kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵

مقام سابق خزانه‌داری آمریکا: اغتشاشات اخیر ایران توسط سازمان سیا سازماندهی شد

پل کریگ رابرتس تحلیلگر سیاسی و از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه‌ای به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف از جمله سیاست کاخ سفید در قبال جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.



دکتر «پل کریگ رابرتس» دستیار وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا در امور سیاست اقتصادی در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان در سال 1981 میلادی بوده و هم‌اکنون رئیس مؤسسه اقتصاد سیاسی است.
وی در مصاحبه با  تسنیم در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات مقامات آمریکایی در اغتشاشات اخیر گفت: «واشنگتن قصد اجرای انقلاب‌های رنگی را دارد، مثل جنبش سبز در ایران. اکثر این انقلاب‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. سؤال واقعی این است؛ چرا کشورها به صندوق‌هایی که از سوی آمریکا تأمین مالی می‌شود و همین‌طور سازمان‌های غیردولتی اجازه فعالیت به‌عنوان ستون پنجم را در کشورهای خود می‌دهند؟ چرا خرابکاران دستگیر نشده و این سازما‌ن‌ها متلاشی نمی‌شوند؟»
وی افزود: «آشوب‌ها و اغتشاشات در ایران توسط سازمان سیا سازماندهی شد همان‌طور که در اوکراین، هنگ‌کنگ، گرجستان و در قالب بهار عربی نیز این کار انجام شد، چرا این مسئله برای ایران روشن و واضح نیست؟»
رابرتس اظهار داشت: «ایالات متحده مایل به دیپلماسی در تعامل با هیچ کشوری نیست، حتی با کشورهای بسیار قدرتمندتر از ایران، مثل روسیه و چین. واشنگتن از تهدید و زور استفاده می‌کند، نه دیپلماسی.»