kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
زوایای جدیدی از اغتشاشات اخیر روشن شد

از نقش‌آفرینی 4 قرارگاه سایبری در آشوب اخیر تا دستگیری عامل شهادت سرگرد جواهری

با گذشت حدود دو هفته از اغتشاشات اخیر که به بهانه افزایش قیمت بنزین آغاز شد، هر روز ابعاد جدید‌تری از آن مشخص می‌شود.


سرویس سیاسی-  

 آشوب‌هایی که با آتش‌زدن اموال عمومی، خانه و کاشانه مردم، غارت منازل و مغازه‌ها و مراکز دولتی و قتل تعدادی از مردم مظلوم کشورمان و ده‌ها جنایت وحشیانه دیگر توأم بود و آشوبگران بازداشت شده اعتراف کرده‌اند و اسناد همراه آنها نیز به وضوح نشان می‌دهد که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورها، از جمله آمریکا، اسرائیل و فرانسه در داخل ایران و بعضاً در کشورهای یادشده آموزش عملیات ‌تروریستی و تخریب دیده‌اند و هزینه این آموزش را نیز دولت جنایتکار و قرون وسطایی آل‌سعود تامین کرده است.
دوشنبه‌شب گذشته سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در یک برنامه تلویزیونی فاش کرد: «4 قرارگاه سایبری در اطراف ایران علیه ما فعالیت دارند، یکی مرکز اعتدال عربستان است که در واقع مرکز عملیات شناختی علیه ماست. در این مرکز، افرادی شامل اپراتورهای بسیاری مسلط به زبان فارسی یا عربی، وجود دارند که در قالب بات، اقدام به ایجاد شخصیت غیرحقیقی می‌کنند و نسبت به موضوعات مختلف شروع به تولید کامنت یا اظهارنظر می‌کنند. یعنی حمله مبتنی بر محتوا انجام می‌دهند که می‌تواند کاربر معمولی یا مردم عادی را در تشخیص بین بات و شخصیت واقعی دچار مشکل کند. مشابه همین تشکیلات هم توسط منافقین در آلبانی ایجاد شده است. دو مرکز دیگر هم وجود دارد که به دلایل امنیتی نامی‌از آنها نمی‌برم اما در همسایگی ما هستند. تصور کنید این 4 قرارگاه مبتنی بر داده اگر روی یک موضوع متمرکز شوند و در فضای رسانه‌ای و مجازی کشور ما ورود کنند به راحتی می‌توانند یک شهر را تحریک کنند.»
نقش نرم‌افزار Waze
در هدایت آشوبگران
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین با بیان اینکه در این میان، نرم‌افزارهای اسرائیلی مانند ویز نیز ایفای نقش می‌کنند تصریح کرد: برای مثال این نرم‌افزار در روز غائله اخیر در تهران، همه جمعیت را به سمت اتوبان‌ها هدایت می‌کرد تا راه‌بندان ایجاد شود. در حالی‌که در حالت طبیعی کاملاً برعکس است و باید مردم را از جای پرترافیک به جای خلوت هدایت می‌کرد اما در اینجا رانندگان را به سمت ‌ترافیک و شلوغی‌ها هدایت می‌کرد و ما در تهران شاهد بودیم که به تعبیری مردم هدایت شدند، سروته اتوبان‌ها را با چند نفر از ‌اشرار بستند، مردم را در قالب یک اتوبان‌ بزرگ در زیر برف به گروگان گرفتند و هرکس که به این کار اعتراض می‌کرد با او برخورد می‌کردند. شاید اگر این حادثه اتفاق نمی‌افتاد هرچه قدر در مورد خطرات ویز اسرائیلی صحبت می‌کردیم اهمیتی به آن داده نمی‎شد ولی این رخداد، به‌خوبی خطرات را نشان داد. در اینجا اگر شبکه اجتماعی ملی با شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم می‌توانیم از نفوذ جلوگیری کنیم و جلوی اقدامات مخل امنیت را بگیریم.
