kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
نشریه آمریکایی:

ترور سردار سلیمانی کوته‌بینانه و اقدام جنگی علیه ایران بود

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت که تصمیم دولت آمریکا برای ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، کوته‌بینانه و اقدامی جنگی علیه ایران بود.




نشریه آمریکایی «ایسترن اکو» در گزارشی به اقدام تروریستی اخیر دولت ترامپ در به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و آن را «اقدام جنگی» خواند.
در مقدمه این گزارش نوشته شده است که در تاریخ سوم ژانویه (۱۳ دی ماه)، ترامپ به ارتش آمریکا دستور یک حمله پهپادی در عراق را داد و یکی از معروف‌ترین و قدرتمندترین فرماندهان ایران به نام قاسم سلیمانی را ترور کرد.
طبق این گزارش، ترامپ در توجیه این اقدام مدعی شد که ایران در حال «توطئه برای حملاتی قریب‌الوقوع و شیطانی به دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکا» بود و در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز، مدعی شده بود که سپهبد سلیمانی چهار سفارتخانه آمریکا را هدف گرفته بود و برای حمله به آنها برنامه‌ریزی کرده بود.
با این حال برخی مقام‌های آمریکایی از جمله «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا و «ادم شف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا  به نوعی این ادعای رئیس‌جمهور آمریکا را رد کردند.
این نشریه آمریکایی ادامه داد که تصمیم ترامپ در ترور سلیمانی یک اقدام جنگی علیه ایران بود و آن‌طور که سناتور «رند پال» به درستی بیان کرد، «مرگ دیپلماسی» میان آمریکا و ایران محسوب می‌شد.
این گزارش اقدام آمریکا را همانند ترور یکی از مقامات آمریکایی توصیف کرد و نوشت، عکس قضیه را تصور کنید. اگر «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در حین دیدار با مقامات عراقی در حمله پهپادی ایران کشته می‌شد، آمریکا چه واکنشی نشان می‌داد؟
این نشریه چاپ میشیگان در پاسخ به سوال طرح‌شده ادامه داد، مهم نبود که ایران چه توجیهی برای این اقدام ارائه می‌داد و می‌گفت که پمپئو در حال برنامه‌ریزی برای حملات قریب‌الوقوع علیه ایرانیان بوده است، به هرحال آمریکا، با این مسئله به عنوان یک اقدام جنگی برخورد می‌کرد.
مردم ایران متحدتر شدند
طبق این گزارش، بسیاری نه تنها ترور سپهبد سلیمانی را اقدام جنگی می‌دانند بلکه آن را اقدامی تهاجمی و غیرضروری توصیف کرده‌اند و استدلال کرده‌اند که این امر به تشدید تنش‌ میان ایران و آمریکا و اتحاد مردم ایران منجر شده است.
این نشریه آمریکایی ادامه داد، طبق قانون اساسی آمریکا، تنها کنگره می‌تواند اعلام جنگ کند اما رؤسای جمهور آمریکا به طور مداوم با صدور دستور حملات نظامی بدون مجوز کنگره، این قوانین را نقض می‌کند.
این گزارش توضیح داد،  «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دستور دست‌کم ۵۰۰ حمله پهپادی را در دوران هشت سال ریاست‌جمهوری خود صادر کرد و موجب کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان بی‌گناه شد و بسیاری از حملات نظامی آمریکا از جمله حمله به سومالی، یمن و پاکستان به هیچ عنوان در کنگره مورد تأیید قرار نگرفته است.
این گزارش در پایان با اشاره به تمامی موارد نوشت که ترور سپهبد سلیمانی نه تنها یک اقدام جنگی و به‌طور تکان‌دهنده‌ای کوته‌بینانه بود بلکه سوالاتی را درباره قدرت فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا مطرح می‌کند که متأسفانه تا زمانی‌که هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا از این اختیار فرمان اجرایی حمایت کنند، هیچ تغییراتی در آینده قابل مشاهده نخواهد بود.
تهدید به ترور سردار قاآنی!
برایان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا، در اقدامی گستاخانه، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به ترور تهدید کرد.
هوک در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط»  در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس، با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس، تهدید کرد اگر سردار قاآنی هم مانند وی به نظامیان آمریکایی آسیب بزند، او را نیز ترور می‌کنند.
این مقام آمریکایی، آشوب‌طلبان و اغتشاشگرانی را که به جان و مال ایرانی‌ها آسیب می‌زنند، مردم ایران خوانده و ادعا کرد: «آنها از این سیستم متنفر بوده و عاشق آمریکا هستند و می‌خواهند شاهد روابط بین ایران و آمریکا باشند. مردم ایران و آمریکا اشتراکات زیادی دارند و این سیستم برای چهل سال بین ما فاصله انداخته است».
پرده‌برداری آشکار از تروریسم دولتی
