kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴

اخبار ویژه



آفتاب یزد: دولت تحمل رسانه مستقل را ندارد
فشارهای ادامه‌دار دولت بر صدا و سیما، با انتقاد روزنامه آفتاب یزد مواجه شد.
این روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: خبری در دنیای مجازی و خبرگزاری‌های رسمی و روزنامه و کلا حوزه خبر و تحلیل دست به دست می‌شود که «گویا» پیشنهادی از سمت نهاد ریاست جمهوری به دست «صدا و سیما» رسیده مبنی بر اینکه «بسته خبری» از ما و «انتشار» از شما!
به تعبیری خیلی ساده؛ صدا و سیما آن چیزی را به مردم و افکار عمومی تحویل دهد که ما می‌گوییم! نخستین واکنش ما به این خبر به طور کاملا «طبیعی و ناخودآگاه» این بود «ای کاش دروغ باشد!» اما هر چه بیشتر کنکاش کردیم و زمان گذشت، دیدیم و باور کردیم که پیشنهاد ارائه شده به صدا و سیما، دقیقا همانی است که ما هزار بار گفتیم و حرص خوردیم که «ای کاش دروغ باشد!»
نویسنده ادامه می‌دهد: پرده دیگر ماجرا بازمی‌گردد به کلیت ماجرای دولت تدبیر و امید و رفتاری که با رسانه‌های مستقل در پیش گرفته و قصد هم ندارد کوتاه بیاید و آن اینکه، عملا تاب نقد نیست و رسانه مستقلی که «از گل نازک‌تر» بگوید قطعا شامل خطاب و عتاب است و کنار گذاشته شدن و محروم ماندن از تمامی حقوق حقه خود و گویا، این رویه، به عادتی مألوف تبدیل شده که رسانه یعنی همانی که ما می‌گوییم بنویسد و رسانه همانی را بنویسد که خوشایند ما  است.
ما وظیفه داریم از رسانه به معنای عام رسانه دفاع کنیم و بی‌هیچ پرده‌ای به رئیس محترم بگوییم:‌ «آقای روحانی! رسانه‌ای که آزاد نباشد رسانه نیست، روابط عمومی است...» هرچند می‌دانیم و می‌دانید که شما حتی به روابط عمومی نیز اعتقادی ندارید!!!

نیویورک تایمز: متحدان آمریکا از خشم و انتقام ایران ترسیده‌اند
سفیر سابق آمریکا در امارات می‌گوید متحدان آمریکا در منطقه، از خشم ایران درباره گرفتن انتقام ژنرال سلیمانی ترسیده‌اند.
روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت: همپیمانان ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه سال‌ها درباره پیشروی ایران و تقویت دشمنان آنها، توسعه زرادخانه‌ها و پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی در نزدیکی یا درون مرزهایشان برای افزایش نفوذ تهران، هشدار داده‌اند. اما پس از حمله پهپادی آمریکا که به کشته شدن ژنرال قاسم سلیمانی انجامید، واکنش همان دولت‌ها، به رغم خشنودی احتمالی، سکوت بوده است.
این بیانگر دو هراس پیشران است. بسیاری پیش‌بینی ‌می‌کنند که ایران می‌تواند با حمله به همپیمانان آمریکا، انتقام ژنرال سلیمانی را بگیرد. همچنین، بسیاری از این همپیمانان شک دارند که در صورت وقوع این اتفاق، ترامپ از آنها حمایت کند.
نفوذ ایران در خاورمیانه، سنجش خطر پاسخ ایران را دشوار می‌کند. آمریکا پیوندهای نزدیکی با اسرائیل و کشورهای عربی از جمله مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دارد. اما ایران نیز از طریق ژنرال سلیمانی به مدت چندین دهه برای ایجاد روابط نزدیک با دولت سوریه و گروه‌های مسلح در غزه، لبنان، سوریه، عراق و یمن تلاش کرده است و بسیاری از این گروه‌ها با آمریکا و همپیمانانش در ستیز هستند و به نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه و عراق دسترسی دارند.
