kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷

اخبار ویژه




سفیر انگلیس کار خرابی کرد برای بازخواست به لندن احضار شد
سفیر انگلیس پس از ارتکاب حماقت بزرگ و دستگیری هنگام تحریک به اغتشاش در تهران، به لندن فرا خوانده شد تا مورد بازخواست قرار گیرد.
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «الف» در مورد خروج رابرت مک ایر، سفیر انگلیس در ایران گفت: وزارت خارجه انگلیس به خاطر اشتباه فاحش سفیرش در تهران و ایجاد تنش در روابط با ایران وی را برای بازخواست به لندن فرا خوانده است.
وی تصریح کرد: دلیل این امر رفتار غیرمتعارف و  غیردیپلماتیک وی در روزهای گذشته و حضور در جمع اغتشاشگران بوده است.
رابرت مک ایر سه‌شنبه شب با یک پرواز قطری ایران را ترک کرد.
شنبه شب گذشته رابرت مک‌ایر سفیر انگلیس در تجمعی در مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران که به بهانه جان باختن دانشجویان در هواپیمای اوکراینی شکل گرفته و در آن شعارهای ضدانقلابی سر داده می‌شد، در حال فیلمبرداری از شعاردهندگان بازداشت شد و پس از مدت کوتاهی آزاد شد. در تجمعات مذکور همچنین به تصویر شهید سلیمانی جسارت شد و خشم مردم انقلابی را برانگیخت تا جایی که مقابل سفارت انگلیس، شاهد تجمع و اعتراض گسترده مردمی بود.
 یادآور می‌شود سفیر انگلیس پس از بازداشت در جمع اغتشاشگران، خرابکاری و دو بار خود را خیس کرده بود! به همین دلیل هم مردم معترض در مقابل سفارت انگلیس، برای وی پوشک هدیه کردند.
 
نشنال اینترست: درگیری نظامی با ایران بزرگ‌ترین اشتباه آمریکاست
یک نشریه آمریکایی نوشت درگیری نظامی با ایران، بزرگ‌ترین اشتباه سیاست خارجی کاخ سفید است.
نشنال اینترست به قلم رد پولی (عضو ارشد مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه استنفورد) و دنیل خالقی، عضو پیشین اندیشکده بلفر نوشت: جنگ و درگیری نظامی با ایران بزرگ‌ترین اشتباه و سیاست خارجی آمریکا از زمان جنگ ویتنام است. ما در روزهای گذشته و در پی ترور قاسم سلیمانی شاهد حملات موشکی تلافی‌جویانه ایران علیه پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق بودیم؛ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده در پی این حملات اعلام کرد دیگر هیچ برنامه‌ای برای تشدید تنش‌ها با تهران ندارد، اما با وجود کاهش نشانه‌های تنش، ثبات دور از ذهن به‌نظر می‌رسد، چراکه ایران در پی ترور فرمانده ارشد نظامی خود، محدودیت‌های باقی‌مانده در برجام را کنار گذاشت و ترامپ هم در واکنش تحریم‌ها علیه این کشور را افزایش داد.
در شرایط موجود نمی‌توان گفت آیند‌ه‌ای باثبات در انتظار منطقه است.
بدون تردید درگیری نظامی با ایران بزرگ‌ترین اشتباه سیاست خارجی ایالات متحده از زمان جنگ ویتنام است.
هر رئیس‌جمهوری که فرض را بر این بگیرد عملیات نظامی در ایران «خیلی سریع انجام می‌شود» باید آوریل 1980 (اردیبهشت 59) را به‌خاطر بسپارد؛ عملیاتی که در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر برای پایان بحران گروگان‌های سفارت آمریکا در ایران انجام گرفت، اما در نتیجه توفان شن، 3 فروند از 8 هلی‌کوپتر آمریکا دچار نقص فنی شده و یک هلی‌کوپتر به یک هواپیما برخورد کرد و در نهایت منجر به کشته شدن 8 آمریکایی شد.
تفاوت دیگر میان حمله به عراق با ایران در جمعیت ایران و عراق است. ایران جمعیتی 3 برابر عراق در سال 2003 دارد. از نظر ژئوپلیتیکی، جنگ با ایران می‌تواند یک جنگ فاجعه‌بار برای آمریکا باشد.
در همین حال روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در یادداشتی نوشت: ترامپ خواست با ترور قاسم سلیمانی به ایران بگوید که فشار بر آمریکا در عراق بدون پاسخ نمی‌ماند. اما باید گفت آنچه ایران علیه آمریکا به راه انداخته، در مقایسه با استیضاح ترامپ، مانند یک سونامی در مقایسه با باران بهاری است.

