kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
برای مقابله با کرونا اتفاق افتاد

اعلام وضعیت جنگی در غرب/فرانسوی ها اگر از خانه خارج شوند، جریمه می‌شوند

با شیوع ویروس کرونا برخی کشورهای غربی «وضعیت جنگی» به خود گرفته‌اند. در آمریکا مردم برای خرید اسلحه صف کشیده‌اند و در فرانسه نیز دولت اعلام کرده ارتش در مناطق شیوع کرونا مستقر می‌شود.



سرویس خارجی-

 شیوع ویروس کرونا همچنان مهم‌ترین خبر این روزهای دنیاست. تا لحظه تنظیم این گزارش، بیش از ۱۸۰ هزار نفر در ۱۵۸ کشور جهان به این ویروس مبتلا شده و بیش از ۷ هزار نفر هم جان باخته‌اند. کمیسیون ملی بهداشت چین دیروز اعلام کرده در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده که تنها یک مورد آن در شهر «ووهان»، کانون شیوع این ویروس بوده است.
هجوم آمریکایی‌ها برای خرید سلاح
رویترز دیروز گزارش داد شرکت‌های مهم تکنولوژی اعلام کرده‌اند با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا انتشار اخبار نادرست درباره ویروس کرونا را کاهش دهند. تلاش برای کنترل اخبار مربوط به کرونا در اروپا و آمریکا بی‌دلیل نیست و این ویروس نقاب از چهره واقعی غرب برداشته است. طی روزهای گذشته خبرهایی از کشورهای غربی منتشر شده که تا دیروز کسی باور نمی‌کرد. هجوم به فروشگاه‌ها و غارت آنها در برخی کشورهای اروپایی طی این روزها به موضوعی کاملا عادی تبدیل شده است. فروشنده‌های اینترنتی در آمریکا قیمت برخی اقلام بهداشتی را ۱۶۰۰ درصد افزایش داده‌اند و مردم در انگلیس هر روز ژل‌های ضدعفونی‌کننده را از کنار تخت‌های بیمارستانی می‌دزدند. در استرالیا فروشگاه‌های بزرگ با شیوع ویروس کرونا به دلیل ازدحام خریداران وحشت‌زده برای خرید دستمال توالت و محلول‌های ضدعفونی‌کننده، با بحران و آشوب مواجه شده‌اند.
سیاستمداران و رسانه‌ها در غرب طی روزهای گذشته بارها برای توصیف وضعیت خود جهت مبارزه با ویروس کرونا از واژه «جنگ» استفاده کرده‌اند.  از آمریکا خبر رسیده طی روزهای گذشته و در پی تشدید شیوع کرونا در این کشور مردم به خرید سلاح روی آورده‌اند. شبکه «اسکای‌نیوز» در خبری در این خصوص گفت، مردم آمریکا  به صف‌های طولانی خرید سلاح پیوسته‌اند و می‌گویند که برای زمانی آماده می‌شوند که احتمالاً نظم عمومی در پی تشدید شیوع ویروس کرونا به هم بریزد. کارشناسان صنعت سلاح و مهمات هم می‌گویند، فروش در روزهای گذشته به اوج خود رسیده است. فروشندگان سلاح در مناطقی که به شدت تحت تأثیر شیوع کووید-19 قرار گرفته‌اند از جمله واشنگتن، کالیفرنیا و نیویورک اعلام کرده‌اند که فروش سلاح در پی شیوع ویروس کرونا در این مناطق بسیار افزایش یافته است زیرا مالکان سلاح نگرانند که نظم عمومی برهم ریزد.تصاویر منتشر شده، افراد را در صف‌های طولانی خارج از فروشگاهها در حالی نشان می‌دهد که در صدد هستند سلاح‌های شخصی خود را تقویت کنند. برخی گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد، افرادی که هرگز پیش از این سلاح نداشته‌اند نیز به صف‌های خرید سلاح پیوسته‌اند.
ایندیپندنت نیز گزارش داد صفوف طولانی در خارج از فروشگاه‌های اسلحه فروشی از کالیفرنیا تا آلاباما و ایالت نیویورک تشکیل شده است. یکی از فروشندگان اسلحه گفته هرگز صف‌هایی به این طولانی را ندیده است. ایندپندنت همچنین گزارش داده قفسه‌های مهمات همانند قفسه‌های دستمال کاغذی و مواد غذایی در فروشگاه‌ها خالی شده‌اند. بیشترین خرید مهمات در کارولینای جنوبی و جرجیا بوده است. شیوع ویروس کرونا در آمریکا، موجی از نگرانی را در میان مقام‌ها و مردم این کشور نیز به وجود آورده است و طبق آخرین آمار،  این ویروس ناشناخته در آمریکا تاکنون ۴۷۲۷ نفر را مبتلا کرده (تا روز دوشنبه) و جان ۹۳ نفر را گرفته است. از سوی دیگر با مبتلا شدن 37 نفر از اعضای پنتاگون و ارتش آمریکا به ویروس کرونا، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که وزیر دفاع این کشور و معاون وی قرنطینه می‌شوند.
