kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
در شهرهای مختلف کشور صورت گرفت

برگزاری مراسم تشییع و تکریم شهدای سانحه هوایی

دیروز پیکر برخی شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی در برخی شهرها برگزار شد همچنین دیدار با خانواده‌های داغدار همچنان ادامه دارد، پدر شهیده حمزه‌ای گفت یک‌اشتباه نباید خدمات عزیزانمان را تحت‌الشعاع قرار دهد، مادر شهیده حسنی سعدی رهبرانقلاب را دلسوخته اصلی این ماجرا خواند و گفت به احدی چه در داخل و چه در خارج اجازه سوءاستفاده نمی‌دهیم.



سرویس سیاسی-

دیروز پیکر برخی شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی در شهرهای گلستان، پیشوا، کرمان، شیراز تشییع و به خاک سپرده شد. همچنین دیدارها و دلجویی‌ها از این خانواده‌های داغ دیده اما صبور طی روزهای گذشته انجام شده و همچنان ادامه دارد.
مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گلستانی سانحه هواپیمایی دیروز با حضور آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان، سردار معروفی فرمانده سپاه نینوا و هادی حق‌شناس استاندار گلستان و حضور پرشور مردم شهیدپرور گرگان برگزار شد. دکتر سیاوش مقصودلو به همراه همسرش دکتر آزاده کاوه و دخترش پریا مقصودلو 3 گلستانی جان‌باخته در سانحه هواپیمای اوکراینی هستند.
همچنین امروز پنج شنبه ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح چهار تن از شهدایی که اصالتا همدانی بوده یا به صورت نسبی همدانی بوده‌اند و هویتشان توسط پزشکی قانونی شناسایی و اعلام شده است، از مسجد جامع شهر همدان واقع در پیاده‌راه اکباتان تشییع می‌شوند و پیکر یکی از شهدا نیز به ملایر منتقل می‌شود.
پیکر شهیدان محسن احمدی و مطهره احمدی و سکینه احمدی که در سقوط هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست دادند با حضور پرشور مردم پیشوا در گلزار شهدای حرم جعفربن موسی الکاظم(ع) به خاک سپرده شدند.
پیکر دکتر امیرحسین قاسمی دانشجوی تخصص مغز و اعصاب از شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی با حضور جمعی از مردم، خانواده و مسئولان استان در کرمان تشییع و به خاک سپرده شد. در این آیین نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، خانواده وی و جمعی از مردم کرمان حضور داشتند.
پیکر حدیث حیات داوودی از شهدای سانحه سقوط هواپیما با حضور گسترده مردم و مسئولان فارس در شیراز تشییع شد.
از آمریکا انتقام می‌گیریم
سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار «محمدرضا نقدی» معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار «محمدرضا یزدی» فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ با حضور در منزل شهیده «فاطمه محمودی» از جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی با خانواده وی دیدار کردند.
در فیلمی که از این دیدار منتشر شده سردار حاجی زاده به این خانواده داغدار تسلیت گفت و این داغ را داغ همه ملت ایران دانست و گفت این شرایط ماحصل شرارت‌های آمریکا در منطقه پیش آمد و ما انتقام خون عزیزانمان را که در سانحه هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست دادند از آمریکا خواهیم گرفت.
شهدای همدانی
سانحه هواپیمای اوکراینی
جمعی از بسیجیان همدانی با حضور در منزل خانواده شهدای حادثه هواپیمایی اوکراین با خانواده این شهیدان ابراز همدردی کردند. 9شهید حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی از استان همدان هستند که البته برخی براساس نسبت فامیلی جزء شهدای این استان به شمار می‌آیند. پیش از ظهر روز سه شنبه جمعی از بسیجیان همدانی با حضور در جمع خانواده شهدای این حادثه با آنان ابراز همدردی کردند.
آنها ابتدا با حضور در خانواده شهیده سیدزهرا نقیبی که خود و همسرش در این حادثه شهید شده‌اند با خانواده این شهید ابراز همدردی کردند.
شهید دیگر استان همدان بهاره حاج اسفندیاری است که به همراه فرزند و همسرش در این حادثه شهید شده‌اند، مادر شهیده در این دیدار با بیان اینکه بهاره از قاریان ممتاز قرآنی بود گفت: دخترم تمام سعی خودش را می‌کرد که ایران را به جهانیان معرفی کند و بسیار کشورش را دوست داشت.
خانواده بعدی که بسیجیان جهت تسلیت در آنجا حضور یافتند خانواده میترا احمدی بود، خواهر این شهید با بیان اینکه میترا بسیار خیر بود گفت: خواهرم سرپرستی چندین یتیم را به عهده داشت و همیشه دغدغه آنان را داشت.
