kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

تبادل آتش سنگین میان سوریه و ترکیه پیشروی‌ها در ادلب ادامه دارد

رئیس‌جمهور ترکیه بدون توجه به هشدارهای ایران و روسیه، همچنان بر طبل جنگ علیه نیروهای سوری می‌کوبد و مواضع ارتش سوریه را در خاک این کشور هدف قرار می‌دهد. این در حالی است که حملات ترکیه هیچ تاثیری بر پیشروی گسترده ارتش سوریه در استان‌های ادلب و حلب ندارد، به طوری که شهرک «خان العسل» در شرف آزاد ‌سازی است.

«رجب طیب اردوغان» با بی‌اعتنایی به درخواست میانجیگری ایران و روسیه برای حل و فصل بحرانی که آنکارا در شمال سوریه ایجاد کرده، در ظاهرگزینه جنگ با ارتش سوریه را انتخاب کرده است. به ادعای وزارت دفاع ترکیه، ارتش این کشور 115 موضع متعلق به نظامیان سوریه را درخاک این کشور هدف قرار‌داده و بیش از 100 نظامی سوری را نیز کشته است. ادعایی که البته از جانب دولت سوریه تکذیب شده است.
واقعیت این است که شخص اردوغان به مسئله استان «ادلب»، از بالا می‌نگرد و با نیروهای ورزیده سوریه با غرور تمام صحبت می‌کند و همین رویکرد را نسبت به میانجیگران نیز دارد، به طوری که دیروز تیم مذاکره‌کننده روسیه بدون هیچ توافقی درباره ادلب، ترکیه را ترک کرد. اما، اردوغان در حالی میانجی‌ها را نمی‌پذیرد و با تحکم، از نظامیان سوریه می‌خواهد از خاک خود عقب‌نشینی کنند! که خودش هیچ جنگ بزرگی را تجربه نکرده و در کارنامه حکومت 17 ساله‌اش، فقط با گروه‌هایی جنگیده است که سلاح‌های سبک و نیمه سنگین داشته‌اند. بنابراین، رئیس‌جمهور ترکیه از نبرد با ارتشی که هشت سال بزرگ‌ترین شداید را از سر گذرانده و کاملا آبدیده شده است و مهم‌تر از همه، برای حفظ خاک خود می‌جنگد، تصوردرستی ندارد.
در ماجرای استان ادلب، همه تلاش‌های مقامات آنکارا، به ویژه شخص اردوغان، این است که واقعیت را تحریف کنند و به افکار عمومی در ترکیه و جهان دروغ بگوید. آنها مدعی هستند که نظامیان سوری دست کم هشت سرباز ترکیه را کشته‌اند. این در حالی است که دمشق طی ماه‌های گذشته بارها از آنکارا خواسته بود، از حمایت تروریست‌ها در ادلب دست بردارد و خاک سوریه را ترک کند. ولی ترکیه عکس آن را عمل کرده است؛ اردوغان که در حمایت از تروریست‌ها در سوریه پرونده سیاهی دارد، نه تنها به توافقات سال‌های گذشته «سوچی» و «آستانه» عمل نکرده، جانب تروریست‌ها را هم در ادلب گرفته و بر تعداد برج‌های دیدبانی در مناطقی مثل «السراقب»‌، که در نوبت آزاد ‌سازی ارتش سوریه بودند، نیز افزوده بود. لذا، طبیعی است که در هنگام پیشروی ارتش سوریه، نظامیان ترکیه هم آسیب ببینند.
تداوم یافتن فتنه
با خبرهایی که از ترکیه می‌رسد، ظاهرا اردوغان قصد دارد به فتنه‌گری بی‌پایه خود ادامه دهد؛ او دیروز و در آخرین اظهارات خود، بار دیگر سوریه را تهدید کرد و گفت که دمشق هزینه سنگینی را بابت هدف قرار‌دادن نیروهای ترکیه پرداخت خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور ترکیه ادعا کرد: با قدرت به حملات نیروهای حکومت سوریه پاسخ داده و خسارت‌هایی را به آنها تحمیل کردیم، اما این کافی نیست و پاسخ ما ادامه خواهد داشت. این رجز خوانی در حالی صورت می‌گیرد که ارتش ترکیه در عمل کاری نکرده است.
ماجراجویی ناتو
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، به جای اینکه علیه ترکیه به خاطر تجاوزش به خاک کشور همسایه، موضع بگیرد، از این تجاوز دفاع و عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در ادلب را به شدت محکوم کرد!
