kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۵۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مدعیان اصلاحات خواستار تنش‌زدایی با آمریکای تروریست شدند



 
 احمد نقیب‌زاده، از فعالین مدعی اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «رفتار غیرقانونی و برخلاف عرف بین‌المللی مبنی بر  ترور سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها افکار عمومی را جریحه‌دار کرده و تبعاتی در پی‌خواهد داشت اما معتقدم دیپلماسی با نظر به شرایط و واقعیت‌ها جریان می‌یابد. می‌دانیم که سردار سلیمانی در منطقه مانعی بر سر راه منافع آمریکا و سربازان این کشور در منطقه خاورمیانه بود و ضدیت آمریکایی‌ها با چنین چهره‌ای جای تعجب ندارد، اما در نهایت می‌توان انتظار داشت با پدید آمدن زمینه‌هایی و با گذشت زمان کاهش تنش اتفاق بیفتد. بحران میان دو کشور در روابط بین‌الملل، هرچند عمیق اما نمی‌تواند دائمی‌ باشد. جایی که منافع ملی و کلان یک کشور ایجاب کند، امکان تغییر در برخی سیاست‌ها وجود دارد. به عقیده من نباید برای همیشه راه‌های کاهش تنش را مسدود فرض کرد.»
پیشنهاد تنش‌زدایی با دولت تروریست آمریکا از سوی این روزنامه مدعی اصلاحات در حالی است که در هفته‌های گذشته، دولت جنایتکار آمریکا، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند.
متأسفانه مدعیان اصلاحات، به حافظان منافع آمریکا در ایران تبدیل شده‌اند. به عبارت دیگر، این جماعت بلندگوهای ترامپ در ایران هستند.
فرافکنی تیم عملیات رسانه‌ای دولت برای توجیه توقف برنامه‌های انتقادی
حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور روز گذشته در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد به موضوع توقف پخش برنامه‌های جهان آرا و ثریا‌ اشاره کرد و گفت: «دولت و به‌طور کلی قوه مجریه به‌عنوان منتخبان مردم نگران است که یک جریان سیاسی و جناحی با دست‌اندازی به حریم «رسانه ملی» از این رسانه به‌عنوان ابزاری برای قطبی‌سازی جامعه و همچنین پراکنده کردن یأس و ناامیدی در کشور و ایجاد تقابل‌های بی‌مبنا و بی‌فایده، از صداوسیما برای رسیدن به مقاصد خود سوءاستفاده کند.»
گفتنی است ادعای مشاور رئیس‌جمهوری در حالی است که مطلوب برای تیم عملیات رسانه دولت آن است که اساساًً، در هیچ بخش یا برنامه‌ای، هیچ سیاست و یا راهبردی از دولت مورد پرسش، کنکاش یا انتقاد قرار نگیرد. مطلوب تعریف و تمجید از همه آن چیزی بود که دولت مشغول انجامش بود و اقدام خلاف این خواست کار را به شوراهای بالادستی می‌کشاند.
گرچه ماجرا به تعطیل کردن یک یا چند برنامه منتقد دولت ختم نمی‌شود، فشار دولت بر صداوسیما به حدی رسیده است که مشاور رسانه‌ای روحانی رسماً درخواست دخالت در جزئیات برنامه‌های رسانه ملی را دارد؛ تیم اطلاع‌رسانی دولت با فشار به صداوسیما دنبال ایجاد یک بدعت جدید برای رئیس‌جمهور است که تا به حال سابقه نداشته است؛ این تیم بعد از آنکه در تحمیل برخی مستندهای خاص خود به رسانه ملی ناکام ماند و برخی پروژه‌های عملیات روانی آن شکست خورد حالا به‌دنبال آن است تا بسته‌های خبری آقای رئیس‌جمهور در مراسم مختلف را خود تهیه و تدوین کند و فقط صداوسیما پخش‌کننده باشد.
شاید مسئولین صداوسیما وقتی این همه آنتن زنده به دولتمردان در مراسم‌ها و شهرستان‌های مختلف اختصاص می‌دادند آن هم در حالی که در هیچ دولتی سابقه‌ای برای این کار با این حجم وجود نداشت باید فکر این لحظه را می‌کردند که رئیس دولت بقیه آنتن صداوسیما را نیز برای خود طلب کند.
وادادگی صداوسیما هم حکایت دیگر ماجراست که دائم برای دولت رپرتاژ می‌رود و آنتن زنده خود را بی‌حساب و کتاب در اختیار روحانی و دولتمردانش قرار می‌دهد، در حالی که افکار عمومی از رسانه ملی توقع دارند دردها و نقدهایشان را بیان کند.