آفتاب یزد: مواظب باشیم همرزمان قاسم سلیمانی را خودمان ترور نکنیم
برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نسبت به فریبکاری دشمن و عناصر منافق در عقده‌گشایی علیه فرزندان سپاه به بهانه سقوط هواپیمای مسافربری هشدار دادند.
روزنامه آفتاب یزد نوشت: پیدا کردن واژه برای وصف حادثه اخیر دشوار است.
هر فردی می‌داند داغ عزیز علی‌الخصوص اگر جوان باشد چقدر عمیق است. طی چند روز گذشته تصاویر و ویدئوهایی که غم بازماندگان را روایت می‌کند به دل ما هم آتش کشیده و بارها و بارها خود را جای این عزیزان گذاشتیم.
ضمن تأکید مجدد بر اشراف بر حجم غم و اندوه مردم ایران‌زمین و بازماندگان این نکته را نیز گوشزد می‌کنیم که در کنار پیگیری‌ها، اعتراض‌ها، انتقادها و... مراقب سوء استفاده‌ها هم باشیم.
باید کسانی که خطا کردند مورد پرسش قرار گیرند و به کم‌کاری‌هایشان رسیدگی شود کما اینکه از سوی قوه قضائیه این دستور صادر شده. ولی روند به سمتی نرود که باری بر بارهای گذشته اضافه شود و کشور بیش از پیش تحت فشار اجانب قرار گیرد. برای مثال نشست خبری فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بایستی مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که ایشان روشن، شفاف و در کمال خضوع ماجرا را روایت و بارها و بارها عذرخواهی کردند. حتی ایشان تمام کم‌کاری‌ها و خطاها را به گردن گرفتند و اظهار کردند که دولت در این زمینه تقصیری ندارد. اینکه ایشان بسان برخی مسئولان بازی «کی بود کی بود من نبودم» راه نینداختند شایسته تقدیر است.
نیروهای مسلح هر کشور ناموس هر ملتی است. مبادا دچار افراط شویم. ماجرای ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی مجدداً ثابت کرد گرگ‌ها آماده ضربه زدن هستند و از هیچ فرصتی نمی‌گذرند. به اشک تمساح و توئیت‌های فارسی آنان دل‌خوش نکنید. ایران منسجم، متحد و نیرومند بازی آنان را برهم زده است. اکنون باید هم مطالبات را پیگیری کرد و هم هشیار بود. دشمن قصد دارد امثال سردار سلیمانی‌ها را که با ترور ناجوانمردانه موفق به حذف ظاهری آنان شده است از طریق ترور شخصیتی از ما بگیرد ولی نمی‌داند ملت همیشه بیدار ایران سرداران خود را خوب می‌شناسد و قدردان آنها می‌باشد.
روزنامه جمهوری اسلامی نیز در همین زمینه ضمن ابراز احترام به عواطف عمومی نوشت: بله اعتراض داریم و می‌نویسیم به صریح‌ترین کلمات اما علاوه بر احساس، عقلی هم در سر هست که حکم می‌کند در زمان جنگ نباید خاکریزهای خودی را تراشید. نباید در اراده و بازوان مدافعان، تزلزل ایجاد کرد. برخورد را باید گذاشت برای نهادهای مسئول و مراقبت کرد که حتما قاطعانه رسیدگی و حق قربانیان این فاجعه و حق مردم حتما ادا شود اما به همین صراحت هم می‌گویم که امروز، خالی کردن پشت نیروهای مسلح و صف بستن در برابرشان، اگر نگوییم خیانت است با هزار درجه اغماض، نتایجش چیزی جز همان چه از خیانت برمی‌خیزد نخواهد بود. شرایط را باید درک کنیم. می‌دانیم که امروز دندان‌های گرگ‌ها را هم باید شمرد. پنجه‌های ددان را هم باید در نظر داشت.
آنچه در فضای مجازی دارد موج می‌زند بازی در زمین دشمن است و ابایی نداریم که تصریح کنیم برخی کلمات و پست‌ها بوی «آلبانی» می‌دهد. بوی همان دست‌هایی که به خون فرزندان میهن آغشته است. آنچه شنبه‌شب و یکشنبه روی داد. آنچه بر برخی زبان‌ها رفت.  آنچه شعار شد و شعور مردم را به بازی گرفت، تکرار مفاهیم سخیفی که حروف از به دوش کشیدن آن ننگ دارند، همه و همه ایفای نقشی است که برایمان نوشته‌اند.