به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با ناتو، مخالفت‌های آمریکا و متحدانش نیز با عملیات ارتش سوریه، بیشتر شده است.
استولنبرگ که قرار است امروز ریاست نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو را به عهده بگیرد، دولت سوریه را به هدف قرار‌دادن غیرنظامیان در ادلب متهم کرده است. این در حالی است که ناتو و آمریکا طی هشت سال اخیر با حمایت از تروریست‌های تکفیری و غیر تکفیری در سوریه، حدود 400 هزار غیر نظامی را در سوریه کشته‌اند.
دبیرکل ناتو افزود: ما از [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] و روسیه که از این رژیم حمایت می‌کند، می‌خواهیم به این حملات پایان دهند، به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و کاملا از تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به یک راهکار مسالمت‌آمیز پشتیبانی کنند. در ماه‌ها و سال‌های گذشته هر وقت که موجودیت تروریست‌ها در سوریه به خطر می‌افتاده است، ناتو به همراه آمریکا، ترکیه و سایر کشورهای غربی، برای مردم سوریه و ادلب،‌اشک تمساح می‌ریخته‌اند.
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز از اقدام اردوغان در شمال سوریه ، ذوق زده شد و گفت: به کمک متحد خوبمان،ترکیه خواهیم رفت.
مخالفت با حضور نظامیان ترکیه در سوریه
وزارت خارجه دولت دمشق بار دیگر، با حضور نظامیان ترکیه در خاک سوریه، مخالفت و تأکید کرد که هدف آنکارا از این اقدامات، نجات تروریست‌ها است.
یک منبع در وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: رژیم ترکیه از طریق استقرار هر چه بیشتر نیروهای خود در ادلب و حومه آن و حومه حلب و حمله به مناطق مسکونی و برخی مقرهای نظامی، به تجاوز خود علیه حاکمیت سوریه ادامه می‌دهد. هدف ترکیه از این اقدام، نجات ابزارهای خود‌، یعنی گروه‌های تروریستی، در برابر پیشروی‌های ارتش سوریه است.
دمشق تصریح کرد، این مسئله، نقض آشکار حقوق بین‌الملل و تجاوز به حاکمیت سوریه است و با بیانیه‌های «آستانه» و توافقات «سوچی» درباره منطقه «کاهش تنش» در ادلب تناقض دارد. در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است، دمشق از جامعه بین‌الملل می‌خواهد برای مهار رفتار خصمانه دولت ترکیه و حمایت نامحدود آن از تروریسم در سوریه و لیبی، مواضع حتمی اتخاذ کند. وزارت خارجه سوریه در پایان تأکید کرد: تجاوزات رژیم ترکیه، باعث احیای مجدد گروه‌های تروریستی نخواهد شد و نیروهای ارتش سوریه به تعقیب باقی مانده‌های این گروه‌ها تا نابودی کامل آنها و بازپس‌گیری همه خاک سوریه ادامه خواهند داد.
در همین ارتباط، «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه حضور ترکیه در سوریه بدون موافقت دولت قانونی این کشور را «تجاوزگری» دانست و گفت: باید با همه ابزارها در برابر آن مقاومت کرد.
ادامه پیشروی ارتش سوریه
مرکز موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد‌، ارتش سوریه توانسته است به صورت کامل بر بزرگراه «حلب-دمشق» معروف به «ام-5» مسلط شود. نیروهای سوری همچنین، ظهر دیروز موفق شدند منطقه «راشدین-۴» واقع در اطراف شهر حلب را آزاد کنند.
ارتش سوریه طی روزهای گذشته موفق شد ۵۷ منطقه را در جنوب و غرب حلب از‌اشغال تروریست‌ها خارج کند و به صورت کامل بر حومه جنوبی استان حلب مسلط شوند. مجموع مناطق آزاد شده در استان‌های ادلب و حلب، ۱۶۰ منطقه گزارش شده است. روزنامه انگلیسی گاردین تسلط ارتش سوریه بر شهر السراقب در ادلب را پیروزی راهبردی دولت این کشور توصیف کرد.
دیروز همچنین، عملیات ارتش سوریه برای آزاد‌سازی شهرک «خان العسل» در شمال غرب جاده حلب- دمشق، آغاز شد.