kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

عملکرد رئیسی بدون شعارزدگی و امیدآفرین است

روزنامه آفتاب یزد دیروز در سرمقاله خود نوشت: «دیدار شبانه و سرزده از ندامتگاه اصفهان ـ آذر 98 ـ ، دیدار سرزده از ندامتگاه کرج ـ دی ماه 98 ـ و بالاخره دیدار از بند نسوان ندامتگاه شهر ری؛ 26 بهمن ماه 1398 و صدها برنامه و دیدار سرزده‌ دیگر در استان‌ها و شهرهای دیگر و اما بعدِآمدنِ آیت‌الله رئیسی به قوه قضائیه، ضمن آنکه نسیم خوش تغییر، چالاکی و اقدامات عملی تاثیرگذار به ویژه در زمینه مبارزه با فساد، امید و شادی را به دل مردم بازگردانید...»


سرویس سیاسی-

این سرمقاله که به قلم مدیرمسئول این روزنامه نوشته شده می‌افزاید: «نگاه به قوه قضائیه به عنوان یک قوه ـ صرفاً ـ قهریه تغییر کرد و حالا مردم به قوه قضائیه به عنوان یکی از قوای در کنار مردم، حامی مردم و با مردم نگاه می‌کنند و این حاصل نمی‌شود مگر با پرهیز از رفتارهای شعاری و ذهنیت شعاری داشتن. از تغییرات همه استقبال می‌کنند و از پرهیز داشتن از افتادن به ورطه شعارزدگی همه خرسند می‌شوند اما وقتی خبردار شدیم در روز زن، رئیس‌دستگاه قضا راهی یکی از ندامتگاه‌ها شده‌اند تا از نزدیک«صدای» گرفتاران در بند را بی‌هیچ واسطه‌ای بشنوند، ما نیز راغب شدیم ببینیم در این دیدار و رویارویی عالی‌ترین مقام قضایی کشور با زنان زندانی چه می‌گذرد؟!»
در ادامه این نوشتار می‌خوانیم: «پیگیری، مهربانی، برافروختگی از بلاتکلیفی و از همه مهم‌تر، لمس آنچه در ندامتگاه‌ها می‌گذرد بی‌آنکه در قالب گزارش‌های مکتوب و مصور باشد این نوید را به مخاطب می‌دهد که به زودی شاهد تغییرات گسترده‌ای در این بخش خواهیم بود این را نه به عنوان یک گمانه‌زنی که به عنوان یک اطمینان قلبی می‌گوییم زیرا طی یک سال گذشته [پس از آمدن آقای رئیسی به قوه قضائیه] تقریبا عادت داده شده‌ایم بعد از هر‌گونه از این دست بازدیدها، موجی قابل تامل از تغییرات به راه افتاده است.»
مدیرمسئول آفتاب یزد در پایان خاطر نشان می‌سازد: «خبر خوشی که در این بازدید و رو در رویی به گوش رسید، عبور از مناسبت‌ها برای عفو و آزادی و کاهش مجازات‌ها بود؛ خبری که می‌تواند پرده‌ای دیگر از پرهیز از شعارزدگی باشد... حرکت‌های اینچنینی را ارج می‌نهیم و امیدواریم هر لحظه و ثانیه شاهد تغییرات و تحولات در دستگاه قضایی باشیم؛ جایی که می‌تواند امید و آرامش را به سطوح بالا و زیرین جامعه تزریق کند و موجی از شادی را بیافریند.»
اقدامات ماندگار رئیس‌قوه قضائیه
روزنامه شرق نیز در ستون سرمقاله خود به عملکرد سیدابراهیم رئیسی پرداخته و اقدامات او را تحسین برانگیز خوانده است. سرمقاله مذکور در ابتدا متذکر شده است: «اینکه رئیس‌دستگاه قضا بازدید از حوزه‌های قضایی و سازمان زندان‌ها و این روزها بازدید از زندان زنان قرچک را در برنامه دیدارهای خود قرارداده جای بسی خوشحالی
و تشکر دارد.»