دیدار با خانواده شهدای افغانستانی
امام جمعه، فرماندار، فرمانده سپاه، جانشین نیروی انتظامی و دیگر مسئولان شهرستان پیشوا با خانواده سکینه احمدی، مطهره احمدی و محسن احمدی که از اتباع افغانستانی ساکن در پیشوا بوده و در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست دادند، دیدار کرده و خود را درغم و اندوه آنان شریک دانستند.
امام جمعه شهرستان پیشوا در این دیدار گفت: تمام مردم ایران اسلامی، خود را شریک مصیبتی که به شما وارد شده می‌دانند و خود را در این غم و اندوه در کنار برادران و خواهران افغانستانی که سال‌ها در کنار خود پذیرای آنان بودند، می‌دانند.
باقری اظهار کرد: پیوند میان مردم افغانستان و ایران اسلامی بر اساس اصول اسلامی و دینی و پیوندی برادرانه است که طی سال‌ها حضور این عزیزان در ایران اسلامی، حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و نبرد با گروه‌های تروریستی تکفیری داعشی به اثبات رسیده و یقینا در این غم نیز، این پیوند مستحکم‌تر از قبل خواهد شد.
دعوت برای غبارروبی
حرم امام رئوف
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، امروز در قالب سفر به کرمان با حضور در منزل شهید «امیر مرادی» از شهدای سانحه سقوط هواپیما، با پدر و مادر این شهید در کرمان ابراز همدردی کرد.
 شهید مرادی چند روز قبل از شهادت، در تدارک زیارت امام رضا علیه‌السلام بوده که به منظور شرکت در مراسم تشییع شهید سلیمانی در کرمان مانده و موفق به زیارت حرم مطهر رضوی نشده است. تولیت آستان قدس رضوی در این دیدار با خانواده وی، ضمن اهدای سنگ مضجع شریف حضرت ثامن‌الحجج(ع) به مادر شهید، از این خانواده برای حضور در غبارروبی حرم مطهر رضوی دعوت به عمل آورد.
بیگانگان
دنبال سوءاستفاده هستند
همچنین امام جمعه سبزوار به همراه مقام‌های انتظامی این شهر به دیدار خانواده شهید میلاد قاسمی رفت. امام جمعه سبزوار در این دیدار گفت: سابقه مردم دیار سربه داران نشان داده که آنها برای مقام شهید ارزش والایی قایل هستند و بر این منوال هم در مراسم این عزیز از دست رفته حضور گسترده‌ای خواهند داشت.
پدر شهید قاسمی در این دیدار گفته است: فرزندم حامی ایتام و حافظ قرآن بود.
همچنین وی در مورد سوءاستفاده بیگانگان و رسانه‌های فارسی زبان معاند از حادثه غم‌انگیز بوئینگ شرکت هوایی اوکراینی گفته است: ما در رابطه با آنچه آنها انجام می‌دهند باید بگوییم که ما از آنها نیستیم و می‌دانیم هر صحبتی و حرفی که بزنند در پس آن سوءاستفاده وجود دارد. ما هم اجازه سوءاستفاده به کسی را نمی‌دهیم.»
یک‌اشتباه خدمات عزیزانمان را مخدوش نمی‌کند
آیت‌الله سید محمد سعیدی امام جمعه و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و همچنین بهرام سرمست استاندار قم با حضور در منزل قاسم حمزه‌ای پدر سارا حمزه‌ای، امیرحسین اویسی و عسل اویسی از جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، این ضایعه دردناک را به وی تسلیت گفتند.
استاندار قم در این دیدار با تجلیل از صبر و بردباری این خانواده در شرایط حساس کنونی کشور گفت: این ضایعه دردناک همه مردم و ملت ایران را متاثر کرد و همگان این عزیزان را فرزندان خود و در غم از دست آنها، خود را شریک خانواده آنها می‌دانند. خانواده‌های بازماندگان این ضایعه دردناک به خوبی در برابر هجمه‌های دشمنان پایمردی نموده و در دفاع از نظام و انقلاب با تمام وجود ایستادگی کردند. سابقه فعالیت‌های خیرخواهانه و خدمات انسان دوستانه این خانواده و تلاش‌های آنها در برپایی شعائر اسلامی مثال زدنی است و همواره در مسیر دفاع از آرمان‌های نظام و انقلاب گام‌هایی استوار برداشته‌اند.
قاسم حمزه‌ای پدر شهیده سارا حمزه‌ای از شهدای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم اظهار داشت: این داغ مربوط به همه مردم است. به تمام خانواده‌هایی که در این حادثه غمبار دچار یک مصیبت بزرگ‌ شده‌اند تسلیت می‌گویم و امیدوارم خداوند کمک کند تا آلام مردم کاهش پیدا کند. امیدواریم خداوند به‌گونه‌ای به این خانواده‌ها کمک کند که این عزیزان آرامششان را به دست بیاورند.
