kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
تا انتخابات

کرباسچی: خاتمی ‌از معرفی لیست امید پشیمان است!

روز گذشته طرح دو فوریتی شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد.




سرویس سیاسی-

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با‌ اشاره به طرح شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات، خبر داد: تاکنون ۲۰۰ نفر از نمایندگان طرح مذکور را امضا کرده‌اند که تعداد امضاهای آن رو به افزایش است.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه طرح شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات در ۱۲ بند تدوین شده است، گفت: طرح مذکور در جلسه علنی نوبت عصر دیروز (یک‌شنبه ۲۴ آذر) تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد.
کدخدایی: مجلس در اصلاح قانون انتخابات کوتاهی کرد
کدخدایی سخنگو و قائم‌مقام شورای نگهبان در گفت‌وگوی تفصیلی با ایرنا بیان کرد «ما چند سال گذشته پیشنهاد داده بودیم که قانون انتخابات اصلاح شود و مکانیسم‌هایی برای ثبت‌نام پیش‌بینی شود و افرادی که برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند ویژگی‌ها و شرایطی را داشته باشند و شرایط نسبت به افرادی که شرایط اصلی و شایستگی‌های اصلی را ندارند، بازدارنده باشد. متأسفانه مجلس به‌نظر من کوتاهی کرد و جا دارد که باز هم گلایه‌مان را از مجلس تکرار کنیم.
برای شورای نگهبان اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی نمی‌کنند
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه «با اصولگرا و اصلاح‌طلب، برخورد برابری داشته‌ایم» گفت: «مجلس در اصلاح قانون انتخابات کوتاهی کرد.»
پناهیان: به قول شهید مدرس «به آدم رأی دهید»
خبر دیگر انتخاباتی آن که، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان شامگاه شنبه در سخنرانی خود در حرم مطهر رضوی که دیروز منتشر شد، با‌ اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس گفت: برای رأی دادن به کاندیداها، نکته اول اینکه به قول شهید مدرس «به آدم رأی دهید». نکته دوم که باید به آن توجه شود این است که گره کار ما در گروی تقوای مسئولان است؛ اگر این تقوا نباشد، ما ذلیل می‌شویم.»
پیشنهاد شرکت در انتخابات مجلس را قبول نکردم
حجت‌الاسلام پناهیان اضافه کرد: «من نماینده مجلسی را می‌شناسم که برای کمک به ساخت خانه یک جانباز، کارگری کرد. طی چند دوره اخیر مجلس به من پیشنهاد شرکت در انتخابات مجلس را دادند اما من قبول نکردم، زیرا نمی‌توانم مسئولیت بیشتری را قبول کنم و برای کمک به ساخت منزل یک جانباز مانند همین نماینده کارگری کنم.»
کرباسچی: امضای خاتمی‌ پای لیست امید خطا بود
خبر مهم دیگری که دیروز به اخبار مهم رسانه‌ها مبدل شد، اظهارات دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی بود. کرباسچی در گفت‌وگو با مشرق درباره عدم وجود رهبری در جبهه اصلاحات به نکات جالبی‌ اشاره کرد و خاتمی ‌را رهبر این جریان ندانست بلکه خاتمی ‌را به‌عنوان یک شخص مورد احترام در جبهه اصلاحات معرفی کرد!
خاتمی ‌از معرفی لیست امید پشیمان است
وی با بیان اینکه «امضای خاتمی ‌پای لیست امید خطا بود» گفت: «او از معرفی لیست انتخاباتی به مردم ناراحت است.»
گفتنی است که حرف‌های کرباسچی مبنی بر ناراحتی رئیس دولت اصلاحات از «تَکرار می‌کنم» در حالی است که وی دوباره فعال شده و چند روز پیش هم به کنگره حزب اتحاد ملت پیام داده و ظاهراً قرار است دوباره «تَکرار کند»! گرچه پیش ‌از این مصطفی تاج‌زاده محکوم فتنه 88 و از نزدیکان و مشاوران او گفته بود که «خاتمی می‌گوید: من اگر «تکرار» هم کنم، دیگر مردم رأی نمی‌دهند.»؛ بر همین اساس بود که صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم چند ماه پیش گفته بود: «خاتمی‌۲۰ مرتبه هم «تکرار» کند، فایده ندارد.»
