kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۲۸۲
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
آیت‌الله رئیسی:

نظارت‌گریزی ممنوع وضعیت دلارهای پرداختی باید شفاف شود

رئیس ‌قوه قضائیه با ‌اشاره به گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ گفت: بخش مهمی از مبارزه با فساد در گرو اصلاح ساختار‌های فسادزا از سوی دولت است و مردم انتظار دارند دستگاه قضایی هم قاطعانه با مصادیق فساد و مفسدان مبارزه کند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با ‌اشاره به سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام(ره) اظهار داشت: امروز نام سپاه با خدمتگزاری به مردم قرین است و اقدامات عزت‎‌مندانه و افتخارآفرین سبزپوشان سپاه در همه عرصه‎‌های جهاد و خدمت، آمریکا را ناامید کرده است.
 اعلام آمادگی کمک به مردم ایران از سوی تحریم‌کنندگان غذا و دارو خنده‌دار است
رئیسی با ‌اشاره به تحریم‌ دارویی آمریکا علیه ملت ایران گفت: خنده‌‌دار است کسانی که غذا و دارو را تحریم و کالا‌های پزشکی مردم کشور‌های دیگر را سرقت می‌‎کنند، می‌‎گویند آماده کمک به مردم ایران هستیم.
وی با بیان این‎که مردم ایران کالای مسروقه مصرف نمی‌‎کنند، افزود: مردم ما در یک رزمایش ملّی با همدلی و همبستگی کالای پزشکی مورد نیاز خود را در اوج روز‌های مواجهه با پدیده کرونا تولید کردند و امروز نه تنها به مرز خودکفایی در این زمینه رسیده‎‌ایم که به زودی شرایط صادرات این کالا‌ها نیز فراهم می‌شود.
برخی پرونده‌های تخلف
 در موضوع ارز 4200 تومانی
 منجر به صدور رأی شده است
رئیس‌ قوه قضائیه با ‌اشاره به گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۹۷ و گزارش دادستانی در این زمینه اظهار داشت: برخی از پرونده‌های تشکیل شده برای کسانی که ارز دولتی 4200 تومانی گرفتند و کالا وارد نکردند، منجر به صدور رأی شده‎ و در مرحله اجرای حکم هستند، برخی پرونده‎ها در دادسرا همچنان مفتوح است، ولی اگر موارد جدیدی هم باشد، دادگستری آماده رسیدگی
به آنهاست.
اعلام فساد برای مردم کافی نیست
رئیسی با ‌اشاره به اینکه وضعیت همه دلارهای پرداختی باید شفاف شود، تصریح کرد: اعلام فساد برای مردم اطمینان بخش نیست بلکه باید به مردم گزارش مبارزه با فساد و بازگشت بیت‌المال را داد.
وی با تاکید بر لزوم نظارت و شفافیت در همه حوزه‎ها به ویژه اقتصاد، سلامت و غذا و دارو گفت: نظارت‎گریزی امر پسندیده‎ای نیست و از دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌‎رود از نظارت و شفافیت در عملکردشان استقبال کنند.
باید موریانه‌‎های فساد را شناسایی
و با آنها برخورد کنیم
رئیس‌ دستگاه قضا بیان کرد: مردم از دستگاه‌های نظارتی انتظار برخورد با فساد دارند و پسندیده نیست که ما بگوییم در فلان حوزه دزدی و فساد وجود دارد بلکه باید بگوییم فساد و تخلف در فلان حوزه را کشف و با دزد و مفسد و خلافکار برخورد کرده‌ایم.
رئیسی با تأکید بر این‎که دولت باید ساختار‌های فسادزا در دستگاه‎‌های اداری را اصلاح کند و دستگاه قضایی هم قاطعانه با فساد و مفسدان مبارزه کند، گفت: این‎که بگوییم موریانه فساد به جان بخش‌‎هایی از نظام اداری کشور افتاده، سودی برای مردم ندارد بلکه باید موریانه‌ها را شناسایی و با آن‌‌ها برخورد کنیم.
کشتار جوجه‌ها اقدامی غیرقانونی،
غیرشرعی و غیراخلاقی بود
براساس این گزارش، در این جلسه رئیس ‌سازمان بازرسی کل کشور با ارائه گزارشی درخصوص کشتار جوجه‌های یک روزه گفت: لازم بود در ایام کرونا با توجه به کاهش تقاضا، سیاست کاهش تولید زودتر به تولیدکنندگان ابلاغ شود، اما مصوبه کاهش ۱۵ میلیونی تولید جوجه یک روزه در روز هجدهم فروردین ماه و درست زمانی به مرغداران ابلاغ شد که جوجه‎‌های یک روزه تولید شده بودند.
درویشیان درخصوص تخصیص ارز برای واردات 2/5 میلیون تن غذای مرغ نیز گفت: عدم تخصیص این مبلغ با وجود مصوّبه‌‌های قانونی سبب افزایش قیمت نهاده‎های طیور شد که همین امر ضرر و زیان تولیدکنندگان را در پی داشت و یکی از عوامل از بین رفتن میلیون‎ها جوجه شد.
در واکنش به این گزارش، رئیس‌ قوه قضائیه با انتقاد از زنده‌کُشی جوجه‎‌های یک روزه گفت: کشتار جوجه‎‌ها که دل مردم را به درد آورد، اقدامی غیرقانونی، غیرشرعی و غیراخلاقی بود و بدتر از آن توجیهاتی بود که از سوی مسئولان صورت گرفت که این کار را مسبوق به سابقه و ضروری دانستند.
رئیسی با تاکید بر اینکه در سال جهش تولید باید نظارت و شفافیت تشدید شود، ادامه داد: اقتصاد سلامت بالاخص در حوزه غذا و دارو نیازمند مدیریت و نظارت بهینه است و برای کالاهای کشاورزی باید به‌موقع تدبیر کرد و هم بر بازار تولید، هم توزیع و هم مصرف باید نظارت شود.
وی با تاکید بر لزوم تصمیم‌گیری مدبرانه در نظام تولید و توزیع و کنترل بازار،‌گریزی هم به نظارت بر حوزه اقتصاد مجازی زد و گفت: حوزه‌‎های اقتصادی در همه جوامع به ‎دلیل انتفاعی که برای سودجویان دارد، غالباً مدیریت‎‌گریز و نظارت ‎گریزند در حالی که نظارت بر هر کاری نتایج مثبتی برای جامعه خواهد داشت.
رئیس قوه قضائیه در پایان سخنانش از اقدام یک قاضی که خود را به‎دلیل صدور رأی نادرست در یک پرونده مجازات کرد، تقدیر کرد.
گفتنی است، در این جلسه رئیس ‌دادگستری استان تهران از اقدامات این دادگستری برای جلوگیری از دست‌‎اندازی زمین‌خواران به اراضی ملی گزارش ارائه کرد و رئیس ‌سازمان زندان‌‎ها نیز از پرداخت هزینه کمک معیشتی به ۱۰۰ هزار خانواده نیازمند زندانیان تا قبل از ماه مبارک رمضان خبر داد.