وضعیت جنگی در اروپا
کشورهای اروپایی نیز عملا برای مقابله با شیوع کرونا در وضعیت جنگی به سر می‌برند. پایگاه نیویورک‌پست با‌اشاره به آمار بالای تلفات کرونا در ایتالیا به نقل از یک پرستار در شمال این کشور نوشته مبارزه با این ویروس مانند بودن در میانه «جنگ جهانی» است. به گزارش تسنیم در انگلیس هم مسئولان تهدید ویروس کرونا را به جنگ جهانی دوم تشبیه کرده‌اند و از مردم این کشور خواسته‌اند با یکدیگر متحد شده و سختی‌ها را برای مبارزه با این ویروس تحمل کنند. «مت‌هانکوک»، مشاور وزیر بهداشت انگلیس نیز در مقاله‌ای در روزنامه تلگراف نوشته «نسل ما هیچ‌گاه چنین به بوته آزمایش گذاشته نشده است. پدربزرگ‌های ما هنگامی که شهرهایمان در جریان بلیتس بمباران شد چنین آزمونی را پشت سر گذاشته‌اند.»رسانه‌های انگلیس از اصطلاح «بلیتس» نخستین بار برای توصیف عملیات بمباران آلمان بین سال‌های 1940 تا 1941 استفاده کردند.
مجازات در فرانسه علیه شهروندان بی‌ملاحظه
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم دوشنبه شب ضمن اعلام تعطیلی کامل فرانسه گفت که این کشور در «وضعیت جنگ» قرار گرفته است. « ماکرون» همچنین از وضع مقررات ویژه در این کشور برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد. بر اساس این مقررات،‌ تمامی جابجایی‌ها در این کشور به مدت 15 روز محدود می‌شود و کسانی که قوانین جدید فرانسه برای مقابله با ویروس کرونا را نقض کنند مجازات خواهند شد. همچنین به شهروندان تنها برای خرید غذا یا رفتن به سر کار (در صورتی که کار کردن از خانه غیرممکن باشد) اجازه خروج از منازل داده خواهد شد.رئیس‌جمهور فرانسه گفته که ارتش این کشور در مناطق شیوع کرونا مستقر خواهند شد و بیمارستان نظامی در منطقه آلزاس ایجاد می‌شود. همزمان وزیر کشور فرانسه نیز گفت که 100 هزار پلیس این کشور اجرای تصمیمات گرفته شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را کنترل خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ «کریستوف کستانر» هشدار داد هر کسی که بر خلاف تصمیمات اتخاذ شده اقدام کند با جریمه‌های مالی مواجه خواهد شد.
سیستم بهداشتی اسرائیل فروپاشید
با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سرزمین‌اشغالی به بیش از ۲۰۰ مورد، محافل رژیم صهیونیستی نیز از ناتوانی و عدم آمادگی این رژیم برای مقابله با شیوع گسترده این بیماری ابراز نگرانی شدید کردند. به نوشته وبگاه «سما نیوز»، در این خصوص «ناحوم بارینگ» تحلیلگر ارشد سیاسی روزنامه «یدیعوت احارانوت» به نقل از محافل تصمیم‌ساز در این رژیم نوشته، این رژیم در مدت کمتر از دو هفته به شرایط ایتالیا که دومین آمار مبتلایان را دارد، خواهد رسید و در آن زمان سیستم بهداشتی فروخواهد پاشید. به گفته منابع صهیونیستی، رژیم اسرائیل سال‌هاست با بیماری‌های مزمن و واگیردار مواجه است و کابینه‌های متوالی اقدامی در راستای آمادگی و افزایش بودجه در این راستا نکرده‌اند. به نوشته سما نیوز، رسانه‌های عبری‌زبان همچنین از اختلاف شدید میان وزارت بهداشت و وزارت دارایی اسرائیل درخصوص چگونگی مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر می‌دهند. همچنین وزارت بهداشت از دولت خواسته است تا قوانین فوق‌العاده به مدت نامعلومی اجرا شود.اما مهم‌تر از این‌ها منابع صهیونیستی از فروپاشی کامل سیستم بهداشتی این رژیم و عدم توانایی برای مقابله این ویروس و معالجه مبتلایان به شدت واهمه دارند و در مقابل نیز وزارت مالی رژیم صهیونیستی پشت درهای بسته درخصوص اجرای قوانین فوق‌العاده و تأثیر بسیار منفی آن بر اقتصاد هشدار داده و گفته است که این اقدام موجب تعطیلی کامل روند تولید خواهد شد و دولت توان تحمل این شرایط را حتی برای مدت کوتاهی نیز ندارد، چه برسد به اینکه وضعیت مذکور بخواهد طولانی شود.