گستره این شبکه به این معناست که ایران می‌تواند برای حمله به هر تعداد هدف در سراسر منطقه به نیروهای همپیمانش تکیه و از امتیاز انکار مسئولیت‌پذیری استفاده کند. همپیمانان منطقه‌ای آمریکا هم‌زمان با تلاش برای پیش‌بینی اقدام بعدی ایران، تمهیدات دفاعی خود را افزایش می‌دهند و خود را از تصمیم ترامپ دور نگه‌می‌دارند و حتی به آرامی مستقیما به ایران نزدیک می‌شوند تا منازعه را خنثی کنند.
شرایط برای عربستان و امارات حساس‌تر است چرا که این دو با ایران در خلیج فارس رو در رو هستند و روابط نزدیکی ‌هم با آمریکا دارند. منابع نفتی گسترده و تاسیسات تجاری آنها می‌‌تواند هدف حمله ایران قرار بگیرد. باربارا لیف، سفیر سابق آمریکا در امارات و عضو موسسه واشنگتن برای سیاست خاورمیانه با تاکید بر هراس برخی کشورهای خلیج فارس از خشم ایران در برابر پشتیبانی آنها از اقدام دونالد ترامپ، می‌گوید: «آنها می‌خواهند بدانند که برنامه بعدی آمریکا چیست. مهم‌تر این که آنها می‌‌خواهند بدانند آیا این کشور مایل است از شرکای خلیج‌ فارسی به شدت آسیب‌پذیر خود - کشورهایی که تهران آنها را در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران شرکای واشنگتن می‌بیند - حمایت کند؟» شرایط برای همپیمانان در کشورهایی که آمریکا برای نفوذ در آنها با ایران رقابت می‌کند نیز پیچیده است. در سوریه، عراق و لبنان همپیمانان آمریکا از ترس واکنش شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران نتوانسته‌اند از ترور سلیمانی حمایت کنند. حتی واکنش اسرائیل هم به دلیل هراس از اقدامات تلافی‌جویانه ایران به‌شکل چشمگیری محدود بوده است. مقامات اسرائیلی از هرگونه اشاره به مشارکت در کشتن سلیمانی پرهیز کردند.

نه به آن «شما بلد نیستید» و نه به این «من بلد نیستم»!
آقای روحانی، بدعهدی آمریکا و سه کشور اروپایی قابل پیش‌بینی بود اما شما نخواستید به نصیحت منتقدان گوش دهید.
روزنامه صبح نو ضمن نقد سخنان هفته گذشته رئیس‌جمهور در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی نوشت: این حرف‌ها ناخودآگاه ما را به سال‌های ۹۲ و حتی ۹۶ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری می‌برد، روزهایی که آقای روحانی برای از میدان به در کردن رقبایش می‌گفت آقایان بلد نیستند مذاکره کنند، اصلا زبان دنیا را نمی‌فهمند، ما در گذشته با سران دنیا مذاکره می‌کردیم. اینها در حد مدیرکل و... می‌نشینند و صحبت می‌کنند.  آقای روحانی وقتی منتقدان برجام را کاسبان تحریم خطاب کردید، یادتان هست؟ وقتی در میتینگ‌های انتخاباتی فریاد می‌زدید: «کاسبان تحریم بدانند که تحریم‌ها برداشته شده و دیگر باز نمی‌گردد. شما می‌خواهید با دنیا مذاکره کنید؟ شما بلد هستید که با دنیا مذاکره کنید و آیا اصلا زبان دنیا را می‌دانید».(۲۷/۲/۹۶)
در سال ۹۲ وقتی انتخاب شدید، به مردم وعده دادید اقتصاد را سروسامان می‌دهید، حتی از بهبود ۱۰۰ روزه اوضاع سخن گفتید، گفتید در مذاکرات با طرف‌های خارجی موفق خواهید شد سایه جنگ را از سر کشور بردارید و همه تحریم‌ها را لغو خواهید کرد. برای این کار مجوز مذاکره با آمریکا به دولت شما داده شد و آقای ظریف و طرف آمریکایی هر لحظه و هرجا که می‌خواستید به دیدار یکدیگر می‌شتافتند.
