kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
روحانی:

کرونا نباید به سلاح دشمنان برای تعطیل کردن کار و تولید تبدیل شود

رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: کرونا نباید به سلاح دشمنان ما برای به تعطیلی کشاندن کار و تولید در کشور تبدیل شود.




حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت افزود: اینکه مثل همه حوادثی که گاه و بی‌گاه کشور با آن مواجه شده و ملت و دولت در کنار هم و با همکاری و برخورد هماهنگ از آن عبور کردند، مسئله مواجه شدن با ویروس کرونا هم از همین روال پیروی می‌کند.
وی افزود: وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تولیدی ما برای اینکه اقلام لازم را در اختیار مردم بگذارند باید همه توان خودشان را بکار بگیرند.
رئیس‌جمهور در ادامه با‌ اشاره به برخورد قاطع با محتکرین لوازم بهداشتی و ضدعفونی گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر نیروی انتظامی و تعزیرات با احتکارکنندگان برخورد خوبی داشتند باز هم این برخوردها باید ادامه پیدا کند و نگذاریم که عدد کوچکی از مردم بخواهند از این امور سوءاستفاده کنند تا از این مسئله به خوبی عبور کنیم.
روحانی مسئله مهم‌تر از ویروس کرونا را ویروس ترس و اضطراب و تردید و بی‌اعتمادی در میان مردم دانست و افزود: این ویروس بدتر از آن ویروس است و نباید در مردم تردید و وحشت و اضطراب ایجاد کنیم این هم ویروسی است.
رئیس‌جمهور درباره شایعاتی مربوط به قرنطینه کردن شهرها یا برخی محله‌ها گفت: چنین چیزی‌هایی در تصمیمات کشور وجود ندارد. قرنطینه محله و شهر را نداریم. آنچه قرنطینه است، قرنطینه فرد است. یعنی اگر فردی علائم اولیه‌ای داشت این فرد باید قرنطینه شود. مراکز زیادی را هم در تهران پیش‌بینی کردیم. در شهرستان‌ها هم آماده شده است و نیروهای مسلح نیزگفتند که برای هرگونه کمک آماده هستند.
وی ادامه داد: همه مواد غذایی، مواد اولیه، حتی شوینده‌ها هم که این روزها مقداری کم بوده در روزهای آینده جبران خواهد شد و در انبارها و ذخایر وجود دارد.
روحانی با بیان اینکه به هیچ عنوان آماری که وجود دارد، نه کم می‌کنیم نه زیاد می‌کنیم و نه بزرگ‌نمایی و نه کوچک‌نمایی می‌شود تاکید کرد: روزانه عده‌ای به طور طبیعی در همه شهرها فوت می‌شوند؛ عده‌ای هم سرماخورده فوت می‌شوند؛ عده‌ای آنفلوآنزا گرفته فوت می‌شوند؛ اینها را پای کرونا نگذاریم.
رئیس‌جمهور افزود: کرونا نباید تبدیل به سلاح و اسلحه دشمنان شود؛ آمریکایی‌ها و دشمنان ما در طول این مدت، حدود ۲ سال (۲۱ ماه) که الان گذشته است، با تحریم و تبلیغ‌شان همواره خواستند در این کشور، تولید و فعالیت اقتصادی بخوابد و مردم در رنج قرار بگیرند. این مسئله ویروس یک بهانه جدیدی دست معاندین نشود که این باعث شود، کار، فعالیت و تولید متوقف شود؛ البته مراقبت‌های بهداشتی سر جای خودش است.
وی تاکید کرد: اخیراً یکی از مسئولین رده بالای آمریکا هم راجع به کرونای ایران حرف می‌زند؛ خودشان آنجا گرفتار کرونا هستند، خودشان در آمریکا، در آنفلوآنزا ۱۶ هزار کشته دادند و برای خودشان را نمی‌گویند. اینجا روی خود را به سمت ایران چرخانده‌اند و با مردم ایران صحبت می‌کنند؛ مردم ایران خودشان هم هوشیارند، هم مراقبت می‌کنند و هم کمک می‌کنند.
رئیس‌جمهور درباره روند بررسی لایحه بودجه در مجلس گفت: ما بودجه را بر مبنای واقعیت‌ها در نظر گرفتیم. در بودجه دنبال این بودیم که زندگی مردم، کارمندها و بازنشسته‌های ما طبق روال انجام بگیرد. از مجلس عزیز هم توقع داریم که ان‌شاء‌الله این را سریع‌تر نهایی کند و بودجه تصویب شود.
 روحانی درباره سیل اخیر در استان‌های غربی کشور به‌ویژه لرستان و خوزستان نیز گفت: ستاد بحران کاملاً آماده است. استاندارها و فرماندارها پای کار هستند. امیدواریم امسال رحمت خداوند برای ما بیشتر باشد و خسارت احتمالی برای مردم عزیز کمتر باشد.