدالت و صندوق‌های ETF دو مقوله جدا هستند.
ارزش سهام عدالت 11برابر شده است
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی همچنین گفت: سهام عدالت که از سال ۸۵ به مردم واگذار شد، برای دو دهک مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی با ۵۰ درصد تخفیف ارائه شد و طی ۱۰ سال گذشته از محل سود سهام این شرکت‌ها، بقیه اقساط واصل شد، بنابراین سهام عدالت این دو دهک یک میلیون تومانی کامل است که ارزش آن الان به حدود ۱۱ میلیون تومان یعنی ۱۱ برابر رسیده است.
وی گفت: تا پایان تابستان امسال کل مشمولان سهام عدالت چه به ‌صورت مدیریت مستقیم و یا مدیریت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سهام عدالت استانی وارد بازار سرمایه می‌شوند. در همین رابطه، مرکز پژوهش‌های مجلس هم طی گزارشی با‌ اشاره به ارزش دو هزار و 397 هزار میلیارد ریالی شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت اعلام کرد: هر یک میلیون تومان سهام عدالت تخصیص یافته به افراد، در حال حاضر دارای ارزشی به میزان حدود 9 میلیون تومان است.
در این گزارش آمده است که برای مشمولان دهک‌های اول و دوم درآمدی که از تخفیف 50 درصدی در بهای سهام بهره‌مند هستند (حدود شش میلیون نفر)، مبلغ 10 میلیون ریال و برای سایر مشمولان به ‌طور متوسط مبلغ 5320 هزار ریال دارایی در سامانه سهام عدالت شناسایی شده است.
وزیر اقتصاد
مردم سهامشان را نگه دارند
یکی از مواردی که در ابلاغیه مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته، بحث کمک به ماندگاری سهام عدالت برای مردم است. در همین رابطه وزیر اقتصاد مردم را توصیه به سهامداری کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرهاد دژپسند دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت تصریح کرد: بنده هم به ‌عنوان وزیر اقتصاد و هم به ‌عنوان یک کارشناس توصیه‌ام این است که مردم این سهام را خودشان مدیریت کنند و از فروش فوری و شتابزده خودداری کنند. حتماً دارندگان سهام عدالت به این نکته توجه ویژه کنند که اکنون ممکن است تعدادی افراد سودجو  برای خرید این سهام وارد میدان شوند و از اطلاعاتی که هنوز کامل منتشر نشده سوءاستفاده کنند و خدایی نکرده با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی سهام نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.
گفتنی است رهبر انقلاب سه‌شنبه شب با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با‌ اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، مواردی را به‌ عنوان امور لازم‌الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: «دولت هرچه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریع‌تر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.»
بلافاصله از روز چهارشنبه سایت
www.samanese.ir از سوی سازمان خصوصی‌سازی در اختیار دارندگان سهام عدالت قرار گرفت تا اعلام کنند که آیا می‌خواهند
سهام عدالت در اختیار خودشان باشد و خود نسبت به سهام مدیریت و مالکیت داشته باشند و یا به دنبال این هستند تا به‌ صورت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مورد معامله قرار بگیرند».