kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۰۹۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶

جهش تولید و الزامات آن!(نگاه)



دکتر محمدحسین محترم
۱-«جهش تولید» به لحاظ مبانی تئوری و عملی لوازم و شرایطی دارد که حاکم شدن «تفکر جهادی ما می‌‌توانیم» و «کارآمدی مدیریت اقتصادی» ضرورت و لازمه تحقق آن است. البته اینکه رهبری در پیام نوروزی خود بر حضور «مجموعه‌های جوان و مبتکر و پای کار و پُر‌امید و پُر‌نیرو و پُر‌انگیزه و پُراستعداد» در این میدان تاکید داشتند، نشان می‌‌دهد حضرت آقا برای تحقق شعار جهش تولید بیشتر به نیروهای جهادی و بخش خصوصیِ معتقد به «تفکر جهادی ما می‌توانیم» امیدوارند تا مجموعه‌های ناکارآمد!، از دیدگاه رهبری «تفکر جهادی» یعنی «حاکم شدن تفکر تخلف‌ناپذیربودن وعده الهی» در جامعه و لازمه اصلی حاکم شدن این تفکر «دیدن دشمنی دشمنان» و «قطع امید از بیگانگان» و «تکیه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی» است و این تفکر است که هرگونه تهدیدی را به فرصت تبدیل می‌‌کند. اگر به وعده الهی باور داشته باشیم هم «جبهه نیروهای انقلاب از جایی تقویت و یاری می‌‌شوند که انتظارش را ندارند» و هم «به دشمن از نقطه‌ای ضربه می‌زنیم که انتظارش را ندارد». حسب فرمایش رهبر معظم انقلاب «در ادبیات و فرهنگ اسلامی‌ ما اسم این اتفاق رزق لایحتسب است و این رزق لایحتسب تحریم را به عاملی برای نجات کشور از وابستگی به نفت و حل مشکلات اقتصادی تبدیل می‌‌کند».دستورالعمل و فرمولی که برای حل مشکلات کشور از سوی رهبری ترسیم و تبیین شده همان دستورالعمل خداوند به پیامبر(ص) است. یعنی اول: «وَ لِرَبِّکَ فَاصبِر- وَ اصبِر عَلی ما یَقولون»؛ دوم: «فَاستَقِم کَما اُمِرت» و سوم:«وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّهًْ»، لذا همانگونه که با صبر و استقامت در حوزه امنیت کشور قوی شده ایم که اثربخشی هیچ تهدیدی متصور نیست، اکنون نیز زمان قوی شدن در حوزه اقتصاد کشور می‌باشد که «جهش تولید از ابزارهای قدرت است».
۲-در شرایط کنونی کشور و منطقه و دنیا که آمریکا و بلندگوهای رسانه‌ای- سیاسی آن در داخل و خارج تلاش فراوانی بخصوص بعداز برگزاری انتخابات مجلس برای القای ناامیدی و ناتوانی ملت ایران به‌کار بسته اند؛ نامگذاری سال جدید با عنوان «جهش تولید»، به دلایل مختلف یک انتخاب هوشمندانه بود از جمله اینکه اولا اولویت مجلس یازدهم را مشخص کردند و مجلس یازدهم باید با استفاده از وظایف قانونی خود به‌ویژه بعد نظارتی، دولت را «از ریل وعده به ریل عمل» برگرداند. ثانیا جهش تولید می‌تواند فرصت‌های از دست رفته اقتصاد ایران در سال‌های گذشته و ‌اشتغال آسیب‌دیده کشور به واسطه ناکارآمدی دولت را جبران و از عمیق‌تر شدن آثار رکود تورمی‌ در اقتصاد کشور درسال جدید جلوگیری کند. ثالثا جهش تولید می‌تواند خسارت‌های اقتصادی و ضررهای توقف برخی کسب و کارها در اثر شیوع کرونا را جبران کند. رابعا جهش تولید با توجه به کاهش شدید درآمدهای نفتی، ظرفیت‌های واقعی کشور برای اقتصاد بدون نفت و ضرورت تحقق شعار ما می‌توانیم با اتکا به منابع داخلی را آشکارتر می‌‌کند و موجب فعال شدن بخش خصوصی و قطع وابستگی به خارج و گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی خواهد شد.خامسا جهش تولید زمینه هرچه بیشتر صادرات غیرنفتی و برطرف شدن مشکلات صادرات از مسیر پانزده کشور همسایه با هدف کمک به نیازهای ارزی کشور و کنترل حجم بالای نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی را در شرایط تحریم فراهم خواهد کرد.