از سوی دیگر سؤالی که مطرح می‌شود این است که ناراحتی خاتمی ‌چه دردی از مردم را دوا و چه مشکلی را حل می‌کند و اساساًً آیا این منطقی است در حالی‌که 6 سال از دولت روحانی و 4 سال از مجلس دهم گذشته و کمتر از 3 ماه به انتخابات مانده، در فضای رسانه‌ای و انتخاباتی اعلام شود که «آقای تَکرار می‌کنم» به‌خاطر حمایت از لیست امید پشیمان است؟ بسیار روشن است که افکار عمومی ‌و آگاه ملت ایران به این بازی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی وقعی نمی‌گذارند و همچنان خواهان پاسخگویی مدعیان اصلاحات هستند.
اعتراف کنیم که اشتباه کردیم
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در این مصاحبه گفت که «اعتراف کنیم که ما در انتخاب و تشخیص این‌ها اشتباه کردیم و گرچه نسبت به رقبایشان هنوز هم بهترند ولی می‌شد بهترازاین هم عمل کرد. و هیچ ‌اشکالی هم ندارد که مردم در تشخیص ما تشکیک کنند، واقعیت را باید بگوییم. یعنی به‌نظر من صداقت از هر چیزی مهم‌تر است، و اگر ما صادق باشیم مردم حرف ما را قبول می‌کنند.»
از هر اصلاح‌طلبی حمایت نمی‌کنیم
بر همین اساس بود که حجت‌الاسلام منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در سومین جلسه شورای مرکزی حزب متبوع خود گفت: «حمایت ما از داوطلبان انتخابات مجلس این‌گونه نیست که ما از هرکس که خود را اصلاح‌طلب معرفی کرد یا در این ایام به ما نزدیک شد، حمایت کنیم.»
اصلاح‌طلبان از محفل‌گرایی دوری کنند
احمد حکیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب اراده ملت در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «درباره مشکل اصلاح‌طلبان بارها در مصاحبه‌های مختلف گفتیم که تحلیل و تدبیرشان از تحولات جامعه عقب است... متأسفانه اصلاح‌طلبان فرصت بسیار خوب بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و شوراها را که وقت بازسازی، برنامه‌ریزی، تحلیل واقع‌بینانه و ارزیابی و نقد روشنی داشتند، به‌راحتی از دست دادند و مثل همیشه از کنار آن گذشتند و کماکان محفل‌گرایی و مناسبات غیرشفاف نمی‌گذارد که جریان اصلاح‌طلب جلو برود.»
حکیمی‌پور در ادامه با‌ اشاره موضع‌گیری مدعیان اصلاحات نسبت به انتخابات گفت: «عده‌ای از دوستان از ‌ترس اینکه شکست بخورند یا مقبولیت نداشته باشند وارد بازی انتخابات نمی‌شوند.»
شکوری‌راد: ریزش رأی اصلاح‌طلبان از سال 96 بود
علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت‌وگو با جماران با بیان اینکه «همچنان موقعیت اصلاح‌طلبان به‌نوعی است که امیدوار به پیروزی‌شان باشیم» گفت: «با عدم شرکت در انتخابات آینده‌ای روشن پیش چشم کسی باز نمی‌شود.»
وی افزود: «اگر به ما امکان حضور دهند، دستمان برای حضور در عرصه رقابت پُر است و به‌هیچ‌عنوان احساس کمبود و ضعف در عرضه اندیشه‌ها و برنامه‌های خود به مردم نداریم. من فکر می‌کنم اگر انتخابات واقعاًً رقابتی باشد، ما در آن رقابت دست بالا را خواهیم داشت و می‌توانیم با مردم حرف بزنیم.»
باهنر ثبت‌نام نکرده،
پس وضع اصولگرایان خوب نیست!
جالب آنکه وی در بخشی از این مصاحبه با عباراتی نظیر اینکه «بسیار بعید است که اصولگرایان بتوانند یکپارچه شوند»، «زمینه وحدت میان اصولگرایان بسیار کم است» و «جایگاه هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب زیر پنجاه ‌درصد جامعه است» سعی کرده است القا کند که افکار عمومی ‌به اصولگرایان هم توجهی ندارند!
