kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
در جلسه کمیسیون شوراهای مجلس مطرح شد

وزیر کشور: روحانی در جریان زمان دقیق اجرای طرح بنزین بود

علیرضا بیگی نماینده تبریز در تشریح جلسات کمیسیون شوراها با وزیرکشور می‌گوید که رحمانی‌فضلی اعلام کرد دقیقاً دو روز قبل از اعلام رسمی افزایش قیمت بنزین، بنده در جلسه هیئت وزیران که رئیس‌جمهور هم در آن حضور داشت اعلام شد که در روز جمعه ۲۴ آبان ماه، افزایش قیمت بنزین انجام خواهد شد.




جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان نایب رئیس‌مجلس آغاز شد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز موادی از لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را به تصویب رساندند.
براساس ماده ۱۱ این لایحه سازمان امور مالیاتی موظف است هنگام دریافت مالیات ماده ۵۹ قانون مالیات مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی موضوع مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری به ترتیب دو درصد و یک‌درصد به‌عنوان عوارض دریافت و به حساب شهرداری محل واریز کند.
همچنین مطابق با ماده ۱۲ این لایحه، معادل دوازده در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی که حقوق ورودی آنها وصول می‌شود، توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران به‌حساب تمرکز وجوه وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) واریز شده تا به نسبت ۱۳ درصد کلانشهرها، ۳۵ درصد دهیاری‌ها و ۵۲ درصد سایر شهرداری‌ها و براساس شاخص‌های جمعیت و کمتر توسعه یافتگی، صرف کمک و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شود.
روایتی از جلسه با وزیر کشور
«احمد علیرضابیگی»، نماینده مردم تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با ‌اشاره به برگزاری چند جلسه کمیسیون‌های شوراها و سیاست داخلی با حضور وزیر کشور اظهار داشت: در این جلسه آقای رحمانی‌فضلی اعلام کرد چهارشنبه ۲۲ آبان ماه دقیقاً دو روز قبل از اعلام رسمی افزایش قیمت بنزین، بنده در جلسه هیئت وزیران گزارشی ارائه دادم و اعلام شد که در روز جمعه ۲۴ آبان ماه، افزایش قیمت بنزین انجام خواهد شد. در آن جلسه رئیس‌جمهور حضور داشت بنابراین وی از افزایش قیمت بنزین در روز جمعه اطلاع داشت.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی نیز در کمیسیون شوراها بیان داشتند که ما به دولت اعلام کرده بودیم با توجه به مطالبات انباشته شده مردم، احتمال اغتشاش و بروز مشکلات امنیتی در صورت افزایش قیمت بنزین وجود دارد.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: افزایش قیمت بنزین در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، با هدف عدم مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم انجام شد زیرا مجلسی که با محدودیت مشارکت روی کار بیاید، تأثیرگذار نخواهد بود و موی دماغ دولت نمی‌شود.
علیرضابیگی خاطرنشان کرد: در صورت عدم مشارکت مردم، فرمانداران و حتی بخشداران به‌راحتی می‌توانند انتخابات را جراحی کنند بنابراین از مردم می‌خواهیم به صورت گسترده در انتخابات مجلس شرکت کنند تا این سناریو، باطل و مجلسی قوی جهت برخورد با تخلفات دولت تشکیل شود.
قراردادهای بی‌دروپیکر مربیان خارجی
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در جلسه علنی دیروز طی تذکری شفاهی با ‌اشاره به افزایش قیمت برخی از کالاها و خدمات گفت: لازم است مسئولان ذی‌ربط درباره کنترل قیمت‌ها اقدامات اساسی انجام دهند چرا که در حال حاضر بسیاری از بخش‌ها به ویژه شرکت‌های دولتی، قیمت کالاها و خدمات را بسیار افزایش داده‌اند.
وی ادامه داد: اخیراً قرص‌هایی در برخی از کیک‌ها و بیسکوئیت‌ها، جاسازی و در برخی از نقاط کشور توزیع شده که مسئولان ذی‌ربط باید عاملان این کار نادرست را شناسایی کرده و با آنان برخورد کنند.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به سلطانی‌فر گفت: لازم است وزیر ورزش و جوانان قراردادهای مربیان خارجی را شفاف‌سازی و منتشر کند.
طرح استیضاح وزیرنفت کجاست؟
«علی‌ اکبر کریمی» در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی، گفت: دولت در زمینه گرانی بنزین هیچ‌گونه مشورتی با مجلس نکرد اما وعده داد که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را در قالب کمک هزینه معیشتی به مردم پرداخت می‌کند. خوب است که دولت حداقل در تحقق این مسئله صادق باشد چرا که ما در هر جمعی حاضر می‌شویم، بخش قابل توجهی از مردم معترض هستند که یارانه بنزین به آنان پرداخت نشده است.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: لازم است دیوان محاسبات درباره ادعای پرداخت کمک هزینه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر از مردم گزارشی تهیه کرده و آن را ارائه کند.
کریمی تأکید کرد: همچنین لازم است طرح استیضاح «زنگنه» وزیر نفت هرچه سریعتر در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود.
«محمدجواد ابطحی» نماینده خمینی‌شهر در جلسه علنی دیروز مجلس طی اخطار قانون اساسی، گفت: سؤال بنده این است که دولت و وزارت امور خارجه تاکنون چه پیگیری‌هایی درباره آزادی شیخ زکزاکی انجام داده‌اند.
وی افزود: همچنین طرح استیضاح وزیر نفت در کمیسیون انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سؤال ما این است که کمیسیون انرژی بر چه اساسی گزارش این استیضاح را نگه داشته و به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه نکرده است.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تعداد امضاهای این استیضاح کاهش یافته و نمایندگان منصرف شده‌اند، باید اعلام شود اما در غیر این صورت باید این طرح استیضاح در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود
«امیر خجسته» نماینده مردم همدان و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری به سازمان برنامه و بودجه گفت: پس از گرانی بنزین، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که به ۶۰ میلیون نفر یارانه بنزین را پرداخت می‌کند اما در بسیاری از نقاط کشور این یارانه پرداخت نشده و صرفا به تعداد کمی از مردم داده شده است.
وی تأکید کرد: بهتر دولت است به جای بررسی حساب‌های مردم برای اعطای یارانه به آنان، با نجومی‌بگیران و دانه‌درشت‌ها برخورد کند. لازم است یک کمیته حقیقت‌یاب در مجلس تشکیل شده و بررسی کنند که دولت تاکنون به چند نفر از مردم یارانه بنزین داده است.