kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۱۵۲
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸
با رأی نمایندگان مجلس

کلیات بودجه 99 کشور رد شد

دیروز نمایندگان مجلس به کلیات بودجه سال 99 کل کشور رأی منفی دادند. این اقدام، پس از آن بود که کلیات بودجه در ترازوی کارشناسی قرار گرفت و دلایل قابل توجهی برای رد آن نیز ارائه شد؛ از جمله، اصلاحات ساختاری حداقلی، همخوانی نداشتن آن با برنامه ششم توسعه، عدم شفافیت و بی‌توجهی به شرایط جنگ اقتصادی.

زنگ خطر ناکارآمدی بودجه سال آتی در مجلس به صدا درآمد
نمایندگان در نشست علنی صبح دیروز، پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات بودجه سال 99 را با 67 ‏رای موافق، 114 ‏رای مخالف و 3 ‏رای ممتنع از مجموع  191 ‏نماینده حاضر در مجلس رد کردند.
مخالفان کلیات لایحه بودجه، همخوانی نداشتن آن با برنامه ششم توسعه، بی‌توجهی به شرایط جنگ اقتصادی و اصلاح حداقلی در ساختار بودجه را به عنوان مهم‌ترین دلایل مخالفت خود عنوان می‌کردند اما در مقابل موافقان معتقد بودند که به دلایل شرایط خاص تحریم، نمی‌توان بهتر از این انتظار داشت.
در ادامه گزارش، برخی دلایل مخالفت و موافقت نمایندگان در مورد کلیات بودجه سال آینده کل کشور آورده شده است.
عدم لحاظ برنامه ششم توسعه در بودجه
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در این جلسه، در مخالفت با کلیات بودجه سال 99 کل کشور اظهار داشت: یادمان نرود که بودجه باید برشی یک پنجمی از برنامه ششم توسعه باشد اما در مصوبه کمیسیون تلفیق این برش وجود ندارد.
۴ عیب لایحه بودجه
حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 99، گفت: لایحه بودجه سال آینده دارای چهار عیب عدم شفافیت، عدم عدالت اجتماعی‌، نداشتن چهره روشن از‌اشتغال‌زایی و مغایرت با اسناد بالادستی به خصوص برنامه ششم توسعه است. وی خاطرنشان کرد: بحث حقوق و دستمزد در بودجه بسیار ناعادلانه است و افزایش 15 درصدی حقوق یک ظلم به کسانی است که حقوق‌های پایین می‌گیرند، لذا از شما نمایندگان مجلس می‌خواهم زیربار این ظلم نروید.
اصلاحات ساختاری حداقلی
در بودجه
حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 کل کشور هم در مخالفت با این کلیات، بیان داشت: بنده به عنوان عضو کمیسیون تلفیق بودجه می‌گویم که اصلاح ساختار بودجه 99 اصلاحات به ندرت و حداقلی بود.
بودجه 99
پاسخگوی مشکلات مردم نیست
مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز جزو مخالفان بود. وی گفت: این بودجه پاسخگوی مشکلات مردم نیست، باید بودجه‌ای نوشته شود که وضع مردم بهتر شود.
کواکبیان اظهار داشت: ‌اگر مجلس به کلیات لایحه بودجه 99 رای ندهد، اتفاقی رخ نمی‌دهد و ما می‌توانیم با بودجه یک دوازدهم کشور را اداره کنیم، ضمن اینکه مجلس انقلابی بعد هم بودجه 99 را بررسی خواهد کرد.
عدم کاهش اعتبارات شرکت‌‎های دولتی
وی گفت: بر اساس آمار، در بودجه 99 منابع اعتباری شرکت‌های دولتی چند درصد رشد داشته و گویا قرار است درب بر همان روال قبلی بچرخد، در حالی که باید این بودجه را کاهش می‌دادیم.
علی لاریجانی، رئیس‌مجلس شورای اسلامی اما در پاسخ به اظهارات کواکبیان گفت: آقای کواکبیان اشتباه نکنید. چرا که تا مجلس آینده شکل بگیرد، مرداد ماه فرا خواهد رسید و باید دولت لایحه بودجه جدید برای سال آتی به مجلس آینده بدهد و سپس کمیسیون تلفیق آن را بررسی کرده و عملا بودجه 99 در مجلس آینده به مهر و آبان خواهد رسید. لذا به همین راحتی نیست که بودجه 99 را به مجلس بعدی بسپاریم.
ردیف‌های غیرشفاف بودجه
در این نشست، همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1399 کل کشور گفت: در این بودجه، استقراض خارجی دیده شده است که با اجرای آن احکام، کشور مقروض می‌شود.
