kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۳۵۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مردم درگیر مبارزه با «ویروس کرونا» مدعیان اصلاحات مشغول انتشار «ویروس شایعه»



 
  سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در یادداشتی به قلم عباس عبدی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«قضیه کرونا و سرعت گسترش آن در ایران را باید از زاویه سیاسی نیز تحلیل کرد...در همین چند روز آمار فوتی‌ها به حداقل 20 نفر رسیده و شاید برخی دیگر از فوتی‌ها نیز مربوط به این بیماری باشند که هنوز آزمایش نشده‌اند. بنابراین حداقل باید چند صد بلکه چند هزار نفر مبتلا شده باشند تا این تعداد فوتی را شاهد باشیم...این واقعیت چه ربطی به وضعیت سیاسی ایران دارد؟...هم حاکمیت شکاف درون ساختاری دارد...و هم شکاف عمیقی میان حکومت و مردم وجود دارد...حالا مسئله‌ای در ابعاد کرونا پیش ‌آمده و می‌بینیم دولت چین با چه اقدامات، چه اقتداری و چه برنامه‌هایی را برای مقابله با آن اجرا می‌کند، اقداماتی که کوچک‌ترین آنها نیز در حد و اندازه‌های دولت و حکومت ما نیست. چه رسد به اینکه تصمیمات مهمی از جمله قرنطینه کردن قم را در خواب و خیال هم ببینند، چه رسد به اینکه بخواهند اجرا کنند...امروز کار به جایی رسیده که...با تعطیلی احتیاطی مراسم زیارتی و مذهبی مخالفت می‌کنند و این وضعیت در نهایت موجب دین‌گریزی شدید جامعه شده است».
عبدی در ادامه نوشت:«اگر یادتان باشد تا این قضیه کرونا مطرح شد، گفتند این ویروس سیاسی است و برای کاهش مشارکت انتخابات است. گویی که مردم صف بسته بودند رای دهند، یک عده آمدند و گفتند کرونا آمده فرار کنید!! در حالی که تا آن زمان حداقل یک ماه بود که کم‌کاری شده بود. بروند خدا را شکر کنند که پیش از انتخابات موضوع مطرح شد و الا اکنون همه مردم می‌گفتند که حکومت قطعا اطلاع داشته و برای انتخابات اطلاع‌رسانی نکرده است. ساخت قدرت در ایران ناتوان از اعمال اقتدار به برخی از مناطق و اقشار است. شاید یکی از عللی که این ویروس از قم آغاز شد، همین اقتدارگریزی برخی اقشار است که موجب این بحران شده است. برخی افراد خود را تافته جدابافته می‌دانند. عوام‌زدگی نیز به نوعی روی دیگری از همین وضع است... با این رسانه رسمی(نیز)هیچ اتفاق مثبتی در کشور رخ نخواهد داد. مردمی که از این رسانه و غالب در آن به تنگ آمده‌اند به خلوت گوشی‌های خود پناه برده‌اند و با بمباران خبری راست و دروغ مواجه هستند. چنین مردمی هیچ‌گاه احساس آرامش نخواهند کرد».
التهاب آفرینی در جامعه به سبک زنجیره‌ای‌ها
روزنامه سازندگی نیز روز گذشته در حالی که اکثر مقامات مسئول وحتی شخص رئیس‌جمهور هرگونه تصمیم مبنی بر قرنطینه شهرها را منتفی اعلام کرده‌اند، تیتر یک خود را به موضوع قرنطینه شهرهای درگیر کرونا اختصاص داد و نوشت: «اعلام قرنطینه شدن شهر قم از سوی مسئولان در شرایطی که زیرساخت‌های آن مهیا نیست می‌تواند به پیشگیری از گسترش ویروس کرونا کمک کند یا خود می‌تواند بحران دیگری را رقم بزند؟ بسیاری از شهروندان تهرانی از افزایش چند برابری قیمت برخی از اقلام خوراکی مانند سیر، زنجبیل و لیمو خبر دادند در این شرایط گمانه‌زنی‌هایی در مورد قرنطینه شدن وجود دارد و بیم آن می‌رود که در صورت اعلام خبر قرنطینه این شهر نایاب و کمیاب شدن بسیاری از اقلام مصرفی مردم و احتکار آن از سوی عده‌ای سودجو ضربات جبران ناپذیری بر زندگی مردم وارد کند».
این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در سرمقاله خود نوشت: اگر شیوع این بیماری چند هفته یا خدای نکرده چند ماه طول بکشد چه اتفاقات اقتصادی ممکن است رخ دهد؟!»
روزنامه همدلی هم در گزارش تیتر یک خود با عنوان « حمله کرونا به مجلس و دولت » نوشت: « دیروز بعد از آنکه حسن روحانی رئیس‌جمهوری با خنده در میان جمعی از مقامات درباره رد شدن کرونا، صحبت می‌کرد کمی بعد اعلام شد که معاون وزیر بهداشت به کروناویروس مبتلاست. دقایقی بعد هم محمود صادقی در توییتی اعلام کرد که او هم کرونا مثبت شده است. اما از همه نگران‌کننده‌تر وضعیت ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت است، چرا که او در روزهای گذشته بارها با مقامات مختلف کشور درباره کرونا از نزدیک جلسه برگزار کرده است.»
