kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶
در برنامه «پایش» مطرح شد

حجم قاچاق 600 هزار میلیارد تومان، میزان برخوردها فقط هزار میلیارد!

یک کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه میزان قاچاق کشور بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: از این میزان قاچاق فقط برای هزار میلیارد تومانش حکم محکومیت صادر می‌شود!




هادی سلیمی زاده در برنامه تلویزیونی پایش اظهار داشت: به راحتی می‌توان در کشور قاچاق کرد؛ دو راه برای قاچاق است: راه اول قاچاق رسمی است که از گمرک‌ها انجام می‌شود. (برای این کار کافی یک گمرک شلوغ نظیر گمرک شهید رجایی را انتخاب کرد، چنان‌که ۷۰ درصد ترانزیت کشور در این گمرک است) سپس باید کالایی را برای قاچاق انتخاب کرد!
وی افزود: اگر قاچاقچی زرنگ باشد می‌تواند برای واردات کالایش ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد، در بندر تقریبا کسی نمی‌پرسد که این کالا چیست و فقط مکانی برای انبار کردن کانتینرها به شما می‌دهند. چون بندر بر طبق قوانین منطقه آزاد محسوب می‌شود. انبارها دست سازمان بنادر است و با سازمان گمرک هیچ ارتباطی ندارد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اولین جایی که کالا اظهار می‌شود زمان ثبت سفارش است. در هنگام اظهار، شما می‌توانید بگویید که کالا یخچال است که در آن صورت ۶۴ درصد تعرفه دارد و می‌توان گفت قطعات یخچال است که در آن صورت هفت درصد تعرفه را خواهید پرداخت.
سلیمی زاده اضافه کرد: در این خصوص می‌توان گفت که با یک اظهار ساده 57 درصد تعرفه پرداخت نمی‌شود. برگه ثبت سفارش به ارزیاب داده می‌شود اما بازهم به دلیل کار زیاد ارزیاب‌ها به احتمال ۹۰ درصد کالا تایید می‌شود، نحوه ارزیابی نیز کاملا سلیقه‌ای است.
به گفته وی، هنگام ارزیابی باید خود مالک حضور داشته باشد. کانتینر نیز به این صورت بازدید می‌شود که فقط چند لایه اول اجناس بازدید می‌شود و همه کانتینر را نمی‌توان بازدید کرد. در صورتی که ارزیاب متوجه شود کالا نادرست اظهار شده است نیز مشکلی جدی برای وارد‌کننده ایجاد نمی‌شود.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد هنگام خروج کالا از گمرک، کانتینرها از دستگاه «ایکس ری» عبور می‌کنند که از این محل نیز به علت شلوغی گمرک کانتینرهای قاچاق به راحتی رد می‌شوند بنابراین مبارزه با قاچاق بیشتر شوخی است!
سلیمی زاده ادامه داد: بر اساس ادعای گمرک بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق کشور است که البته بر طبق تحقیقات میزان قاچاق کشور بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، از این مقدار ۱۷ هزار میلیارد تومان آن کشف می‌شود. اما از این مقدار نیز، محکومیت برای هزار میلیارد تومانش صادر می‌شود.
وی افزود: راه دوم قاچاق کردن، این است که با هماهنگی یک طرف خارجی، فاکتور صادر می‌شود و این کالا برای کشوری ثالث است. به این صورت که کانتینر فقط از کشور رد می‌شود و به کشور ثالث می‌رسد. کانتینر در گمرک پلمب می‌شود. اما پس از ورود کانتینر به کشور با باز کردن پیچ‌های زیر کانتینر می‌توان کالای درون آن را با یک کالای جدید جایگزین کرد و پس از آن کالای قاچاق در کشور توزیع می‌شود.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در دنیا همه کانتینرها GPS دارند. در دنیا تنها هفت درصد کانتینرها به صورت تصادفی بازدید می‌شود. در صورت تخلف وارد‌کننده نیز برخورد شدیدی با آنها می‌گردد به گونه‌ای که دیگر قاچاق به صرفه نخواهد بود. کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای هم نقش مهمی در قاچاق کالا دارند.