kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
کدخدایی اعلام کرد

رد صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی به خاطر مسائل مالی (تا انتخابات)



عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس، صلاحیت ۹۰ نفر عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشده است، البته به برخی از آنها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند، این مستندات ارائه می‌شود.
کدخدایی با بیان اینکه بیش از 5 هزار نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس تأیید صلاحیت شده‌اند، گفت: آمار تأیید صلاحیت شده‌های نمایندگی مجلس در مرحله نخست به هیچ وجه قطعی نیست و دو مرحله دیگر باقی مانده است. وی افزود: اکنون و بر اساس آمار اولیه تأیید صلاحیت شده‌ها؛ برای هر کرسی مجلس ۱۷ نفر رقابت می‌کنند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: کسانی که به رأی هیئت‌های نظارت استانی و مرکزی شکایت دارند می‌توانند به مدت پنج روز شکایت خود را در استان‌ها به محلی که هیئت‌های نظارت استانی اعلام کرده‌اند و در تهران به ورزشگاه تختی در شرق تهران اعلام کنند.
کدخدایی اظهار کرد: مهم‌ترین دلایل ردصلاحیت‌ها، محورهای مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت است. همچنین سوءاستفاده از اموال عمومی، تحصیل مال نامشروع، اختلاس، استعمال مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، محکومیت جنایی، سابقه شرارت، چاقوکشی و سابقه فروش مواد مخدر از جمله مصادیق رد صلاحیت‌هاست. وی با بیان اینکه «شورای نگهبان ۱۱ بهمن نتایج بررسی‌ها را اعلام می‌کند و داوطلبان فرصت دیگری برای طرح شکایت دارند.» گفت: آخرین مرحله اعلام اسامی داوطلبان نمایندگی مجلس ۲۲ بهمن اعلام خواهد شد که نتیجه نهایی است و شورای نگهبان پس از آن بررسی صلاحیتی نخواهد داشت. سخنگوی شورای نگهبان همچنین شب سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرده بود «از مجموع داوطلبان انتخابات مجلس، صلاحیت حدود ۳۰ درصد در هیئت‌های نظارت استانی تأیید نشده است.»
تأکید عضو کمیسیون فرهنگی مجلس
بر اصل تمکین به قانون
نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با میزان تاکید کرد: بدون شک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج، ادله لازم را در اختیار داشته است و بر اساس منطق عمل می‌کند بنابراین کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشده است در صورت هرگونه اعتراض به شورای نگهبان مراجعه کنند.
وی افزود: کسانی که صلاحیت آنها برای انتخابات مجلس احراز نشده است به قانون تمکین و از هرگونه جنجال‌آفرینی پرهیز کنند.