تروریسم سیاسی و رسانه‌ای کشنده‌تر از کرونا
گفتنی است مدعیان اصلاحات به ماهیگیری سیاسی برای اهداف قبیله‌ای و شخصی مشهور است، در تازه‌ترین اقدام به کاسبی از کرونا مشغول شده است. حجم «سیاه‌نمایی» و «ادعاهای بی‌پایه و اساس» و «خودتحقیری» رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب در ماجرای ویروس کرونا به حدی زیاد است که در رقابت با بسیاری از یادداشت‌های رسانه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا، با اختلاف فاحش در صدر است.
واقعیت این است که اصلاح‌طلبان بدون توجه به منافع ملی و عزت مردم ایران، از هر اتفاقی برای سیاه‌نمایی و القای چندصدایی در حاکمیت و تکرار دروغ اختیارات محدود دولت و القای گزاره غلط شکاف عمیق میان حاکمیت و مردم بهره می‌برند.
متاسفانه هراس افکنی ظرف شش هفت سال اخیر، تبدیل به ابزار کسب رای از سوی برخی سیاست بازان شد. مردم را ترساندند و خود را منجی جا زدند. رسانه‌های دشمن نیز به آنها به خاطر تزریق ویروس «احساس ناتوانی‌»، ضریب و پژواک داده‌اند و فضای مجازی، معبر اجرای این عملیات تروریستی شده است.
اما اگر سیاستمدارانی برای استخدام این حربه وسوسه شوند، در اصل منفعل بودند، نه فعال. از جایی به بعد، آنها از موج هراس افکنی و دستکاری ذهنی جا می‌مانند. رندان دغلکارتری هستند که بیشتر بترسانند و مخاطبان را منفعل‌تر کنند. بیماری کرونا و هیچ بیماری دیگری را نباید دست کم گرفت؛ باید تدبیر، مهار و مداوا کرد و به مردم آگاهی داد. اما به نظر می‌رسد کُشنده‌تر از کرونا، ویروس تروریسم سیاسی و رسانه‌ای است که اعصاب و روان مخاطبان را آماج حمله قرار می‌دهد.
هیولاسازی بازندگان انتخابات از مجلس یازدهم
روزنامه آرمان روز گذشته در مطلبی با عنوان«رئیس‌جمهور و تیغ تیز مجلس یازدهم» نوشت : « ترديدي نمي‌توان داشت که مجلس يازدهم قريب به 3ماه ديگر با يک هجمه سنگين عليه دولت و شخص آقاي روحاني کار خود را آغاز خواهد کرد. در واقع از هم‌اکنون قابل پيش بيني است که بسياري از چهره‌هاي اصلي تندرو که وارد مجلس يازدهم شده‌اند و حتي چهره‌هاي معتدل همچون آقاي قاليباف فرصت را از دست نداده و هرجا که تريبوني پيدا کنند به دولت روحاني انتقادکرده است. اما هنوز مجلس يازدهم رسما آغاز به کار نکرده که حملات سنگين عليه آقاي روحاني وارد فاز جديدي شده است، لذا سياستي که ظرف 3 سال گذشته شروع کرده‌اند بسيار سنگين‌تر ادامه خواهد داشت.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه مدعی شد: «همانطور که مي‌دانيد سياست تندروها ظرف چند سال اخير اين بوده که با حمله و انتقاد از روحاني کليه مشکلات و مسائل کشور را بر سر وي بريزند. اين سياست را بعد از تشکيل مجلس هم ادامه خواهند داد و جدا از زير فشار قرار دادن وزراي کابينه و شخص رئيس جمهور ممکن است که حتي در صدد استيضاح وي برآيند. پرسش اساسي آن است که آيا مسئولان با استيضاح حسن روحاني و يا حتي راي کبود و برکناري وي موافقت خواهند کرد يا خير. ممکن است نمايندگان با استيضاح موافقت نمايند تا توجه افکار عمومي به اين سمت جلب شود که مشکلات کشور زير سر آقاي روحاني است اما اينکه آيا با برکناري وي موافق باشند، جاي ترديد دارد. در عين حال مجلس يازدهم تلاش خواهد کرد که شماري از وزرا و ايضا شماري از استانداران، مسئولان و مديران شرکت‌هاي بزرگ دولتي را تغيير دهند. اما سؤال اينجا است که به هر حال اين سياست را نمي‌توان تا آخر دنيا ادامه داد. »
گفتنی است یکی از شاخصه‌های رفتار قبیله‌ای اصلاح‌طلبان، هیولاسازی از رقیب است. این طیف نه ظرفیت پیروزی در انتخابات را دارد و نه جنبه شکست در انتخابات.اگر در انتخابات پیروز شود، به مطالبات و خواسته‌های اصلی مردم پشت می‌کند و وقتی زنگ حساب می‌رسد، به دروغ مدعی می‌شود که اختیارات محدودی داشت و عملا کاری از دستش برنمی آمد!اگر هم در انتخابات شکست بخورد، یا با دروغ تقلب کشور را ماهها دچار آشوب می‌کند، یا با هیولاسازی از رقیب، مردم را از آینده‌ای وحشتناک می‌ترساند. همه اینها به این دلیل است که طیف اصلاحات هیچ طرح و برنامه‌ای برای اداره کشور ندارد و در ضمن مسئولیت‌پذیر هم نیست.