برجام با وجود تمام تلاش‌ها و زحمات تیم مذاکره‌کننده آنی نشد که باید می‌شد و از تمام خطوط قرمز تعیین‌شده عبور شد اما پذیرفته شد تا بهانه‌ای برای دولت و شخص شما باقی ‌نماند.  با امضای برجام اعلام کردید امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود. تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به‌طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود و برای ۵ سال نوعی محدودیت ایجاد شده و سپس لغو می‌شود، در زمینه تحریم‌های اشاعه‌ای نیز کالاهای دومنظوره در کمیته‌ای بررسی می‌شود. حتی در مناظرات انتخاباتی خطاب به آقای رئیسی گفتید: شما چقدر از مسائل سیاست خارجی و هسته‌ای اطلاعات دارید که دارید قضاوت می‌کنید؟ اکنون چگونه است که در سراشیبی پایان عمر دولت‌تان اعلام می‌کنید بلد نیستید کشور را در شرایط تحریم اداره کنید.آن روز گفتید: ‌مذاکره می‌کنیم تا تحریم‌ها لغو شود. امروز می‌گویید: اول تحریم‌ها را بردارید تا مذاکره کنیم. واقعا چه چیز تغییر کرده است و چرا شما نمی‌توانید و بلد نیستید. امروز می‌گویید:‌ من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات اقتصادی فقط به داخل نگاه کنم. اصلاً مردم به شما رأی دادند که به وعده‌ها و شعارهایتان برای تعامل با دنیا عمل کنید و بروید کاری کنید که هم سانتریفیوژها بچرخند هم چرخ صنعت و کشور.
اما ظاهرا همه چیز باید به ورود فردی غیرقابل پیش‌بینی (ترامپ) به عرصه جهانی نسبت داده شود (آن‌گونه که در مجمع ۵۹ بانک مرکزی گفتید). ترامپ غیرقابل پیش‌بینی، قبول! فرانسه، آلمان و انگلیس هم غیرقابل پیش‌بینی و هضم بودند؟

بورل: صبوری در برجام هیچ فایده‌ای برای ایران نداشت
مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: ایران بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق‌نامه هسته‌ای (برجام)، بسیار صبوری کرد اما در نهایت، پاداش این شکیبایی‌اش را دریافت نکرد.
جوزب بورل در پاسخ به این اظهارات خبرنگار اشپیگل که «نخست‌وزیر انگلیس از امکان جایگزینی برجام با توافقی موسوم به «توافق ترامپ» خبر داده است. با این وصف به نظر نمی‌رسد اروپایی‌ها از یک سیاست مستقل و یکپارچه برخوردار باشند»، گفت: ایران بعد از خروج یکجانبه آمریکایی‌ها از توافق، خیلی صبوری از خود نشان داد اما در نهایت، پاداش این شکیبایی را دریافت نکرد. باید ترتیبی دهیم این توافق، ثمرات اقتصادی داشته باشد که ایران به حق، انتظارش را دارد. وقتی آمریکا تحریم‌هایش (علیه ایران) را توسعه می‌دهد، لازم است ما نیز ابزارهایی را به‌کار بندیم که شرکت‌های اروپایی امکان تجارت با ایران را داشته باشند. خبرنگار در ادامه سوال کرد: شما از «اینستکس» یا همان «کانال پرداخت» صحبت کردید اما چنانچه تحریم‌های سازمان ملل دوباره اعمال شود، «اینستکس»، مرده است. در هر صورت به‌نظر می‌رسد این کانال مالی به ابزار درماندگی و عجز اروپا بدل شده است. چون تاکنون از طریق «اینستکس» هیچ معامله‌ و تجارتی انجام نشده است. در این باره توضیح می‌دهید؟ بورل پاسخ داد: این درست است که تا «اینستکس» آماده بهره‌برداری شود، مدت زمان زیادی به‌طول انجامیده است اما حالا دیگر این ابزار مالی، عملیاتی شده است.(!) در حال حاضر استقلال اقتصادی ما به مخاطره افتاده است.

