kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
میدل‌ایست‌آی:

انقلاب ایران تمدن غرب را به چالش کشیده است

یک دیپلمات سابق ایتالیایی معتقد است انقلاب اسلامی ایران بعد از 41 سال و به رغم میل آمریکا همچنان تاثیرگذار اصلی در تحولات خاورمیانه (غرب آسیا) است.

مارکو کارنلوس سفیر اسبق ایتالیا در عراق و سازمان ملل در میدل‌ایست‌آی نوشت: اگرچه 41 سال از انقلاب ایران می‌گذرد، اما تاثیرات و پیامدهای ژئوپلیتیک این تحول بر منطقه خاورمیانه همچنان ادامه دارد.
به گزارش «انتخاب»، وی خاطرنشان کرد: تغییر حکومت در تهران در سال 1979 آمریکا را از یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های استراتژیک خود در منطقه محروم کرد. بازارهای انرژی پس از سال 1973 تحت تاثیر شوک دوم نفت قرار گرفتند. از همه مهم‌تر تقابل اسلام و غرب رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت.
انقلاب اسلامی سرانجام باعث ایجاد سلسله‌ای از وقایع در منطقه مشابه جنگ‌های قرن سیزدهم در اروپا شد، با این تفاوت قابل توجه که نسخه خاورمیانه‌ای این جنگ، توسط اعراب به رهبری آمریکا از یک‌سو و ایران و متحدانش از سوی دیگر انجام می‌شود. محور مقاومت اکنون به چهلمین سال خود رسیده و هیچ نشانی از پایان یافتن ندارد.
با این حال معنای انقلاب ایران فراتر از مسائل ژئوپلیتیک است و درکی عمیق‌تر و دشوارتر می‌طلبد. درک یکی از اقدامات کمتر شناخته شده، اما مهم بنیانگذار انقلاب، آیت‌الله روح‌الله خمینی، چند ماه قبل از درگذشت وی، ممکن است در فهم این امر مفید باشد.
در اول ژانویه 1989، رهبر انقلاب ایران به میخائیل گورباچف رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی نامه‌ای ارسال کرد و گفت که ایدئولوژی کمونیستی در مرحله پایانی حیات خود است. این نامه پیچیده و همراه با منابع متافیزیکی و فلسفی، حاوی چندین پیام اساسی بود، اینکه بحران کمونیسم به دلیل خدشه‌دار کردن باور به خدا و گرفتن دین از جامعه در مرحله پایانی فروپاشی است.
ایران انقلابی در مقابله با دو ماتریالیسم بزرگ تاریخی، «کمونیسم و سرمایه‌داری»، به عنوان قهرمانی میان این دو ایستاد. در اصل، ایران خمینی، جنگ فرهنگی سیستمی را علیه غرب آغاز و تمدن سکولار غربی را به چالش کشید.
جنبه فلسفی و متافیزیکی انقلاب ایران را که کنار بگذاریم، این تحول اقدامی علیه هژمونی غربی نه تنها در ابعاد سیاسی و نظامی بلکه مهم‌تر از همه اقتصادی و فرهنگی بود. امروز چهل سال بعد از نامه آیت‌الله خمینی و به ویژه با توجه به پویایی‌های جهانی فعلی باید نسبت به آن تأمل کرد.
اروپا و آمریکا در دهه گذشته از جنگ‌های فرهنگی و درگیری‌های هویتی در امان نبوده‌اند، جایی که ارزش‌های دینی و اخلاقی نقش اصلی را نداشته‌اند. استمرار مخالفت ایران با آمریکا و اسرائیل دقیقا ناشی از موضع عقیدتی ایران است. از نظر آمریکا و اسرائیل، ایران یک کشور عادی به حساب نمی‌آید، زیرا از تعظیم در برابر نظم جهانی غرب و آمریکا در خاورمیانه امتناع کرده است. گناه ایران، در واقع مبارزه با زورگویی غرب است.