مدعیان اصلاحات و سیاه‌نمایی
 از برخورد با اغتشاشگران
نکته قابل تأمل دیگر نوع مواجه طیف سیاسی موسوم به اصلاحات با اغتشاشات و آشوب‌ها طی روزهای گذشته بود. از صدور بیانیه 77 نفری
در حمایت از آشوبگران به فاصله کمی ‌از اغتشاشات تا تقلای رسانه‌های زنجیره‌ای این جریان در برجسته‌سازی تعداد کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها و نیز سیاه‌نمایی از برخورد نهادهای امنیتی با آشوبگران. که متأسفانه مطابق معمول در امتداد خط تخریبی و تبلیغی رسانه‌های معاند و ضدانقلاب و حامیان پشت‌پرده آشوب‌ها در فضا‌سازی علیه نظام بوده است.
موضوعی که به نشست خبری روز گذشته استاندار تهران نیز کشیده شد و انوشیروان محسنی بندپی در پاسخ به سؤالی درباره تعداد افراد بازداشت شده در جریان اعتراضات هفته‌های گذشته گفت: بر اساس آمارهای اولیه ۲۰۲۱ نفر در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده بودند؛ بسیاری از آنها بلافاصله با یک بازجویی و به دستور محاکم قضایی اگر به‌صورت احساسی و به دلیل عدم آگاهی وارد جریانات شده باشند و این کار برای نخستین بار بوده، آزاد شدند. اما آنهایی که دستور گرفته بودند و برای ایجاد مشکل در نظم و امنیت و آرامش مردم به خیابان‌ها آمده بودند و همچنین سوابقی نیز در پرونده‌شان وجود داشت، هنوز در مرحله بازجویی هستند.
بندپی ادامه داد: در جریانات اخیر در استان تهران ما دو شهید تقدیم کردیم و همچنین زخمی‌های نیروهای انتظامی ‌بیشتر از زخمی‌های اغتشاشگران بوده است.
وی همچنین درباره اظهارات فرماندار شهر قدس مبنی بر دستور شلیک به معترضان گفت: منظور ایشان این بوده که هر کسی وارد فرمانداری شد با استفاده از ابزار فیزیکی با آنها مقابله کنند. در فرمانداری هیچ‌گونه اسلحه‌ای وجود ندارد که بخواهند از آن استفاده کنند؛ ایشان به‌زودی توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهند داد.
از حصر خانگی تا قطع اینترنت
عاقبت آشوب در اروپا
موضوعی که نباید به سادگی از کنار آن گذشت، این است که مدعیان اصلاحات در حالی طی روزهای گذشته تلاش‌کردند ضمن برجسته‌سازی تعداد کشته‌شده‌ها و بازداشت‌شدگان آشوب‌های اخیر، با سیاه‌نمایی وقیحانه برخورد نیروهای حافظ امنیت کشور با آشوبگران و اغتشاشگران را تا حد «جنایت و سرکوب» بالا ببرند که با نگاهی به قوانین مربوط به مسائل امنیتی در بسیاری از کشورها به‌ویژه در آمریکا و اروپا، متوجه خواهیم شد که نوع برخورد نهادهای امنیتی با اغتشاشگرانِ آشوبی با این ابعاد بسیار وسیع بر محور مدارا و از سر رافت بوده است.
به‌عنوان مثال مهدی خانعلی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در توضیح بندهایی از قانونِ «وضعیت اضطراری امنیت» در کشور فرانسه می‌نویسد: وزارت کشور می‌تواند «هر کسی» را که احتمال آسیب‌زدن به امنیت ملی دارد، «حصر خانگی» کند، وزارت کشور می‌تواند «هر میزان» فعالیت سرویس‌های اینترنتی را که احتمال آسیب‌زدن به امنیت ملی دارد، «قطع» کند.
وی همچنین ادامه می‌دهد: حتی یک بخشدار هم می‌تواند دستور «بازداشتِ بدون دلیلِ افراد و منابع خصوصی» را صادر کند، حتی یک بخشدار هم می‌تواند دستور برقراری «منع رفت و آمد آزاد» یا همان حکومت نظامی ‌را صادر کند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تصریح می‌کند: این قانون چند بار و از جمله به مدت دو سال از 2015 تا 2017 در این کشور اجرایی شد. پس از آن هم، قانونِ جدید مبارزه با‌ تروریسم جایگزین وضعیت اضطراری شد که بسیاری از بندهای آن را ادامه می‌دهد. این قانون، با انتقاد جدی سازمان‌های حقوق ‌بشری رو‌به‌رو شده است.
