kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۸۳۶
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
همزمان با سفر پمپئو به ریاض اتفاق افتاد

حمله بزرگ انصارالله به مراکز نفتی و حساس عربستان در «ینبع»

یگان پهپادی و موشکی ارتش یمن در یک عملیات مشترک و همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، شهر مهم و نفتی «ینبع» در شرق عربستان را با سه موشک بالستیک و 12 پهپاد هجومی در هم کوبید.



سرویس خارجی-

انقلابیون یمن در 59 ماه گذشته در چند نوبت توانسته‌اند عملیات‌های بزرگ، موثر و حساسی را علیه آل‌سعود انجام دهند. مهم‌ترین عملیات ارتش یمن نیز حمله پهپادی به دو پالایشگاه البقیق و الخریص در شرق عربستان بود که 30 میلیارد دلار به عربستان خسارت وارد کرد. بزرگ‌ترین عملیات نیز عملیات «نصر من الله» در نجران بود که خسارت‌های زیادی به سعودی وارد کرد. عملیات «بنیان المرصوص» در شرق صنعا نیز به یک عملیات استراتژیک در یمن مشهور شد. حالا دیروز خبر رسیده که ارتش و انقلابیون یمن بار دیگر در واکنش به تجاوزهای مکرر آل‌سعود به یمن، عربستان را هدف قرار ‌داده‌اند. اهمیت این مسئله در این نکته است و آن اینکه این عملیات همزمان با سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به عربستان اتفاق افتاد تا انصارالله به نوعی قدرت و اقتدار خود را به آمریکا نیز نشان دهد.
«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز دیروز از انجام این عملیات در عمق خاک سعودی خبر داد و آن را «توازن بازدارندگی سوم» نامید. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، وی اعلام کرد، این عملیات با دو موشک‌ بالستیک «قدس»، ۱۲ پهپاد صماد-۳ و موشک بالستیک و دوربرد ذوالفقار انجام شد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصریح کرد، در این عملیات شرکت آرامکو و اهدف حساس دیگر در «ینبع» (در غرب عربستان) با دقت هدف گرفته شد. سریع تأکید کرد، عملیات بازدارنده سوم پاسخ طبیعی و مشروع به جنایات ائتلاف است، جنایاتی که آخرین نمونه آن حملات به «الجوف» بود. وزارت بهداشت یمن اعلام کرد، در حمله اخیر ائتلاف سعودی به استان الجوف ۳۵ تن از جمله ۲۶ کودک کشته و ۲۳ نفر از جمله ۱۸ کودک، مجروح شدند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن هشدار داد، در صورتی که نظامیان سعودی به حملات و محاصره خود ادامه دهند، باید منتظر ضربات دردآور و سختی باشند. ارتش یمن وقتی شهریورماه گذشته، پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» مربوط به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان را هدف قرار‌داد آن را عملیات «توازن بازدارندگی دوم» نامید.
واکنش سعودی
ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف سعودی – اماراتی به رسم همیشگی اعلام کرد، هیچ اتفاقی نیفتاده و پدافند این ائتلاف چند فروند موشک بالستیک شلیک شده از یمن را هدف قرار‌ داده است! البته وی هیچ ‌اشاره‌ای به 12 پهپاد صماد نکرد. این در حالی است که برخی منابع در عربستان خبر انهدام همه موشک‌ها را از سوی پدافند هوایی سعودی تکذیب و تاکید کرده‌اند، با وجود سکوت خبری سعودی‌ها، انفجار‌های قوی رخ داد و درباره انتشار تصاویر انفجار‌ها هشدار داده شده است. آل‌سعود حمله بزرگ به «آرامکو» را هم ابتدا تکذیب و یک حادثه آتش‌سوزی کوچک جا زده بود که پس از انتشار تصاویر آتش‌سوزی گسترده، مجبور شد خبر را تایید کند.
آماده‌باش قبایل مسلح المهره یمن
شهر «المهره» یمن که در شرق این کشور واقع شده نیز از ماه‌ها پیش شاهد اعتراضات مختلفی در راستای مقابله با وجود نظامیان سعودی در این شهر است و شهروندان و نیروهای قبایل، بارها از احداث پایگاه‌های نظامی و ایجاد پست‌های ایست و بازرسی جلوگیری کرده بودند. اکنون منابعی از استان المهره خبر داده‌اند که عربستان این شهر را به یک پادگان نظامی تبدیل کرده ‌اما با این حال مردم این استان در حالت آماده‌باش برای مقابله با ‌اشغالگران سعودی هستند.  به گزارش فارس، منابع محلی در استان «المهره» واقع در شرق و هم‌مرز با عمان می‌گویند به دنبال ورود نظامیان سعودی به المهره و درگیری با ساکنان این استان، نیروهای قبایل المهره به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و شمار قابل توجهی از آنها برای مقابله با نیروهای سعودی جمع
شده‌اند. آنها می‌گویند، اهالی المهره دست‌بسته نخواهند نشست و از استان خود با تمام گزینه‌های در دسترس دفاع خواهند کرد زیرا این مسئله،‌اشغالگری و تجاوز آشکار است.