kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
دیروز در غزنی

طالبان هواپیمای نظامی آمریکا را ساقط کرد/ده‌ها افسر سیا به هلاکت رسیدند

ده‌ها افسر عالیرتبه سازمان جاسوسی سیا با سرنگونی هواپیمای نظامی آمریکا در ولایت غزنی افغانستان توسط طالبان روانه جهنم شدند. درباره تعداد تلفات این حمله، عددهای متفاوتی گفته شده؛ از 15 نفر تا 110 نفر! ساعاتی بعد از تایید خبر این حمله اعلام شد، طالبان یک بالگرد ارتش آمریکا را هم سرنگون کرده است.



سرویس خارجی-

ظهر دیروز گزارش شد یک فروند هواپیما در ولایت«غزنی» (در شرق افغانستان و منطقه تحت کنترل طالبان) سقوط کرده است. در ابتدا گفته شد این هواپیما مسافربری، و متعلق به شرکت هوایی آریانا افغان است، اما ساعاتی بعد این شرکت هوایی اعلام کرد تمامی پروازهای آن در روز هیچ‌گونه مشکلی نداشته و این موضوع را تکذیب کرد. پس از آن اداره هوانوردی افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد هیچگونه مشکلی برای پروازهای مسافربری در این کشور پیش نیامده و سقوط هواپیمای مسافربری را تکذیب کرد.
چند ساعت نگذشته بود که تصاویر لاشه هواپیما منتشر شد که حکایت از آن داشت، هواپیمای ساقط شده نظامی و متعلق به نیروی هوایی آمریکاست. برخی منابع نوع هواپیما را «بمباردیر E-11A » عنوان کردند که متعلق به نیروی هوایی آمریکاست. این هواپیمای ارتباطی به عنوان نقطه تماس در میدان نبرد به کار گرفته می‌شود و کاربری نظامی – اطلاعاتی دارد. پایگاه «دفنس بلاگ» نیز به نقل از کارشناسان گزارش داد لاشه هواپیمای ساقط شده در افغانستان شبیه «بمباردیه گلوبال ۶۰۰۰/A ۱۱-A» متعلق به نیروی هوایی آمریکاست. مردم محلی و شاهدان عینی حاضر در محل حادثه نیز اعلام کردند به غیر از اجساد دو خلبان این هواپیما که سوخته از آن بیرون آمدند، تمامی اجساد دیگر کاملا از بین رفته و قابل شناسایی نیستند. والی غزنی نیز این اظهارات را تایید کرد و گفت جست‌جوها برای پیدا کردن باقی اجساد و تکمیل تحقیقات ادامه دارد. هنوز اخبار و گزارشی از تعداد دقیق تلفات منتشر نشده و منابع مختلف از جمله مقامات افغان تعداد سرنشینان آن را بین ۸۳ تا ۱۱۰ نفر گزارش کرده‌اند. اما بر اساس برخی گزارش‌ها گنجایش این هواپیما کمتر از 30 نفر است و برای جابه‌جایی نیرو از آن استفاده نمی‌شود. اینکه افسران بلندپایه سیا در این هواپیما حضور داشته و همگی به هلاکت رسیده‌اند، از سوی منابع مختلف تایید
شده است.
بیانیه طالبان
ساعاتی بعد از تایید رسمی سرنگونی این هواپیمای پیشرفته نظامی‌، گروه طالبان با بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که هواپیمایی که در ولایت غزنی سقوط کرد متعلق به نظامیان تروریست‌ آمریکایی بوده و توسط این گروه ساقط شده است. در بیانیه طالبان آمده: «بعد از چاشت (ظهر) امروز در منطقه سدوخیل ولسوالی دهیک ولایت غزنی یک فروند طیاره مخصوص ‌اشغالگران آمریکایی که به‌خاطر اجرای ماموریت استخباراتی در منطقه پرواز داشت سقوط داده شد. در این دست‌آورد طیاره با همه عمله و سرنشینان آن‌که شامل افسران مهم استخبارات آمریکا (CIA) بود از بین برده شدند.قابل یادآوری است که در این اواخر در ولایت‌های هلمند، بلخ و برخی مناطق دیگر کشور، تعداد زیادی از طیارات و هلیکوپترهای دشمن‌ اشغالگر و داخلی سقوط داده شده
است.»
 به گفته «ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان، «هواپیمای مذکور حامل سربازان آمریکایی و برای جاسوسی بوده و همچنین حامل افسران عالی‌رتبه آمریکایی بوده و همه سرنشینان هواپیما کشته شدند». سخنگوی طالبان همچنین در مصاحبه با «بی بی‌سی» ضمن برعهده گرفتن مسئولیت این حمله گفت: «‌افراد این گروه این هواپیما را به گونه تاکتیکی سقوط داده‌اند». بعد از بیانیه طالبان خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک «منبعی ناشناس» تایید کرد هواپیمای آمریکایی ساقط شده در افغانستان حامل شماری از افسران ارشد سازمان سیا بوده است.
واکنش آمریکا
ارتش آمریکا در اولین واکنش خود به این خبر گفت، سرگرم بررسی موضوع است! در حالی که رسانه‌ها تصاویر و ویدئوهای بسیار واضحی از تعلق هواپیما به ارتش آمریکا منتشر کرده‌اند اما «بث ریوردان»، سخنگوی مرکز فرماندهی آمریکا ترجیح داد این ضربه سنگین به حیثیت آمریکا را به هر شکل ممکن زیر سوال ببرد: « هنوز معلوم نیست این هواپیما متعلق به کجاست؟ و ارتش سرگرم بررسی گزارش‌ها درباره هواپیمای سقوط کرده در منطقه تحت کنترل طالبان در افغانستان است». با این وجود یک مقام نظامی آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» تأیید کرد که یک فروند هواپیمای نظامی این کشور در افغانستان سقوط کرده است. این مقام آمریکایی تأیید کرده این هواپیما از مدل «E-11» بوده است. به گفته وی، دلیل سقوط این هواپیما همچنان در دست بررسی است. وی از اظهار نظر در مورد سرنوشت سرنشینان این هواپیما خودداری کرده است.
سرنگونی یک بالگرد دیگر آمریکایی
هنوز رسانه‌ها مشغول بررسی این ضربه کاری به آمریکایی‌ها بودند که خبر رسید، طالبان این بار در مرکز ولایت پکتیکا، یک بالگرد دیگر آمریکایی را سرنگون و همه سرنشینان آن را به هلاکت رساندند. تا لحظه تنظیم این گزارش، تعداد تلفات این حمله نیز به طور دقیق مشخص نشده بود.
گفتنی است بعد از ضربه تاریخی ایران به آمریکایی‌ها در «عین الاسد» عراق، که پس از جنگ جهانی دوم، سابقه نداشت، به نظر می‌رسد طرف‌های دیگری در منطقه هستند که جرئت حمله به آمریکایی‌ها را پیدا کرده‌اند و این یعنی، شرایط ادامه حضور آمریکا در منطقه هر روز سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد.