kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸

تصمیمات عجولانه و متناقض مبارزه با کرونا را با مشکل مواجه می‌کند(خبر ویژه)

برخی رسانه‌های همسو با دولت با اشاره به روند افزایشی شیب شیوع کرونا در کشور تصمیمات دولت در خصوص بازگشایی بانک‌ها و ادارات را متناقص با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی می‌دانند.



آرمان ملی در تیتر نخست خود با عنوان «یک بام و دو هوای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی» نوشت: شیب شیوع کرونا در کشور همچنان روند افزایشی را دنبال می‌کند و با توجه به تصمیمات دولت در رابطه با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا 20 فروردین و افزایش اعمال محدودیت‌ها در نوروز امسال، آمار ابتلای روزانه به طور میانگین در کشور رقمی حدود سه هزار را نشان می‌دهد.
در این شرایط و بنا بر اعلام روحانی، قرار است ادارات و بانک‌ها با یک سوم نیروهای خود فعالیت‌شان را آغاز کنند. با این حال بسیاری از مسئولان بر این باورند که شیب نموداری آمار کرونا همچنان در کشور ادامه‌دار خواهد بود و هنوز به زمان پیک بیماری نرسیده‌ایم. دغدغه رئیس‌جمهور در نوروز 99 کرونا و اتخاذ تصمیمات مهم برای کاهش ابتلا به این بیماری و رسیدگی به بیماران بود. در امتداد روزهایی که از آغاز گسترش ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، تقریباً یک گزاره، ترجیع تکرارشونده اغلب خبرها و تحلیل‌ها بوده است؛ کاستن از تجمعات انسانی. کسانی که اعتقاد به قرنطینه برخی شهرها داشتند، معتقدند این یکی از راه‌های مؤثر کاستن از تجمعات بوده و در برخی کشورها پاسخ هم داده است. هر چه بود دولت اعتقادی به قرنطینه حداکثری نداشت و این کار صورت نگرفت اما از همان موقع مدام بر ماندن در خانه و اتخاذ روش‌های پیشگیری به مردم توصیه می‌شد. در همین گیر و دار بود که دولت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را مانند یک برگ برنده مطرح کرد؛ با این ادعا که این طرح می‌تواند موجب گسستن زنجیره انتقال شود. در حالی که دکتر حسن روحانی روزهای پرمشغله‌ای را پشت سر گذاشته و در جلسات زیادی شرکت کرده و اکنون زمان آن است که دولت نتیجه و ماحصل تدابیر اتخاذ شده را ببیند، سخن از پایان فاصله‌گذاری اجتماعی مطرح می‌شود، پایانی که می‌تواند پایان‌بخش همه سیاست‌ها و تلاش‌ها برای کنترل کرونا باشد.
روزنامه تعادل هم با عنوان «تقابل کرونایی وزارت بهداشت و وزارت صمت» نوشت: قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت، به نوعی دستورالعمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار را داده است؛ اقدامی که وزیر بهداشت را برآشفته کرده است. او در نامه‌ای به روحانی نسبت به دستور وزارت صمت مبنی بر بازگشایی مشاغل و کسب و کارها اعتراض خود را اعلام کرد.
روزنامه آفتاب یزد، هم نوشت: آقای روحانی عزیز! چرا این‌قدر اصرار به بازگشایی سریع بانک‌ها و ادارات دارید؟ با وجود اینکه خودتان اظهار نمودید که اگر اصول ایمنی و بهداشتی رعایت نشود این ویروس منحوس طی ماههای آینده میهمان ما خواهد بود، پس چرا با دستوری جدید، دستورات قبلی خودتان را نقض می‌کنید؟ چرا با بازگشایی بانک‌ها، طلبکار و بدهکار را به جان هم می‌اندازید. آقای روحانی! چرا با بازگشایی زودهنگام ادارات و بانک‌ها عده‌ای از مردم را تحت عنوان کارمند و عده‌ای دیگر را تحت عنوان ارباب رجوع از منزل بیرون می‌کشید و جان آنان را به خطر می‌اندازید؟ آن‌هم در حالی که بیش از یک ماه است که خودتان در قرنطینه به سر می‌برید و تمامی جلسات‌تان را از طریق ویدئوکنفرانس مدیریت می‌کنید و در جلسه هیئت دولت نیز فقط خودتان با نفر بغل دستی‌تان حدود 5 متر فاصله دارید.