شکوری‌راد گفته است: «از جمله کسانی که من روی رفتارهایش دقت کافی دارم، آقای باهنر است. تجربه نشان داده ایشان هرگاه احساس کرده که اصولگرایان زمینه رأی خوبی دارند، کاندیدا شده و هرگاه احساس کرده زمینه رأی آنها خوب نیست ثبت‌نام نکرده است. لذا ثبت‌نام نکردن آقای باهنر در انتخابات پیش رو، به‌نوعی نشان‌دهنده این است که وضعیت اصولگرایان در انتخابات آتی خوب نیست. همچنین افراد شاخص دیگر اصولگرایان هم که نیامدند را می‌توان با این تحلیل ارزیابی کرد»
فعالیت شورای ائتلاف در بیش از ۳۰۰ شهر
پیرهادی: در شورا، نگاه بالا به پایین نداریم
محسن پیرهادی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگو با فارس، به بیان آخرین مواضع و تصمیمات این شورا برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت و درخصوص نحوه تعامل شورای ائتلاف مرکز که در تهران تشکیل شده با استان‌ها و شهرستان‌ها گفت: «شورای ائتلاف، در بیش از ۳۰۰ شهر کشور، سازوکارهای خود را تشکیل داده و فعالیت در جریان است. ما به‌ هیچ‌وجه بنا نداریم در شورا، فعالیتی مرکزگرا، دستوری و بالا به پایین داشته باشیم، این یعنی، شهرستان‌ها خودشان همه امور را به عهده‌دارند و دقیقاًً مشابه همان تشکیلات و کاری که در تهران می‌شود، در هر حوزه انتخابیه وجود خواهد داشت. شاخص‌ها در کل کشور مشترک است و حتی نظرسنجی‌ها هم در همان حوزه و با نظارت خود اعضای شورای ائتلاف حوزه انتخابیه صورت خواهد پذیرفت. وظیفه مرکز صرفاً ریل‌گذاری، حمایت، هماهنگی و رسیدگی به اختلافات است.»
لیست اصولگرایان فقط در تهران و کلان‌شهرها
محمد ناظمی‌اردکانی، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص حضور جریان اصولگرا در انتخابات مجلس یازدهم و سیاست‌گذاری‌های این جریان گفت: این دوره اتفاق خوبی که در حال رخ دادن است این است که تمام گروه‌ها و احزابی که به آنها اصولگرا گفته می‌شود تحت یک ائتلاف واحد در حال حرکت هستند که به آن شورای نیروهای انقلاب گفته می‌شود و چهره‌هایی همچون حدادعادل و قالیباف نیز در آن فعال هستند و ان‌شاءالله در تهران یک لیست واحد منتشر خواهد شد که شامل تمام سلایق نیروهای انقلابی و ارزشی خواهد بود.
وی درخصوص فعالیت این شورای جدید در سایر استان‌ها گفت: ارائه لیست فقط در تهران و کلان‌شهرها خواهد بود اما وضعیت در شهرستان‌ها متفاوت است. ما ۲۰۰ حوزه انتخابیه تک‌نفره داریم بنابراین تصمیم گرفتیم که سیاست‌گذاری از طرف شورا باشد اما معرفی فرد و کارهای اجرایی از طرف همان استان صورت بگیرد.
اساتید بسیجی ۲۵۰ واحد دانشگاه آزاد:
مجلس جای تکیه زدن افراد بی‌مایه نیست
خبر دیگر آنکه، 250 کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی طی نامه‌ای از شورای نگهبان خواستند به وظایف انقلابی خود برای تشکیل مجلس در ‌تراز انقلاب اسلامی عمل کند.
در این نامه آمده است: «یقیناً مجلس کارآمد انقلابی مقدمه دولت جوان حزب‌اللهی است و مجلس کارآمد انقلابی در گام نخست، تأیید صلاحیت‌های دقیق و موشکافانه‌ای را می‌طلبد که اجازه ورود ناکارآمدان غیرانقلابی را ندهد. کرسی‌های مجلس جای تکیه زدن متظاهران بی‌مایه‌ای نیست که فقط نام انقلابی را به یدک می‌کشند.»