اظهارات ناروا علیه شورای نگهبان به سبک علی مطهری
علی مطهری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «تمام حرف ما این است که باب اظهارنظر و آزادی‌بیان نباید بسته شود ولی اینها [شورای نگهبان] می‌گویند شما باید نظر رسمی ‌حکومت را تکرار کنید هرچند قبول ندارید و آن را خلاف قانون اساسی می‌دانید و هرچند در عمل به‌خاطر مصلحت اسلام و کشور تابع هستید و صرفاً برای اصلاح امور اظهارنظر می‌کنید. مشکلی که شورای نگهبان با سرایت دادن نظارت استصوابی به اظهارنظرها ایجاد کرده ناشی از همین فکر است.»
حتی افراد سهل‌انگار نسبت به احکام دین هم وارد مجلس شوند!
مطهری در ادامه نوشت: «حتی افراد سهل‌انگار نسبت به احکام دین و حتی افراد مخالف نظام باید در مجلس نماینده مورد علاقه خود را داشته باشند».
اظهارات و ادعاهای ناروا علیه شورای نگهبان در حالی است که همین نماینده اصلاح‌طلب بارها در برابر منتقدان از الفاظی چون «احمق»، «بی‌شعور»، «نادان»، «پفیوز» و... استفاده کرده و یا به دانشجوی منتقد خود در رفتاری عجیب و غریب و دور از شأن یک نماینده، قرص ضدبارداری تعارف کرده است!
روزنامه دولت: برجام قادر به حفظ منافع ملی ایران نیست
4 سال پس از اجرای برجام، روزنامه دولتی ایران تصریح می‌کند؛ «برجام قادر به حفظ منافع ملی ایران از جمله امنیت اقتصادی و سیاسی آن نیست» و «طرح خروج ایران از «ان‌پی‌تی» قابل درک است» دیروز ارگان دولت، گزاره‌های فوق را در گزارشی با عنوان «هشدار صریح ظریف به اروپا» منتشر کرد. همین روزنامه دو روز قبل نیز نوشت که «برجام در معرض فروپاشی است.»
روزنامه دولت در گزارش‌ اشاره شده می‌نویسد؛ «ارجاع پرونده توافق هسته‌ای به شورای امنیت با خروج ایران از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به «ان‌پی‌تی» رو‌به‌رو می‌شود. این موضوعی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در حاشیه حضورش در مجلس و در گفت‌وگو با «خانه ملت» مطرح کرد. وزیر خارجه با بیان اینکه ایران پنج گام در راستای کاهش تعهدات برجام برداشته است و قرار نیست گام دیگری برای کاهش تعهدات بردارد، گفت: «در صورتی که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند ایران هم کاهش تعهدات را متوقف می‌کند اما اگر اروپایی‌ها به رویه خود بر اساس بازی‌های سیاسی ادامه دهند، ما امکانات متعددی داریم». به‌ گفته ظریف طبق نامه رئیس‌جمهوری در اردیبهشت 1397 درباره برجام اگر این موضوع به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران از «ان‌پی‌تی» مطرح ‌خواهد بود اما پیش از آن برنامه‌های دیگر را می‌توان در دستور کار قرار داد.
روزنامه ایران ادامه داد: «تهدید خروج به «ان‌پی‌تی» از سوی ظریف چند روز پس ‌از آن مطرح شد که سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان که از کشورهای طرف توافق هسته‌ای هستند، در بیانیه‌ای مشترک رسماً از فعال شدن سازوکار رفع اختلاف در توافق برجام خبر داده‌اند.»
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «طبق بند اول ماده دهم «ان‌پی‌تی»، هر یک از اعضا باید حق داشته باشد در اجرای حاکمیت ملی خود در صورتی که احساس کند مواردی در رابطه با موضوعات این معاهده، منافع حیاتی کشورش را به‌خطر انداخته است، از معاهده خارج شود. این در حالی است که طبق آنچه در متن این توافقنامه آمده است، این تنها خود کشور مدعی خروج از معاهده است که تشخیص می‌دهد چه مواردی جزو منافع ملی و حیاتی آن کشور بوده و چه مواردی جزو موارد فوق‌العاده هستند که منافع فوق را تهدید می‌کنند. این در واقع همان راه‌گریز از اجرای تعهدات موجود در متن «ان‌پی‌تی» است که به نوعی دست کشورهای عضو معاهده را در تفسیر مفاد آن تا حد امکان باز گذاشته است.»