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان برایان هوک و تهدید به ترور سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: سخنان این مقام وزارت امور خارجه علنی‌سازی رسمی و پرده‌برداری آشکار از تروریسم هدفمند و دولتی ایالات متحده آمریکا است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اینک، پس از رژیم صهیونیستی آمریکا دومین رژیمی است که رسما اعلام می‌کند امکانات دولت و نیروهای مسلح خود را برای اقدامات تروریستی به‌کار گرفته و در آینده نیز ادامه خواهد داد.
موسوی روی آوری رژیم آمریکا به اقدامات تروریستی را نشانه ضعف، استیصال و سردرگمی مقامات این رژیم خواند و با محکوم کردن اظهارات وقیحانه و اقدامات تروریستی سردمداران این رژیم، از اعضای جامعه بین‌المللی خواست این اقدامات و تشویق به تروریسم دولتی را محکوم کنند؛ چرا که تداوم این روند دیر یا زود گریبانگیر همگان خواهد شد.
روسیه، اظهارات مقام آمریکایی را
 محکوم کرد
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، تهدید آمریکا به ترور سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را محکوم کرد.
زاخارووا طی نشست خبری هفتگی در مسکو در پاسخ به سوال یک خبرنگار، اظهارات «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران مبنی بر ترور سردار قاآنی را «غیرقابل قبول» خواند.
به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، وی در این باره توضیح داد: «بار دیگر می‌گویم، [چنین اظهاراتی] برای ما غیرقابل قبول هستند. از نظر ما، این‌گونه اظهارات خارج از چارچوب قوانین [بین‌المللی] و خارج از چارچوب قوانین حاکمیتی یک کشور مستقل است و [آمریکا] حق ندارد چنین اظهاراتی را بیان کند».
اعترافِ پمپئو
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گزارش‌های پیش‌تر منتشر شده در رسانه‌ها درباره نقش او در تصمیم‌گیری برای ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تأیید کرد.
پمپئو که در داووس صحبت می‌کرد گفته که او جزئی از تصمیم‌گیری برای انجام این عملیات بوده است.
پیش از این یک روزنامه آمریکایی ترور سپهبد «قاسم سلیمانی» را نتیجه تلاش طولانی «مایک پمپئو» برای اقدام ستیزه‌جویانه علیه ایران دانسته است.
یک مقام ارشد آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته بود پمپئو اولین بار چند ماه پیش با ترامپ درباره حذف سردار سلیمانی صحبت کرد، اما نه ترامپ و نه مقام‌های پنتاگون حاضر به انجام این عملیات نبودند.
جنگ با ایران را نمی‌خواهیم
رئیس سازمان تروریستی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ضمن تأکید بر اینکه کشورش دنبال جنگ با ایران نیست گفته که واشنگتن فعلاً قصد دارد در منطقه بماند.
کنث فرانک مک‌کنزی، رئیس سازمان تروریستی «سنت‌کام» پنجشنبه در جریان سفری به منطقه ضمن ابراز امیدواری برای جلوگیری از درگیری میان ایران و آمریکا گفته که کشورش دست‌کم فعلاً به دنبال حفظ حضور در خاورمیانه خواهد بود.
به نوشته واشنگتن‌پست، کنث فرانک مک‌کنزی مدعی شده هدف آمریکا از اقدامات اخیر برای استقرار نیروهای هوایی، دریایی و زمینی در منطقه احیای بازدارندگی و ارسال پیام به تهران بعد از شدت گرفتن تنش‌ها میان دو کشور است.
این نخستین سخنان مک‌کنزی بعد از عملیات تروریستی آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
مک‌کنزی با اشاره به حمله موشکی ایران هم گفت: «این [حمله موشکی به پایگاه آمریکا] رویدادی بسیار قابل‌ توجه بود.»
هدیه‌ای بزرگ از آمریکا به داعش
مجید تخـت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه(غرب آسیا)، ترور سپهبد قاسم سلیمانی را با هدف افزایش تنش در منطقه خواند و گفت: شهادت سردار سلیمانی هدیه‌ای بزرگ از آمریکا به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه بود.
تخت‌روانچی در ادامه سخنان خود در نشست شورای امنیت خاطرنشان کرد: یکی از پیامدهای این ترور بزدلانه این است که منطقه امن‌تر و باثبات‌تر از گذشته نیست. در نتیجه، موثرترین راه برای تضمین صلح و امنیت منطقه، خروج نیروهای آمریکا است که حضورشان همواره منشأ بی‌ثباتی در منطقه ما بوده است.
وی افزود: شورای امنیت، برای جلوگیری از کاهش مشروعیت و اعتبار خود، از جمله در نتیجه انفعال در برابر موارد روشن نقض حقوق بین‌الملل، مانند سکوت در مورد ترور شهید سلیمانی، باید برای اصلاح اشتباهات گذشته خود در مورد خاورمیانه اقدام کرده و از اقدامات غیرقانونی آمریکا و اسرائیل در کل منطقه جلوگیری کند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد: این شورا باید در مورد ماهیت فریبکارانه رژیم اسرائیل نیز هوشیار بوده و اجازه ندهد که این رژیم با مظلوم‌نمایی تلاش کند اذهان عمومی را از سیاست‌های سرکوبگرانه خود در منطقه منحرف سازد.
به گزارش فارس، «دیوسدادو کابیو» رئیس مجلس موسسان و معاون حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا، در همایش جهانی مبارزه با امپریالیسم در کاراکاس پایتخت ونزوئلا، اقدام آمریکا در ترور شهید سپهبد سلیمانی را مصداق تروریسم برشمرد و شهید سلیمانی را شهید راه حق و عدالت خواند.