kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶
وزیر بهداشت:

آمار قبلی نرخ باروری با اشتباه یا سوءنیت تهیه شده بود

وزیر بهداشت از اصلاح آمار نرخ باروری خبر داد.




به گزارش ایسنا، سعید نمکی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت تأمین داروی بیماران پروانه‌ای اظهار داشت:‌ آمریکا نه فقط درباره بیماران پروانه‌ای بلکه علیه همه بیماران ما عمل می‌کند و دادن دارو به ما را ممنوع کرده است، ما به سختی داروها را تأمین می‌کنیم اما از مسیرهای غیررسمی اجازه نداده‌ایم دارو به بیمارانمان نرسد.
نمکی درباره آمارهای متفاوت در خصوص باروری کل جامعه ایرانی گفت: پیش از اینکه من به وزارت بهداشت بیایم آماری در این زمینه داده شده بود اما ما تیمی را برای استخراج این آمار تعیین کردیم و آمار ما با آمار قبلی متفاوت بود. شاید اشتباه آماری انجام شده یا سوء‌نیتی در گذشته بوده است اما مرکز آمار، آماری که ما تهیه کرده بودیم را تأیید کرد.
وی با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی بابت منفی شدن رشد جمعیت در آینده وجود دارد، افزود: ما در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقداماتی مثل افزایش مراکز درمان ناباروری یا تشویق زوج‌هایی که قدرت باروری دارند ولی اقدام به فرزندآوری نکرده‌اند و همچنین تشویق به فرزندآوری بیشتر هستیم. همچنین باید اقدام در جهت کاهش اضطراب مردم بابت مشکلات اقتصادی را انجام دهیم و در این زمینه در حال برنامه‌ریزی هستیم.
گفتنی است، چندی قبل وزیر بهداشت، نامه‌ای را درباره موضوع جمعیت به رهبر معظم انقلاب نوشت که در آن آمده بود: «مستحضرید مهم‌ترین مولفه ارزشیابی جمعیت، میزان باروری کل (TFR) است که در سال 1395 این شاخص را 2/01 اعلام نمودند، سپس با رایزنی‌هایی که انجام دادند این عدد به  2/1 ارتقا یافت. تحلیل علمی ‌این رقم یعنی آنکه مسئولین نظام نباید بدین حد نگران باشند و ما به بالاتر از سطح جایگزینی رسیده‌ایم. اولین گام اینجانب و همکارانم تشکیک نسبت به این ارقام بود که می‌تواند حاصل یک اشتباه محاسباتی و یا خدای ناکرده محصول یک غرض‌ورزی مبتنی بر نیات غیرمنطبق با مصالح ملی باشد. همزمان در تحقیقی بین‌المللی که مشاور عالی اینجانب نیز در این پژوهش همکاری داشتند، نرخ باروری کل به  میزان 1/7 به دست آمد که بسیار کمتر از سطح جانشینی بود.»
در بخش دیگری از نامه آمده بود: «در راستای اقناع و اغنای علمی ‌کارشناسان این عرصه در کشور، بحث‌های فراوانی صورت گرفت تا متفقا عدد 1/84مورد توافق همگان قرار گرفت که باز هم بسیار کمتر از سطح جانشینی و موید صحت نگرانی عالمانه حضرتعالی است.»