kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۵۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
هشدار مرکز مستشاری نظامی ایران در سوریه به اردوغان

مراکز ارتش ترکیه در تیر رس ماست، عاقلانه رفتار کنید

مرکز مستشاری نظامی ایران در سوریه به حملات جنگنده‌های ترکیه علیه مقاومت در «ادلب» واکنش نشان داد و اعلام کرد که اهداف ترکیه در تیر رس نیروهای مقاومت هستند و بهتر است که آنکارا عاقلانه عمل کند.




یک مرکز مستشاری ایران در سوریه به ترکیه در‌باره تداوم تجاوز و حملات علیه ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، هشدار داد و از آنکارا خواست به خاطر منافع دو ملت سوریه و ترکیه، منطقی و عاقلانه رفتار کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، این مرکز مستشاری ایرانی خطاب به آنکارا، اعلام کرد: از زمان حضورمان در سوریه، مراکز ارتش ترکیه در تیر رس نیروهای ما قرار داشته است، ولی طبق توافق نامه آستانه و غیره، نیروهای کمیته‌ها(ی مردمی سوریه) و گروه‌های مقاومت، به مراکز ارتش ترکیه حمله نکرده‌اند.
این نهاد نظامی ایران افزود: علیرغم خویشتن‌داری نیروهای ما، ارتش ترکیه از هوا با آتش بار و پرتاب موشک‌های نقطه زن، نیروها و مراکزمان را بمباران کرده است و ما نیز برای حل این موضوع، میانجی‌هایی را به ارتش ترکیه فرستادیم تا این حملات و رفتارهای ناپسند را متوقف کند... ولی متاسفانه ارتش ترکیه هیچ توجهی به گفته‌های ما نکرده و بمباران‌ها را ادامه داده‌اند، تا اینکه چند تن از رزمندگان ما به شهادت رسیده‌اند.
این نهاد خطاب به مقامات آنکارا افزود: از صبح امروز(دیروز) به نیروهایمان اعلام کردیم برای حفظ جان سربازان ترکیه‌، مراکز ارتش این کشور را در ادلب هدف قرار ندهند. این در حالی است که ارتش ترکیه همچنان به حملات توپخانه‌ای خود علیه مراکز ما و ارتش سوریه، ادامه می‌دهد.
مرکز مستشاری ایران خطاب به مردم ترکیه، اعلام کرد: به مردم ترکیه تاکید می‌کنیم که فرزندان آنها در تیر رس ما قرار دارند و ما می‌توانستیم انتقام بگیریم، ولی به دستور فرماندهان خود، از این عمل خودداری کردیم. از شما می‌خواهیم به مقامات خود برای جلوگیری از کشته شدن سربازان ترکیه و پایبندی به توافق‌ها، فشار آورید.
هشدارحزب وطن ترکیه به اردوغان
حزب «وطن» ترکیه طی بیانیه‌ای، به رئیس‌جمهور این کشور هشدار داد که آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند ترکیه را در «دام» سوریه گرفتار کنند.
در این بیانیه آمده است: مقامات آمریکا و اسرائیل ترکیه را به سمت جنگ در سوریه می‌برند. ما درخصوص کشانده شدن ترکیه به سمت یک دام، هشدار می‌دهیم. آنها نه فقط ترکیه، بلکه رئیس‌جمهورش را نیز به سوی این دام می‌برند.
حزب وطن ترکیه تأکید کرد، درگیری در سوریه‌، موجب انزوای ترکیه می‌شود و این کشور را از «همپیمانان استراتژیک» خود، از جمله روسیه، دور می‌کند.
گفتنی است، بامداد روز جمعه در پی حمله هوایی جبهه ضد تروریسم علیه مواضع تروریست‌ها در «جبل الزاویه» (حومه استان ادلب)، ۳۴ نظامی ترکیه کشته شده‌اند. پس از آن، دولت ترکیه مواضع ارتش سوریه و نیروهای مقاومت را بمباران کرده است.
تحولات میدانی جدید
دیروز پس از اینکه آسمان ادلب، منطقه پرواز ممنوع اعلام شد، دفاع هوایی ارتش سوریه دو فروند پهپاد ارتش ترکیه را سرنگون کرد. ارتش ترکیه نیز دو فروند هواپیمای جنگی سوریه را در آسمان استان ادلب هدف قرار‌داد و سرنگون کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، خلبانان این دو هواپیما توانسته‌اند با چتر نجات فرود بیایند.
خبرگزاری فارس نیز به نقل از «ینی شفق» گزارش داد، در نشست امنیتی اخیر‌، که به ریاست اردوغان در آنکارا برگزار شد، قرار بر این شد که ارتش ترکیه مواضع ارتش سوریه را نه تنها در ادلب، بلکه در همه جای این کشور هدف قرار بدهد. طبق آخرین خبرها، عصر دیروز جنگنده‌های ارتش ترکیه فرودگاه حلب را بمباران کردند. در ارتباط با تلفات و یا خسارات احتمالی وارد آمده در این حمله، گزارشی نرسید. فرودگاه حلب اخیرا راه‌اندازی شده بود.