حمزه‌ای با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام‌گرفته، این حادثه سهوی بوده است، تأکید کرد: کسی نباید از این حادثه سوءاستفاده کند.
پدر شهیده سارا حمزه‌ای با تأکید بر اینکه نباید خدمات عزیزانمان در کشور را تحت‌الشعاع یک حادثه قرار داد، گفت: اینکه تمام ارزش‌هایمان را در مقابل حادثه‌ای که پیش‌آمده نادیده بگیریم ناعادلانه بوده و خوب است که عدالت در همه امور رعایت شود.
رهبر، دلسوخته اصلی
 این سانحه است
دانشجویان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم با حضور در منزل خانواده شهیده «زهرا حسنی سعدی»، یکی از شهدای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، با این خانواده شهید ابراز همدردی کردند.
مسئول نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم طی سخنانی با بیان اینکه شهدا سانحه هوایی از نخبگان جامعه اسلامی هستند، اظهار کرد: همانطور که در روایتی مورد تاکید قرار گرفته است اگر فردی برای تحصیل علم از منزل خارج شود در مسیر جان خود را از دست دهد در مقام شهادت از دنیا رفته است.
حجت‌الاسلام محمد طاهری اضافه کرد: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم با وجود اینکه اکنون در ایام امتحانات هستند و وقت کمی دارند ادای احترام به خانواده شهدای سانحه هوایی را برای خود واجب دانسته و برای تکریم شهدا در این دیدار حضور یافته‌اند.
وی از شهدای سانحه هوایی به‌عنوان سرمایه‌های این کشور نام برد و تصریح کرد: دشمنان در شرایط امروز به دنبال ضربه‌زدن به اتحادی هستند که به برکت شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دست آمده است.
«مجیده ملایی باغینی» مادر شهیده «زهرا حسنی سعدی» از شهدای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی با تشکر از رهبر معظم انقلاب به‌خاطر پیام تسلیت معظم‌له با بیان اینکه در این حادثه فرزند و داماد او «محمد صالحه» که از جوانان نخبه انقلابی بودند از دست رفته‌اند، گفت: این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب تسلیت عرض می‌کنیم چراکه رهبری دلسوخته اصلی این حادثه هستند. من خودم را لایق مادر شهید بودن نمی‌دانم، اما حاضرم خود و تنها فرزندم مرتضی فدا شویم تا حتی یک لحظه ناراحتی رهبر را نبینیم.
خانم ملایی با تأکید بر اینکه اجازه دخالت و سوءاستفاده از این حادثه را به هیچ‌کس حتی داخلی‌ها نمی‌دهیم، افزود: امیدواریم مردم به سخنان و حرف‌های برخی که کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند توجهی نداشته باشند.
پرواز قهرمانانه
وزیر ورزش و جوانان در مراسم گرامیداشت قهرمان ملی و بین‌المللی تای چی ایران که در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی جان باخت، حضور یافت و با پدر و مادر این ورزشکار فقید دیدار و گفت‌وگو کرد. مسعود سلطانی‌فر که به همراه مهدی علی‌نژاد سرپرست معاونت ورزش قهرمانی به دیدار خانواده این جوان ۱۹ ساله رفته بود، گفت: وظیفه ما است که ثمرات خوبی برای ارشیا ارباب بهرامی به یادگار بگذاریم. مسابقه قهرمانی کشور تای‌چی چوان، انتخابی مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۰ در کشور ایتالیا در سال آینده به نام ارشیا ارباب بهرامی برگزار خواهد شد.
ارشیا ارباب بهرامی قهرمان ۱۹ ساله تای‌‌چی کشور که مدال‌های بین‌المللی زیادی هم داشت یکی از قربانیان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی بود.
دیدار وزیراطلاعات
وزیر اطلاعات با همراهی استاندار کرمان و تعدادی از مسئولان، با حضور در جمع خانواده امیر مرادی یکی از جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی ضمن دلجویی و ابراز همدردی گفت: برای بررسی‌های تکمیلی سانحه هوایی تاکید داریم.
سید محمود علوی شامگاه سه شنبه در این دیدار افزود: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری به محض اطلاع از اصابت موشک به هواپیمای مسافربری بر بیان واقعیت به مردم تصریح کردند.
وزیر اطلاعات ضمن عرض تسلیت به خانواده امیر مرادی نخبه کرمانی و از جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی برای پدر، مادر و بستگان این نخبه علمی از درگاه خداوند متعال طلب صبر کرد.