سفیر سابقه‌دار انگلیس باید هرچه سریع‌تر اخراج شود
سفیر انگلیس در تهران، به‌خاطر عملکردش عنصر نامطلوب محسوب می‌شود و باید اخراج شود.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: حضور سفیر انگلیس در یکی از تجمعات تهران که عده‌ای در آن، شعارهای انحرافی می‌دادند، از جنبه‌های مختلف قابل تأمل است.
واقعه سقوط هواپیمای مسافری اوکراین به دستاویزی برای عده‌ای تبدیل شده و کاملاً روشن است که آمریکا و انگلیس و تعدادی از دولت‌های معاند نیز درصدد سوء‌استفاده از آن برآمده‌اند. سفیر انگلیس در تهران، وارد این ماجرا شد و درحال فیلمبرداری، توسط نیروی انتظامی دستگیر شد. دولت‌های بیگانه برای سوء‌استفاده‌های موردنظر خود معمولاً به‌صورت غیرمستقیم و با استفاده از عناصر ناشناخته مرتکب چنین اقداماتی می‌شوند ولی سفیر انگلیس بسیار ناشیانه عمل کرد و پرده تزویر از چهره دولت مداخله‌گر متبوع خود برداشت.
نکته دوم اینکه وزیر امور خارجه انگلیس در حمایت از سفیر گستاخ کشورش در تهران ضمن توجیه این اقدام خصمانه، جمهوری اسلامی ایران را به رفتارهایی که منجر به انزوایش در سطح بین‌المللی می‌شود متهم کرد و از این طریق تلاش کرد صورت مسئله را پاک کند. این اقدام وزیر خارجه انگلیس نشان داد کاری که «راب مک‌ایر» انجام داده، یک ماموریت بوده و وزارت خارجه انگلیس در جریان این اقدام خلاف قرار داشته و آقای سفیر با برنامه‌ریزی مسئولین بالادستی کشورش مرتکب چنین تخلفی شده است. وزارت امور خارجه کشورمان باید آقای «راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران را به‌خاطر عملکرد خلاف شئون دیپلماتیک، یک عنصر نامطلوب بداند و ماموریت او در تهران را برای کشورمان غیرقابل تحمل اعلام کند و از او بخواهد ایران را ترک کند. این، اولین تخلف سفیر کنونی انگلیس در تهران نیست. او تخلفات دیگری نیز داشته که وزارت امور خارجه کشورمان در جریان است و به همین دلیل بیش از این نمی‌توان درباره او مماشات کرد. اخراج سفیر انگلیس در تهران، اکنون یک خواسته عمومی است.

سی‌ان‌ان: ترامپ با ترور سلیمانی ملت ایران را حول نظام متحد کرد
خبرنگار و گزارشگر ارشد شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تصریح کرد: ترور ژنرال ایرانی به ضرر آمریکا تمام شده است.
کریستین امان‌پور ضمن تحلیلی در وب‌سایت سی‌ان‌ان نوشت: هفته‌های ابتدایی و خطیر دهه جدید با اقدام آشکار آمریکا در ترور یک فرمانده خارجی آغاز شد؛ اقدامی که نخستین عملیات از این نوع، از جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است. هنوز هم سوالات پاسخ نداده فراوانی درباره شواهد «حملات قریب‌الوقوع و خطرناک» علیه آمریکایی‌ها وجود دارد که به اقدام آمریکا در ترور ژنرال قاسم سلیمانی منجر شد.
نویسنده همچنین به نظرسنجی اخیر «یو‌اس‌ای تودی» اشاره می‌کند و می‌نویسد: بر اساس این نظرسنجی، بیشتر آمریکایی‌ها گفته‌اند بعد از ترور ژنرال ایرانی احساس امنیت بیشتری نمی‌کنند.
سی‌ان‌ان می‌نویسد: تقابل نظامی عجیب بین ایران و آمریکا شاید موقتا پایان یافته باشد اما مقامات ایران در حال پیگیری دستور کار  قدیمی خود هستند. رهبر ایران آیت‌الله خامنه‌ای گفت اقدام نظامی این‌گونه کافی نیست. آنچه مهم است حضور آمریکا در منطقه است که باید پایان یابد.
نویسنده با بیان آنکه سخنان اخیر ترامپ از کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه حکایت می‌کند، می‌نویسد: « این پیام برای متحدان آمریکا در خلیج فارس چه پیامی دارد؟ کشورهایی مانند امارات عربی متحده و عربستان سعودی که قویا به چتر نظامی آمریکا وابسته هستند. آنها هم در اقدامی احتیاطی در حال کاهش خصومت‌های خود با ایران و گسترش روابط دیپلماتیک با تهرانند.
مقامات سابق نظامی و دولتی به من گفته‌اند  اگر سیاست ترامپ تغییر نکند، بعید است خشونت‌ها پایان یابد. از طرفی از سخنان پمپئو بعد از ترور سلیمانی آشکار است که دولت ترامپ همچنان به‌دنبال قیام مردمی علیه جمهوری اسلامی است. به عبارت دیگر آنها تغییر رژیم را دنبال می‌کنند، گرچه ظاهرا می‌گویند چنین هدفی ندارند.
اما هدف دولت ترامپ هرچه که باشد، حضور میلیون‌ها نفر از مردم ایران در خیابان‌ها در چهار روز متوالی برای سوگواری سردار سلیمانی،  پیامی آشکار از پاسخ ملت ایران و حقیقت حضور مردم ایران است. آنها از ابتدای انقلاب در بسیاری از این تظاهرات شرکت کرده‌اند اما این چیز دیگری است. از یک شهر به شهری دیگر، این مسئله احیای جمهوری اسلامی و احیای ملت ایران است.
یک منبع ارشد آمریکایی و فرمانده سابق نظامی به من گفت که در حال حاضر دولت ترامپ ملت ایران را در اطراف رژیم متحد کرده است.