دستگیری عاملان شهادت سرگرد ایرج جواهری
 در کرمانشاه
تأسف آورتر اینکه با نگاهی به مواضع و همچنین رسانه‌های این طیف همیشه مدعی در طی روزهای گذشته، حتی به اندازه چند سطر هم در تقدیر از زحمات نیروهایی که با تقدیم خون خود امنیت و آسایش مردم در مقابل آشوب فتنه‌گران و اغتشاشگران را به جان خریدند مشاهده نمی‌شود.
سرگرد جواهری یکی از مأموران کلانتری الهیه از جمله مأمورانی بود که در اغتشاشات اخیر و در روز 25 آبان ماه در درگیری با ‌اشرار و آشوب‌طلبان به درجه رفیع شهادت نائل آمد و حالا فرمانده انتظامی ‌استان کرمانشاه از دستگیری چهار نفر از عاملان شهادت وی خبر می‌دهد.
سردار علی‌اکبر جاویدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از آن تاریخ کارهای اطلاعاتی برای دستگیری عاملان شهادت این افسر وظیفه شناس با جدیت از سوی پلیس کرمانشاه دنبال شد تا اینکه مأموران توانستند 4 تن را که در شهادت شهید جواهری نقش اصلی را داشتند، شناسایی کنند.
جاویدان بیان کرد: مأموران پس از شناسایی این افراد در هماهنگی با مقام قضایی و در عملیاتی مشترک 3 تن از این افراد را در شهر کرمانشاه و یک نفر دیگر را نیز در یکی از استان‌های مرکزی کشور دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی ‌استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در بازرسی از مخفیگاه‌های این افراد که همگی جزو اراذل و اوباش سابقه‌دارند تعدادی سلاح سرد که از آنها در به شهادت رساندن سرگرد جواهری استفاده کرده بودند، کشف شد.
جاویدان با بیان اینکه این افراد در اختیار پلیس قرار دارند و این افراد در بازجویی‌ها به درگیری با شهید جواهری که منجر به شهادت وی شد، اعتراف کردند افزود: بازجویی‌های تکمیلی از این افراد توسط مأموران ادامه دارد.
فرمانده انتظامی ‌استان کرمانشاه با تأکید بر اینکه جایی برای افراد مجرم و خلافکار در کرمانشاه وجود ندارد گفت: پلیس قاطعانه با هرگونه ناامنی برخورد و پاسخ دندان‌شکنی به افراد آشوب‌طلب می‌دهد.
وی با بیان اینکه برخیها با سوءاستفاده از مطالبه‌گری عامه مردم و تحت تأثیرات جو رسانه‌ای دشمنان نظام و انقلاب، دست به اقداماتی زدند که در شان کشور و نظام جمهوری اسلامی نبود، خاطرنشان کرد: پلیس بنابر وظیفه ذاتی خود مقتدرانه با عوامل آشوب و ناامنی برخورد کرد.
تشکیل هیئت بررسی نحوه جبران خسارات شهروندان
خبر دیگر اینکه رئیس‌جمهور دستور داده است هیئتی برای بررسی نحوه جبران خسارات شهروندانی که در حوادث هفته پایانی آبان‌ماه دچار آسیب شده‌اند، تشکیل شود.‌ طبق دستور حجت‌الاسلام روحانی، این هیئت متشکل از وزرای کشور، دادگستری و معاون حقوقی رئیس‌جمهور، موظف شده که ضمن بررسی حقوقی، اجتماعی و اقتصادی موضوع، نحوه جبران خسارات را مشخص و گزارش نهایی را در اسرع وقت به رئیس جمهور ارائه کند.
‌در جریان حوادث هفته پایانی آبان‌ماه، گروهی از شهروندان دچار صدمات و آسیب‌هایی شدند که این دستور زمینه جبران لطمات و خسارات آنان را مهیا می‌کند.