نیویورک تایمز: آمریکا برخلاف گذشته قادر به محدود کردن ایران نیست
عضو ارشد مؤسسه بروکینگز معتقد است آمریکا برخلاف گذشته قادر به محدود کردن ایران در منطقه خاورمیانه نیست.
ولی نصر که مشاوره در دولت اوباما را در کارنامه خود دارد، در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: محدود کردن ایران مثل گذشته امکان‌پذیر نیست. ترامپ با خاورمیانه‌ای روبروست که با خاورمیانه اسلافش کاملاً متفاوت است. برای چندین دهه، محدود کردن ایران انقلابی جواب می‌داد و با این کار می‌شد از مشکل‌آفرینی این کشور پیشگیری کرد، چرا که آمریکا می‌توانست بر مجموعه‌ای از دیکتاتوری‌های عربی قدرتمند تکیه کند. اما با اشغال عراق توسط آمریکا و سرنگونی صدام، این اهرم از بین رفت. ترامپ برای حفظ نظم پیشین به عربستان و امیرنشین‌هایی در خلیج فارس روی آورد که آسیب کمتری دیده بودند، اما این پادشاهی‌ها نیازمند ایجاد پیوند با کشورهای عربی بزرگتری هستند که اکنون در اغتشاش به سر می‌برند. بدون چنین پیوندی، این پادشاهی‌ها قدرت نظامی لازم برای کمک به آمریکا در راستای حفظ تنش چند دهه‌ای‌اش با ایران را ندارند، چه رسد به پس راندن و محدود کردن نفوذمنطقه‌ای تهران. همچنین پادشاهی‌های خلیج فارس که آمریکا آنها را خط مقدم راهبرد محدودسازی خود می‌بیند در برابر ایران متحد نیستند. از شورای همکاری خلیج (فارس)- خاکریز منطقه‌ای تحت حمایت آمریکا در برابر ایران- اکنون فقط نامی باقی مانده است. عربستان، قطر، عمان، کویت و امارات می‌توانند پایگاه‌های نظامی در اختیار آمریکا قرار بدهند اما همان‌طور که حمله به تأسیسات نفتی سعودی نشان داد، این پادشاهی‌ها حریفی برای ایران نیستند. نویسنده ادامه می‌دهد: ترور سلیمانی فقط حکومت اسلامی را تقویت کرده است. مشاهده دریای مردم شرکت کننده در خاکسپاری سلیمانی، به آنها اعتماد به‌نفس رویارویی با آمریکا را داده است. ترامپ درک نکرده که جایگاه ایران در منطقه امروزه قوی‌تر از زمانی است که ایالات متحده راهبرد محدود کردن تهدید جمهوری اسلامی را شروع کرد. ایران برای مقابله با فشار آمریکا به روابط فرهنگی عمیق‌اش با مسلمانان و شبکه‌ای از شبه نظامیان و نیابتی‌ها در منطقه متکی است. خروج از برجام نیز گام دیگری بود که ترامپ در مسیر از بین بردن برتری آمریکا در محدود کردن بلند پروازی‌های ایران برداشت. اکنون تهران علاوه بر بازگشت به برنامه‌هسته‌ای خود در زمینه موشک‌های بالستیک، پهپادها و قابلیت‌های سایبری نیز سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده است.
تصمیم آمریکا برای ترور سلیمانی گشایشی برای ایران بود به ویژه این که تصویب خروج نیروهای آمریکایی از عراق را در پارلمان این کشور به همراه داشت.