راغفر: در اعتماد به اروپا وقت زیادی تلف کردیم
یک کارشناس اقتصادی حامی دولت‌، اعتماد به اروپا و معطل اینستکس ماندن را اشتباه توصیف کرد.
حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا درباره بدعهدی‌های اروپا به همشهری گفت: مشخص است که اروپا نه می‌خواهد و نه می‌تواند راهی برای حفظ برجام ایجاد کند. به واقع اروپا جنبه واسطه‌گری خود را از دست داده است. بسیاری از کشورهای اروپایی مانند انگلستان، آلمان و... با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو هستند. از این‌رو برای اروپاییان مشکلات داخلی کشورشان اهمیت بیشتری دارد و با توجه به روابط این کشورها و وابستگی‌شان به اقتصاد آمریکا انتظار اینکه بتوانند درباره موضوع مورد مناقشه‌ای، طرف کشوری غیر از آمریکا را بگیرند بعید به‌نظر می‌رسد. این امر نمایانگر آن است که سیاست‌گذاران ایران، هم انتظار زیادی از اروپا داشته و هم وقت و انرژی زیادی صرف آن کرده‌اند که نتیجه‌ای از آن حاصل نشده و پس از این نیز نخواهد شد. موضع‌گیری‌های این کشورها ارزش عملی چندانی ندارد به همین ‌خاطر سعی می‌کنند با اقدامات تنبیهی آمریکا مواجه نشوند.
مشکلات ما از تصویب کردن یا نکردن FATF نیست، از تفکری است که پس از جنگ شکل گرفت. به جای اینکه بخواهد ظرفیت‌های لازم را برای حضور معنادار و موفق در دنیا کسب کند، به‌دنبال این بودکه وام‌هایی از اروپا بگیرد. واقعیت این است که ورود ما به بسیاری از نهادهای بین‌المللی با این تصور همراه بود که پس از جنگ به فکر بازسازی نگاه غرب باشیم. آنها در طول جنگ تلاش کرده بودند که کشور را خارج از مناسبات بین‌المللی نشان دهند و تحریم‌هایی را به‌خود بپذیرند. این نگاه در همه دورانی که تحریم‌ها شدت و ضعف می‌گرفت انعکاسش در رفتار نهادهای مالی بین‌المللی علیه ایران قابل رؤیت بود. حتی در دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا، همکاری‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول با ایران تعطیل شد. این نگاه منفعلانه، بدون اینکه برنامه روشن اقتصادی و سیاسی فراهم کنیم، باعث شد بدون آمادگی و چشم‌انداز روشن، درهای اقتصاد کشور و سیاست را بگشاییم. حاصل آن بند و بست‌هایی است که بر ما بسته و تعهداتی است که از ما گرفته‌اند بدون آنکه گزینه بهره‌برداری این حضور را در عرصه‌های بین‌المللی فراهم کرده باشیم.
کارکرد نهادهای بین‌المللی خدمت به نظام جهانی و آمریکاست و این سهل‌انگاری است اگر گمان کنیم حضور در این نهادها منافع ما را تامین خواهد کرد.