۳-جریان غربگرا و ناتوان از حل مشکلات کشور برای جلوگیری از حل شدن مشکلات و تحت‌الشعاع قرار دادن ضعف و ناتوانی خود و زیر سؤال بردن«سیاست خودکفایی» ادعا می‌کنند «رونق و جهش تولید صرفه اقتصادی ندارد و به تولید کالاهای غیرقابل رقابت منجر می‌‌شود و برای حل مشکلات نیاز به تعامل بین‌المللی و کنار آمدن با آمریکا داریم»!!!، در حالی‌که اولا سیاست خودکفایی و تولید در کشوری مثل ایران با توجه به نیاز داخلی و همچنین نیاز کشورهای همسایه و منطقه همیشه صرفه اقتصادی داشته و محصولات آن همیشه قابل رقابت و ارائه به بازارهای منطقه است و به فرمایش رهبری «ضمن اینکه می‌توانیم با بازارهای خارجی ارتباط داشته باشیم، عمده‌ بازار فروش ما داخل کشور است با این جمعیّت هشتاد میلیونی، اگر تولید را حرکت بدهیم و پیش ببریم، مشکلات اقتصادی قطعاً تمام خواهد شد». ثانیا تجربه برجام و شهادت سردار دلها توسط خبیث‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا، نتیجه هرگونه مذاکره‌ای با دولت فریبکار آمریکا را بیش از پیش آشکار کرد و اعتبار و حیثیت هرگونه ادعایی در‌باره حل مشکلات کشور به مدد مذاکره و رابطه با آمریکا را بر باد داد.بخصوص که در همین ایام نوروز و در اوج بحران کرونا رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌ها علیه ملت ایران را تشدید کرد، اما فریبکارانه و منافقانه ادعای کمک به ملت ایران را داشت. نکته وقاحت‌آور اینکه ترامپ جنایتکار بعد از شهادت سردار بین‌المللی مبارزه با تروریسم به دستور مستقیم او، پیام نوروزی می‌‌دهد و در آن از ملت ایران می‌خواهد دست از مقاومت بردارند و همچنان به دولت خبیث آمریکا خوش‌بین باشند و برای او آغوش باز کنند!، در حالی‌که «خباثت و دروغگویی، وقاحت، پشت‌هم‌اندازی، طمّاع بودن و شارلاتانیزم» از صدر و ذیل همین پیام می‌‌بارد و نشان می‌‌دهد همچنان به تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی‌ چشم دوخته است. اما منافقانه ادعا کرده «نوروز زمانی برای پذیرفتن روحیه تازه‌ای از خوش‌بینی و آغوش باز است» تا سیگنال معناداری برای نفوذی‌ها و جریان غربگرای داخلی ارسال کند و با تغییر محاسباتی مسئولان همچنان ذهن و وقت آنها را درگیر موضوعات بی‌حاصل کند و مانع فکر کردن به موضوع اساسی جهش تولید و حل مشکلات کشور براساس توان داخلی شود.