اگر آمریکا در منطقه باقی بماند باید با بی‌ثباتی، جنگ‌های نیابتی، موج پناهندگان و بحران‌های سیاسی در بخش‌های وسیعی از منطقه - از افغانستان تا شامات- مقابله کند. باراک اوباما به درستی درک کرده بود که کاهش تنش‌ها با ایران بهتر و خردمندانه‌تر از تلاش برای جنگ با آن در یک جهان عربی در هم شکسته است. اگر تنش‌ها از کنترل خارج شود، جنگ بی‌پایان دیگری این بار با کشوری در خواهد گرفت که جمعیتی 80 میلیونی، خشمگین و متحد دارد. ترامپ برای رسیدن به راهبردی بادوام باید به فراتر از «تقابل و محدودسازی» بنگرد، در غیر این صورت آمریکا را در باتلاقی تازه در خاورمیانه گرفتار خواهد کرد.

روزنامه کارگزاران: اصلاح‌طلبان نامزد کافی برای انتخابات دارند
حزب کارگزاران می‌گوید: اصلاح‌طلبان برخلاف برخی ادعاها با فقر نامزد در انتخابات مجلس روبه‌رو نیستند.
سیدافضل موسوی مدیرمسئول روزنامه سازندگی (ارگان حزب کارگزاران)در یادداشت این روزنامه نوشت: اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان کشور را یک گام به فضای انتخابات نزدیک‌تر کرد. در این بین، یک فضای ناامیدی و یأس در جریان اصلاح‌طلبی دیده می‌شود که توسط برخی چهره‌ها و رسانه‌ها نیز برجسته می‌شود و این جای تعجب دارد، زیرا اتفاقی عجیب‌تر از گذشته رخ نداده است که اصلاح‌طلبان به‌خاطر آن صحنه رقابت را خالی کنند. رویه شورای نگهبان تاکنون همین بوده است. نباید از یاد برد که هرگز اعلام نتایج و ردصلاحیت تعدادی از چهره‌ها به معنی از دست رفتن مفهوم رقابت نیست و نباید میدان انتخابات را از واهمه اینکه در یک یا چند شهر کاندیداهای اصلاحات ردصلاحیت شده‌اند خالی کرد. طرح مسائلی همانند سکوت سیاسی و عدم معرفی نامزد از جانب اصلاح‌طلبان نه به نفع کشور و نه به نفع جریان اصلاحات است. نویسنده می‌‌افزاید: برخلاف برخی ادعاها و فضاسازی‌ها معتقدم با فقدان و فقر کاندیدای اصلاح‌طلب روبه‌رو نیستیم. از این حیث حتی با شرایط فعلی نیز می‌توانیم لیست اصلاح‌طلبان را برای انتخابات مجلس یازدهم ببندیم، اما ممکن است بخش عمده‌ای از این لیست چهره‌های کمتر شناخته‌شده باشند که این مسئله را نیز نمی‌توان به‌عنوان نقطه ضعف لیست تلقی کرد. تجربه نشان داده است که لازم نیست در مجلس چهره‌های شناخته‌شده سیاسی در لیست قرار بگیرند. وی در پایان تصریح کرد: اینکه گزینه لیست ائتلافی توسط برخی از اصلاح‌طلبان مردود اعلام می‌شود، عجیب است.
اینکه بگویند عملکرد فراکسیون امید در مجلس به‌گونه‌ای بوده است که نباید به سراغ چهره‌های کمتر شناخته‌شده رفت یا برخی رفتارها در ابتدای ورود به مجلس از جانب لیست امید مبنی بر اینکه حاضر به رای دادن به آقای عارف نشدند، نشان می‌دهد ائتلاف با غیراصلاح‌طلبان کار اشتباهی است، بسیار حرف غلطی بوده و هیچ مبنای صحیحی ندارد. فراکسیون امید در بسیاری از نقاط در مجلس اشتباهاتی داشته است اما نقاط مثبت و عملکرد قابل ارزیابی  نیز از خود ثبت کرده است. نباید از یاد برد که آقای عارف در رقابت انتخابات یکی از ادوار هیئت‌رئیسه 103 رای کسب کرد که از آرای آقای لاریجانی نیز بیشتر بود و بعد از آن در دور دوم با کنار کشیدن آقای حاجی‌بابایی، رای فراکسیون اصولگرایان ولایی به سبد آقای لاریجانی رفت که توانست رئیس مجلس باقی بماند.