در ادامه این نوشتار می‌خوانیم: «بازدید رئیس‌قوه قضائیه از زندان‌ها که از اقدامات نیک و ماندگار آقای رئیسی است باید در ظرف واقعی زمان این بازدید به تصویر کشیده شود. حجت‌الاسلام رئیسی فرد باهوشی است و از نوع گفتمان و ادبیاتی که در بازدید از زندان قرچک به کار برده می‌شد فهمید که به بخشی از ایرادات و‌اشکالات انباشته شده پی برده است. آنجایی که درباره دو زندانی اهل ایلام که تقاضای حضور در زندان شهر خود را داشتند به رئیس‌سازمان زندانها دستور داد شرایط انتقال این دو زندانی فراهم شود و نیز با دستوری کلی همه افراد مشابه که چنین شرایطی دارند به زندان شهر خودشان اعزام شوند.
سکوت آماری دولت و تضعیف ابزارهای پرسشگری
روزنامه حامی دولت دنیای اقتصاد دیروز در مطلبی با انتقاد از رویه دولت در انتشار آمارهای اقتصادی، تصریح کرد که این نوع رفتار دولت می‎تواند این شبهه را ایجاد کند که دولت درصدد تضعیف ابزارهای پرسشگری جامعه است.
این روزنامه دیروز در سرمقاله خود نوشت: «در ۲۱ بهمن، مرکز آمار عملکرد ۹ ماهه ۹۸ حساب‎های ملی را منتشر کرد. سه روز بعد، بانک مرکزی برخی از آمارهای کلان نظیر آمارهای پولی و بخشی از اطلاعات حساب ترازپرداخت‎های کشور و نیز اطلاعات بازار سرمایه را برای ۹ ماه ۹۸ منتشر کرد. اطلاع‌رسانی آماری مذکور که پس از سکوت آماری نسبتا طولانی‌مدت انجام پذیرفت، بخشی از عملکرد اقتصادی کشور در ۹ ماه ۹۸ را که در ابهام قرار داشت، روشن کرد.»
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «وضعیتی که نظام آماری کشور تا یک هفته گذشته با آن روبه‌رو بوده، جلوگیری از انتشار اکثر عناوین آمارهای کلان اقتصاد بوده است که دلیل منطقی برای آن متصور نیست. بار دیگر یادآوری می‎شود هنوز هم مشخص نیست که آیا رویه دولت در این باره دچار تغییر شده یا باز هم برای یک دوره طولانی دیگر با سکوت آماری روبه‌رو خواهیم بود؟ این نوع رفتار دولت در زمینه انتشار آمارهای کلان اقتصاد، می‎تواند این شبهه را ایجاد کند که دولت درصدد تضعیف ابزارهای پرسشگری جامعه است که البته با اصل پاسخگویی منافات دارد. مضاف برآن، با اعمال سیاست سکوت آماری، دولت خود را از بررسی‎های مستند کارشناسان و محققان اقتصادی کشور، اعم از دولتی و غیردولتی، محروم می‎سازد؛ آن هم در زمانی که ضرورت استفاده از حداکثر توان فکری کشور بیش از هر زمان دیگر احساس می‎شود.»
انگار مشکلي وجود ندارد!
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام نوشت: «رئيس‌جمهور به گونه‌اي با مردم صحبت مي‌کند که گويي مشکلي وجود ندارد و اگر هم مشکلي باشد به آساني و به سرعت قابل رفع است. قدر مسلم آن است که نمي‌توان و نبايد روي زخم‌هاي مردم نمک پاشيد و بايد جانب مردم را در همه‌حال نگه داشت. محال ممکن است که آقاي روحاني متوجه اين امر به طور دقيق نشده باشد».
این فعال مدعی اصلاحات به رئیس‌جمهور خرده گرفته که چرا به گونه‌ای با مردم صحبت می‌کند که گویی مشکلی وجود ندارد.
این در حالی است که طیف مدعی اصلاحات هیچ‌گاه به مطالبات و مشکلات مردم اهمیت نمی‌دهد. بر همین اساس هرگاه دولتمردان به مشکلات مردم ‌اشاره می‌کنند، با بی‌اهمیتی این طیف مواجه شده و هرگاه مقامات ارشد دولت به حاشیه سازی و پرداختن به مسائل بی‌اهمیت می‌پردازند، از سوی این طیف مورد استقبال قرار می‌گیرند.
مدعیان اصلاحات به طرق مختلف در پی آن هستند تا سفره خود را از دولت جدا کنند، این در حالی است که این طیف یکی از بانیان اصلی وضع موجود است.