kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۳۴۱
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

رد پای مناطق آزاد در بلاتکلیفی 4/8 میلیارد دلار ارز دولتی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره بلاتکلیفی 4/8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی گفت: یکی از موضوعات اختلافی، مربوط به عدم اتصال سامانه‌های گمرک، وزارت صنعت و بانک مرکزی است و کالاهای وارد شده از طریق مناطق آزاد در سامانه گمرک ثبت نمی‌گردد.




محمد حسینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم،‌ با بیان اینکه جلسه‌ای به منظور بررسی گزارش دیوان محاسبات در خصوص بلاتکلیفی 4/8 میلیارد دلار ارز دولتی برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه گزارش 30 صفحه‌ای دیوان محاسبات به همراه اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی و بررسی آن با اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
وی افزود: در سال 97 جمعا حدود 31 میلیارد دلار ارز تخصیص یافته که 25 میلیارد دلار کالا وارد شده است و همچنین 1/6 میلیارد بابت ارز‌های مسافرتی و خدماتی می‌باشد. با توجه به اعلام نرخ ارز در تاریخ بیست و یکم فروردین‌ماه سال 97 به نرخ 4200 تومان، برای واردات کالاهای اساسی و غیر اساسی این نرخ تعلق گرفته است.
به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اجازه به وزارت صمت مبتنی بر تفکیک ثبت سفارش کالاهای اساسی و غیر اساسی مبنی بر دریافت مابه التفاوت نرخ ارز 4200 تومانی و نرخ ارز نیمایی توسط بانک‌های عامل یک موضوع مورد اختلاف است.
حسینی اضافه کرد: موضوع اختلافی بعدی مربوط به عدم اتصال سامانه‌های گمرک و وزارت صنعت و بانک مرکزی است. همچنین  بعضی از اقلام کالایی وارد کشور شده ولی به دلیل عدم تکمیل مدارک هنوز در سامانه گمرک و بانک مرکزی، ترخیص کالا و عدم ایفای تعهدات صورت نپذیرفته است.
وی ادامه داد: این موارد تحت عنوان اظهار نامه‌های در جریان در گمرک عنوان شده است. همچنین تعدادی از تعهدات ارزی مربوط به کالاهای سازمان‌هایی است که در گمرک اظهار و ترخیص نمی‌شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به ترخیص برخی از اقلام وارداتی در سال 97 از طریق مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: کالاهای وارد شده از طریق مناطق آزاد در سامانه ی گمرک ثبت نمی‌گردد همچنین تعدادی از ثبت سفارش کالا قبل از سال 97 وارد شده که ارز آن در سال 97 تخصیص داده شده است.