وی اظهار داشت: باز هم پیش‌بینی شده که از صندوق توسعه ملی بابت موضوعاتی مثل آب روستایی و... پول برداشت شود، این در حالی است که دولت هر سال باید 2 درصد بیشتر از سال قبل، سهم صندوق توسعه ملی را واریز کند، اما نه تنها این چند سال این 2 درصدها واریز نشده، بلکه برای برداشت بیشتر از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی هم می‌شود.
فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه درآمدهای دولت در بودجه شفاف نیست، گفت: با این شیوه نگارش بودجه، ردیف‌هایی که در گذشته شفاف بود، به بندهای کلی و احکام کلی و غیرشفاف تبدیل شده‌اند.
در سوی دیگر، ولی ملکی، نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 99 کل کشور در موافقت با این کلیات، با‌اشاره به توجه بودجه 99 به مباحث تولید و‌اشتغال، بیان داشت: علیرغم تمامی محدودیت‌ها باید ببینیم برای تولید و‌اشتغال چه فکری شده است. وقتی ایجاد یک میلیون شغل در تبصره 18 لایحه بودجه سال 99 کل کشور پیش‌بینی شده است، باید به این مسئله توجه ویژه‌ای کنیم؛ چراکه این امر مطلوب است.
وی گفت: ما در شرایط اضطرار کامل به سر می‌بریم، لذا در همین رابطه بودجه‌ای که بسته شده مطلوب است.
سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس نیز یکی دیگر از موافقان با کلیات لایحه بودجه سال 99 بود. وی اظهار داشت: در ارتباط با یارانه‌ها باید گفت که یارانه‌ها در سال 99 هدفمند و یک کاسه شد، تمام هزینه‌ها که ماهیت یارانه‌ای دارد، زیر تبصره 14 و جدول 14 قرار گرفت و افزایش درآمد خوبی را هم در این حوزه داشتیم، به ویژه برای مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که در این باره ما 20درصد افزایش مستمری داشتیم. همچنین در جدول شماره 9 بودجه به هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران جهت خرید عضو مصنوعی، پروتز، کاشت حلزون شنوایی، بیماران اوتیسم و... بودجه اختصاص داده شد.
برای افزایش حقوق‌ها
به جای درصد ثابت
 رقم ثابتی در نظر گرفته شود
همچنین، محمدح سین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از موافقان کلیات این لایحه، با‌اشاره به جنبه‌های مثبت گزارش کمیسیون تلفیق، گفت: سقف پایین و حداقل حقوق یکی از مشکلات بودجه سال گذشته بود که افزایش قابل توجهی داشت از طرفی یکی کردن یارانه‌ها یکی از نکات مثبت بودجه سال 99 است چرا که مشکلات و ناعدالتی‌های زیادی را ایجاد کرده بود.
وی نحوه افزایش حقوق‌ها را یکی دیگر از مشکلات بودجه سال آینده دانست و گفت: بهتر است برای افزایش حقوق‌ها به جای درصد ثابت رقم ثابتی در نظر گرفته شود.
اما محمد باقر نوبخت، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و پس از موافقت و مخالفت تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، گفت:‌ موضوعات منفی‌ای که برخی نمایندگان از نکات انتقادی بودجه 99 بیان کرده‌اند، اتفاقا کاملاً مثبت است.
وی اظهار داشت: کمترین وابستگی بودجه به نفت در تاریخ ایران به نام مجلس دهم ثبت خواهد شد، این در حالی است که همه دنیا به جمهوری اسلامی نگاه می‌کنند تا توقف ایران و عدم عملیاتی شدن بودجه ایران را ببینند.
اعلام وصول ۳ سؤال
 از زنگنه
به گزارش مهر، سه فقره سؤال از بیژن زنگنه، وزیر نفت در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که به شرح زیر است:
- سؤال محمد جواد ابطحی از وزیر نفت درباره علت انحلال شرکت بازرگانی ایران برخلاف مصالح و منافع کشور.
- سؤال ملی علی اکبر کریمی از وزیر نفت درباره علت ابلاغ شیوه نامه فراقانونی در نحوه ارائه خدمات سوخت‌رسانی و کشتی‌ها در آب‌های مرزی جمهوری اسلامی و تحمیل خسارت به بیت‌المال.
- سؤال ملی احمد امیرآبادی فراهانی از وزیر نفت درباره علت عدم استفاده از کارت سوخت در طول ۶ سال گذشته.