ایران افزود: «اینک ایران در شرایطی گزینه خروج از «ان‌پی‌تی» را به‌عنوان یک هشدار مطرح کرده که برجام به‌عنوان یکی از جلوه‌های بارز تضمین امنیتی جهت عدم تولید سلاح هسته‌ای در چارچوب اهداف «ان‌پی‌تی» قادر به حفظ منافع ملی ایران از جمله امنیت اقتصادی و سیاسی آن نبوده و تحت تأثیر عهدشکنی آمریکا و سیاست فشار حداکثری این کشور متزلزل شده است. از این منظر می‌توان طرح خروج ایران از «ان‌پی‌تی» را به‌عنوان نتیجه ناکامی ‌قدرت‌های هسته‌ای برای تضمین منافع حیاتی یکی از اعضای «ان‌پی‌تی»، قابل درک دانست.»
رئیس‌جمهور به روابط ‌عمومی هم اعتقادی ندارد
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله دیروز خود نوشته بود: «خبری در دنیای مجازی و خبرگزاری‌های رسمی ‌و روزنامه و کلاً حوزه خبر و تحلیل دست به دست می‌شود که «گویا» پیشنهادی از سمت نهادِ ریاست جمهوری به دست «صداوسیما» رسیده مبنی بر اینکه «بسته خبری» از ما و «انتشار» از شما! به تعبیری خیلی ساده؛ صداوسیما آن چیزی را به مردم و افکار عمومی تحویل دهد که ما [دولت] می‌گوییم!»
این نوشتار سپس تأکید کرده است: «پرده سوم ماجرا بازمی‌گردد به کلیتِ ماجرای دولت تدبیر و امید و رفتاری که با رسانه‌های مستقل در پیش گرفته و قصد هم ندارد کوتاه بیاید و آن اینکه، عملاًً تابِ نقد نیست و رسانه مستقلی که «از گُل نازک‌تر» بگوید قطعاً شامل خطاب و عتاب است و کنار گذاشته شدن و محروم ماندن از تمامی‌ حقوق حقه خود و گویا، این رویه، به عادتی مألوف تبدیل شده که رسانه یعنی همانی که ما می‌گوییم بنویسد... قدر مسلم اینکه حق ندارید و نداریم رسانه ملی را درید قدرت و در حیطه استخدامی ‌خود وارد کنیم!»
در پایان این سرمقاله می‌خوانیم: «پرده آخر ماجرا اینکه، ممکن است رسانه ملی، خود نیز تاب نقد نداشته باشد، خود نیز رویه‌ای نامبارک علیه رسانه‌های مستقل و مردمی در پیش بگیرد، بگیرد اما ما وظیفه داریم از رسانه به معنای عام رسانه دفاع کنیم و بی‌هیچ پرده‌ای به رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران بگوییم: «آقای روحانی! رسانه‌ای که آزاد نباشد رسانه نیست، روابط عمومی است...» هرچند می‌دانیم و می‌دانید که شما حتی به روابط عمومی نیز اعتقادی ندارید!!»
اگر اروپا را تهدید کنیم، همه چی مثل قبل برجام می‌شود
روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران که روز گذشته برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان به مجلس رفته بود، در گفت‌وگویی با خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: «اظهارات اروپایی‌ها وجهه قانونی ندارد و اگر آنها اقدام دیگری انجام دهند، طبق نامه رئیس‌جمهوری در اردیبهشت ۱۳۹۷، موضوع خروج ایران از NPT مطرح می‌شود.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «اجرای مکانیسم ماشه و...بازگشت تحریم‌های بین‌المللی، کار را برای ایران دشوار ساخته و گزینه‌های مطلوب طرف مقابل آن‌چنان با خط قرمزهای ایران پیوند‌خواهد خورد که بعید به‌نظر می‌رسد منجر به شروع مذاکرات شود، چه برسد به آنکه توافقی نیز از قبل آن حاصل شود. لذا در این شرایط برجامی ‌وجود نخواهد داشت و خروج ایران نیز از NPT بار دیگر تمامی ‌معادلات و مذاکرات پنج سال گذشته را به نقطه سر خط بازمی‌گرداند».
ادعای روزنامه اطلاح طلب مبنی بر اینکه «اگر اروپا را تهدید کنیم، همه چی مثل قبل برجام می‌شود!» در حالی است که طی 6 سال گذشته به زعم رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و دیگر مسئولان در وزارت خارجه، عایدی ایران از برجام و مذاکرات نه تنها «صفر» و «هیچ» بوده است بلکه تشدید تحریم‌ها و تهدیدها علیه جمهوری اسلامی بوده است.