kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲
عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌و‌گو با کیهان:

بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش مُسکن است، حلال مشکلات نیست

عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از بودجه در نظر گرفته شده برای سال آینده آموزش و پرورش گفت: بودجه 57 هزار میلیارد تومانی یقیناً مشکلات آموزش و پرورش را حل نخواهد کرد.




تقدیم بودجه سال 99 از سوی دولت به مجلس همراه با انتقادهایی بود، از جمله بخش‌هایی که کارشناسان معتقدند دولت نسبت به آن کم‌توجه بوده است، آموزش و پرورش کشور است. تخصیص اعتبار 57 هزار میلیارد تومانی به آموزش و پرورش در حالی است که به گفته مدیران آموزش و پرورش حداقل اعتبار مورد نیاز 73 هزار میلیارد تومان است؛ مدیران آموزش و پرورش حتی نسبت به تامین نشدن اعتبار مورد نیاز هشدارهایی درباره کاهش پوشش تحصیلی به میزان 20 درصد را داده بودند، هشداری که دولت ناشنیده گرفت.
در همین‌باره قاسم احمدی‌لاشکی عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان گفت: در سال جاری بودجه کل کشور حدود 1988 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که سهم آموزش و پرورش از این بودجه 57 هزار میلیارد تومان است.
احمدی‌لاشکی افزود: متاسفانه بودجه آموزش و پرورش به نسبت سال گذشته افزایش خاصی نداشته در حالی که به امکانات اضافه نشده و از سویی تعداد دانش‌آموزان افزایش پیدا کرده است، افزایش دانش‌آموز یعنی افزایش تعداد کلاس درس، یعنی افزایش تعداد معلم‌ها، افزایش کادر اداری و... که نهایتا افزایش هزینه را در پی خواهد داشت.
وی اظهارداشت: متاسفانه بدهی‌های آموزش و پرورش پابرجاست و نتوانستیم بدهی‌هایی که از گذشته تاکنون همراه با این وزارت خانه بودند را تسویه کنیم، با این حال پاداش پایان خدمت سال‌های 96 و 97 پرداخت شده است اما در عوض مطالبات بیش از 600 معلمی که در خارج از کشور در حال تدریس هستند هنوز پابرجاست و بعضا حدود 8 تا 9 ماه مطالبه دارند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس به اعتبار تخصیص یافته به طرح رتبه‌بندی معلم‌ها نیز ‌اشاره کرد و گفت: دو هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه بندی معلم‌ها اختصاص یافته است، که قطعا با این میزان اعتبار این طرح به طور کامل اجرایی نخواهد شد.
احمدی لاشکی با انتقاد از بودجه در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش افزود: بودجه 57 هزار میلیارد تومانی یقینا مشکلات آموزش و پرورش را حل نخواهد کرد و این اعتبار تنها به مانند یک مُسکن عمل خواهد کرد.
وی همچنین به مسئله معلم‌های حق‌التدریس‌اشاره کرد و گفت: در 13 شهریور 97 مصوب کردیم که 65 هزار معلم حق‌التدریس تا پایان برنامه ششم تعیین تکلیف شوند که موعدش سال 1400 است، اما نکته حائز اهمیت این است که حتی یک نفر از این افراد تاکنون تعیین تکلیف نشده‌اند؛ باید در نظر داشته باشیم که چنین مسائلی هزینه بر هستند که با این میزان اعتبار محقق نخواهند شد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: رویکرد دولت نسبت به آموزش و پرورش رویکرد خوبی نیست؛ به گفته آقای رئیس‌جمهور، وزارت نفت متعهد شده است تا سیستم گرمایشی تمامی مدارس کشور را به روز کند و مشکل موجود در این حوزه را حل کند، این در حالی است که در بودجه سال گذشته از محل عوارض گازرسانی 20 درصد سهم آموزش و پرورش بود که در گزارش تلفیق بودجه این سهم را به 50 درصد رساندیم، یعنی عدد 300 میلیارد تومان را به حدود یک هزار میلیارد تومان رساندیم؛ طبق قانون بودجه این عدد سهم آموزش و پرورش است در حالی که دولت در سال جاری این عدد را کاهش داده و منت بر سر آموزش و پرورش می‌گذارند و عنوان می‌کنند که وزارت نفت رفع مشکل سیستم گرمایش مدارس را متقبل خواهد شد، اینکه از این جیب به آن جیب کردن است.
* فعالیت‌های صورت گرفته پیرامون آموزش و پرورش تنها در حد شعار است
احمدی لاشکی گفت: در مجموع فعالیت‌های صورت گرفته پیرامون آموزش و پرورش تنها در حد شعار است و عملاً هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است؛ متاسفانه باید بدانیم که حتی همین اعتبار 57 هزار میلیارد تومانی هم تمام و کمال محقق نخواهد شد بنابراین جمعیت 15 میلیون نفری دانش‌آموزان و بیش از 900 هزار نفری معلم‌ها همچنان با مشکلات ریز و درشت مواجه خواهند بود.
وی یادآور شد: نتیجه مخرب این نوع نگاه به آموزش و پرورش کاهش کیفیت آموزش است، با این بودجه آموزش و پرورش ناچار است نیروی خرید خدمات استفاده کند، تا زمانی که رویکرد دولت و مجلس نسبت به آموزش و پرورش تغییر پیدا نکند مشکلات این حوزه رفع نمی‌شوند.