kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

ترامپ در داووس /استیضاح در واشنگتن

دیروز در حالی استیضاح ترامپ رسما در سنای آمریکا به دلیل «سوءاستفاده از قدرت و جلوگیری از اجرای عدالت» آغاز شد که خود وی در سوئیس و نشست «داووس» مشغول تعریف و تمجید از کارنامه ریاست جمهوری‌اش بود!




سرویس خارجی-

سرانجام روز موعود فرا رسید و پس از کش‌وقوس‌های فراوان دیروز سه‌شنبه 21 ژانویه (یک بهمن) استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا رسما در مجلس سنای آمریکا آغاز شد. به باور کارشناسان و با توجه به ترکیب سنا، تقریبا می‌توان حدس زد که نتیجه استیضاح، برکناری ترامپ نخواهد بود مگر آنکه در جریان محاکمه اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ دهد و اوضاع از دست جمهوری‌خواهان خارج شود. چنانچه ۶۷ نفر از آنها (دو سوم) ترامپ را گناهکار تشخیص دهند، او عزل خواهد شد. اتفاقی که با توجه به اکثریت ۵۳ نفری جمهوری خواهان در مجلس سنا بسیار دور از انتظار به نظر می‌رسد. با این حال دموکرات‌ها امیدوارند با استیضاح ترامپ حامیان خود و مخالفین ترامپ را بسیج کرده و در انتخابات سال جاری میلادی به پای صندوق‌های رای بکشانند و انتخابات پاییز امسال را به رفراندومی برای «نه به ترامپ» تبدیل کنند.
 پنج شنبه گذشته 100 عضو سنا به عنوان اعضای هیئت منصفه، در برابر «جان رابرتس» رئیس‌دیوان عالی، سوگند یاد کردند تا مجری «بی‌طرف عدالت» باشند. با وجود این سوگند، آرای استیضاح در آمریکا عمدتا بر اساس خطوط حزبی بوده و سناتورها اغلب بر اساس سیاست حزب رأی داده‌اند. مگر اینکه در جلسه استیضاح این سنت شکسته شود. رئیس‌جمهور آمریکا متهم است در تابستان گذشته در تماسی تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین، وی را تحت فشار قرار‌داده تا در مورد فعالیت‌های اقتصادی پسر «جو بایدن» در آن کشور تحقیق کند. وی همچنین متهم است در مسیر ادای شهادت مشاوران خود و ارائه مدارک مانع ایجاد کرده است. هیچ‌گاه در تاریخ آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، یک رئیس‌جمهور استیضاح نشده و برای اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. همین امر موجب می‌شود تا ابهامات درباره انتخابات ۲۰۲۰ بیش از پیش شود. پس از«اندرو جانسون» و« بیل کلینتون»، ترامپ سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست که رسوایی استیضاح را در کارنامه خود خواهد داشت.
فرایند طولانی
بر اساس گزارش بی‌بی سی روند استیضاح ترامپ روندی طولانی خواهد داشت. قرار است مجلس سنا روزانه ۶ ساعت و هر هفته ۶ روز به شکواییه طرح‌کنندگان استیضاح و دفاعیه وکلای رئیس‌جمهوری گوش کند. پس از استماع شکواییه و دفاعیات، ۱۰۰ سناتور به رای خواهند نشست.
جمهوری خواهان و تیم حقوقی ترامپ در تلاش برای تسریع روند جلسات استیضاح هستند تا به نوعی ترامپ را به سرعت از این اتهامات تبرئه کنند؛ تلاشی که به شدت از سوی دموکرات‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است.رهبر اکثریت سنای آمریکا مقرراتی را مطرح کرده که رسیدگی به استیضاح ترامپ را در این شاخه کنگره سرعت می‌بخشد. پیش‌نویس این طرح که از سوی «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا تنظیم شده، شامل ارائه فرصتی ۲۴ ساعته طی دو روز به تیم‌های دادستانی و مدافع می‌شود تا مطالب مورد نظر خود را بیان کنند. در ادامه ۱۶ ساعت به پرسش و پاسخ اختصاص داده خواهد شد و پس از آن  مذاکره‌ای چهار ساعته صورت خواهد گرفت و درباره احضار شهود و درخواست دیگر مدارک تصمیم‌گیری خواهد شد.
ترامپ در داووس
دیروز اما در حالی که سناتورها مشغول استیضاح ترامپ بودند خود وی مشغول تعریف و تمجید از کارنامه اقتصادی خود در داووس بود. ترامپ در سخنرانی خود در نشست اقتصادی داووس مدعی شد با رشد شاخص‌های مختلف اقتصادی از قبیل کاهش نرخ بیکاری و کاهش تبعیض‌های اقتصادی در آمریکا، این کشور در زمینه رشد اقتصادی به سطحی بی‌سابقه رسیده است. وی با تعریف مکرر از کارنامه دولت آمریکا از زمان ریاست جمهوری‌اش، مدعی شد که «سه سال قبل هیچکس تصور چنین رشدی را نمی‌کرد». ترامپ در نشست داووس، بار دیگر عادت قدیمی خود در حمله کردن به مواضع دولت‌های قبلی این کشور را تکرار کرد و به کارنامه رؤسای جمهور قبلی آمریکا به شدت تاخت.رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست، کشور خودش را «بزرگ‌ترین اقتصاد جهان» خواند و خطاب به حاضران نشست داووس گفت: «هیچ جایی بهتر از آمریکا برای سرمایه‌گذاری در جهان وجود ندارد.» ترامپ از انفعال دولت‌های قبلی آمریکا در قبال اقدامات چین و «سوءاستفاده‌های» این کشور از آمریکا انتقاد کرد و مدعی شد تا قبل از روی کار آمدن دولت او، کاری برای مقابله با این اقدامات انجام نشده بود.