kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۸۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
کارشناس نظامی دانشگاه دفاع ملی واشنگتن:

پرتاب ماهواره نور نشان داد/ایران امکان شلیک موشک‌های قاره‌پیما هم دارد

یک کارشناس نظامی از دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن می‌گوید:ایران اولین ماهواره نظامی خود را پرتاب کرده است و به این معنا، در حال حاضر امکانات شلیک موشک‌های قاره‌پیما را نیز دارد.




چند روز پس از پرتاب موفق ماهواره نور و قرار گرفتن آن در مدار زمین، مقامات امنیتی و هوا فضای رژیم صهیونیستی به موفقیت ایران در این عرصه اعتراف کردند.
به نوشته روزنامه ‌هاآرتص یک مقام امنیتی اسرائیل که مایل به افشای نامش نبود، در این‌باره گفت: این پرتاب در واقع یک دستاورد مهم برای برنامه فضایی ایران به طور کلی، و به‌ویژه برای نیروهای مسلح این کشور بود و مهم‌ترین نتیجه آن نیز این واقعیت بوده که پرتاب با شکست مواجه نشد.
یوزی رابین، که از وی به‌عنوان پدر صنایع موشکی رژیم صهیونیستی یاد می‌شود نیز در گفت‌و‌گو با‌هاآرتص مدعی شد: «پرتابگر ماهواره و خود ماهواره در یک پناهگاه زیرزمینی به‌صورت افقی مونتاژ و سوخت‌گذاری شده و پس از این مرحله آماده پرتاب می‌شود. معتقدم که این پرتاب آزمایشی جهت توسعه روش‌های جدید پرتاب ماهواره‌های نظامی است».
رابین معتقد است که ایران پیامی ‌قدرتمند مبنی بر این ارسال کرد که با وجود مواجهه با بحران کرونا با اعتماد به نفس اقدام به راه‌اندازی یک ماهواره نظامی‌کرده است.
پیام واضح به آمریکا
یوزی رابین در خاتمه افزود، ایران با پرتاب این ماهواره پیامی ‌واضح مبنی بر این ارسال کرد که علی‌رغم تنش‌ها با ایالات متحده و تحریم‌های اعمالی علیه این کشور، همچنان برنامه خود را به پیش می‌برد.
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در اقدامی هماهنگ با آمریکا به پرتاب موفق ماهواره نظامی ایران واکنش نشان داد و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه تهران شد.
وزارت خارجه رژیم غاصب صهیونیستی در بخشی از این بیانیه اعلام کرد: «اسرائیل خواهان محکومیت بین‌المللی پرتاب ماهواره از سوی ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران است تا این رژیم از فعالیت‌های ناخوشایند و خطرناک بازداشته شود».
ماهواره نور به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران- چهارشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه-  از ماهواره بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. این ماهواره، هر 93 دقیقه یک‌ بار به دور کره زمین می‌چرخد.
الجزیره نیز در گزارشی نوشت: در گزارش‌های اولیه آمده بود دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا ادعای ایران در مورد موفقیت در پرتاب ماهواره نظامی اش را تکذیب کرده‌اند! اما شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد که طبق ارزیابی‌های وزارت دفاع آمریکا، پرتاب ماهواره ایرانی با موفقیت انجام شده است.
تحول بسیار مهم
در ادامه این گزارش آمده است: در همین رابطه، دیوید دی روتش، کارشناس نظامی از دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن می‌گوید:«ایران اولین ماهواره نظامی خود را پرتاب کرده است و به این معنا، در حال حاضر امکانات شلیک موشک‌های قاره پیما را نیز دارد». در صورتی که این گزارش درست باشد، شاهد تحول بسیار مهمی‌در مقابله بین تهران و واشنگتن خواهیم بود.
از سوی دیگر، پروفسور جودت بهجت، در مرکز مطالعات خاور نزدیک و جنوب آسیا در دانشگاه دفاع ملی آمریکا در گفت‌وگو با الجزیره تأکید کرد که اگر ادعای ایران درست باشد، این مسئله غافلگیر‌کننده نیست، به این دلیل که ایران سال‌هاست برای پرتاب ماهواره تلاش می‌کند و عاقبت، پس از چند بار آزمون و خطا، به نتیجه مورد نظرش دست یافت.
دیوید دی روتش، در گفت‌وگو با الجزیره تأکید کرد که اقدام ایران، یک دستاورد مهم برای آن است و اکنون این کشور چهار ماهواره دارد و این ماهواره آخر، ماهیت نظامی دارد.
پروفسور جودت بهجت در گفت‌وگو با الجزیره به این مطلب‌ اشاره کرد که ایران قصد دارد پیامی ‌را برساند مبنی بر اینکه با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، قادر است روند پیشرفته خود را ادامه داده و امکانات نظامی‌اش را بهبود بخشد.