۴- حال اولا باید سؤال شود چه کسانی باز آغوش خوش‌بینی متوهمانه برای ترامپ باز کرده‌اند و ترامپ چه سیگنال‌هایی از داخل دریافت کرده که باز چنین زبان درازی کرده است!. ثانیا وقتی به قول آقای ظریف «حتی شرکت‌های پزشکی اروپایی هم به‌دلیل تهدیدات آمریکا کالاهای پزشکی را به ما نمی‌‌فروشند»، چگونه بعد از آشکارتر شدن «انواع و اقسام دشمنی و سنگدلی و بی‌رحمی‌ و تروریست بودن» آمریکایی‌ها، برخی در پاسخ به آن پیام فریبکارانه و منافقانه ترامپ آغوش باز کرده‌اند که «ما هم همیشه اهل گفت‌وگو بوده‌ایم»! و  از زبان مردم القا می‌کنند «ملت ایران پاسخ مثبت می‌‌دهند»!. پاسخ ملت ایران انتقام سخت است نه در آغوش گرفتن سرکرده تروریست‌های جهان و قاتل قسی‌القلب سردار دل‌ها!. اینکه جریان غربگرای داخلی و رئیس‌جمهور آمریکا مشترکاً ویروس منحوس کرونا را وسیله‌ای برای فضاسازی و القای ضرورت مذاکره قرار داده اند، خود نشان از «جنگ بیولوژیک بودن شیوع کرونا» دارد، هرچند صدها دلیل و قرینه غیرقابل انکار دیگر در این زمینه وجود دارد. برای تحقق جهش تولید به‌جای تکیه بر صندوق بین‌المللی پولِ تحت سلطه آمریکا، باید به ملت ایران تکیه کرد، نه اینکه در قالب نامه به مردم آمریکا باز دم از مذاکره زد و از این صندوق (در حقیقت از آمریکا) درخواست کمک کرد و با برجسته کردن تهدیدات و کمبودها، به آمریکا برای اعمال فشار بیشتر پیام و گرا داد. اینکه در مصاحبه با یک روزنامه برزیلی با برجسته کردن «تاثیرات تحریم‌ها بر بخش خصوصی و موانع صادرات»، بگوییم «منابعی برای سرمایه‌گذاری در اختیار نداریم»، این دقیقا بازی کردن در همان پازل و سناریوی رسانه‌ای–سیاسی آمریکاست. رسانه‌های غربی نیز با استناد به این موضع ضعف، نسخه تسلیم شدن و تن دادن مردم به فشارهای آمریکا را فضاسازی می‌کنند و در«زرورق تعامل بین‌المللی» به خورد افکارعمومی‌ داخلی می‌‌دهند و ادعا می‌کنند «با این سخنان وزیرخارجه ایران، ملت ایران بدون تعامل با آمریکا و همکاری بین‌المللی نمی‌توانند به پیشرفت و جهش اقتصادی برسند»!. در سالی که جهش تولید برای بی‌اثر کردن خباثت‌های آمریکا به‌عنوان«خبیث‌ترین و عنودترین دشمن ملت ایران»، شعار سال انتخاب شده، دولت باید با رویکردی جدید برای جبران ناکارآمدی خود در سال ۹۹ به پا خیزد. تمام امیدها باید به نیروهای جهادی و مجموعه‌های دغدغه مند بخش خصوصی معطوف شود.
۵- اما باید توجه داشت مهم‌ترین مانع بر سر راه تحقق جهش تولید نفوذیها و فضاسازی‌های سیاسی- رسانه‌ای آنها با هدایت سازمان‌های اطلاعاتی–جاسوسی است که رهبر معظم انقلاب هوشیارانه و حکیمانه با استناد به آیات قرآن، به این نفوذی‌ها و اعمال آنها ‌اشاره کردند: «هم دشمنان جنّی، هم دشمنان انسی وجود دارند و اینها به هم کمک هم می‌کنند؛ سیستم‌های اطّلاعاتیِ خیلی از کشورها علیه ما با همدیگر همکاری می‌کنند». رهبرمعظم انقلاب با این تبیین تاکید می‌کنند«کشور ظرفیّت‌های فوق‌العاده‌ای برای مواجهه با همه مشکلات و چالش‌ها دارد، مهم این است که این ظرفیّت‌ها به‌وسیله مسئولین شناسایی بشود و در همه بخشها افراد مؤمن، و جوان‌های باانگیزه و متشرّع به‌کار گرفته شوند؛ چون کسی که متشرّع است، احتمال خیانت در او خیلی کمتر از کسی است که به دین باور ندارد. این آن چیزی است که ما را به هدفمان نزدیک می‌‌کند».