kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۱
روز عجیب مجلس

6 بار رأی‌گیری برای نجات یک طرح دولتی!

اصلاحیه کمیسیون اجتماعی بر طرح تشکیل وزارت بازرگانی با مخالفت نمایندگان رو‌به‌رو شد و طبق قانون این طرح باید به مجمع تشخیص می‌رفت اما لاریجانی برای جلوگیری از ارسال این طرح به مجمع چندین بار اصلاحیه کمیسیون را به رای نمایندگان گذاشت اما همچنان با آن مخالفت شد تا آنکه سرانجام نمایندگان با ارجاع مجدد آن به کمیسیون موافقت کردند.




جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد و بررسی تقاضای استعفای کاظم جلالی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید در دستور کار قرار داشت.
در جلسه علنی دیروز مجلس گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. شورای نگهبان در ایرادی اعلام کرده بود در تبصره یک این طرح انتقال وظایف مذکور در ماده یک قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد به وزارتخانه‌های ذی‌ربط، بدون تعیین دقیق وظایف هر یک از وزارتخانه‌ها، مغایر اصول ۸۵ و ۱۳۳ قانون اساسی شناخته‌شده است. در این راستا کمیسیون اجتماعی تبصره یک این ماده واحده را به شرح زیر اصلاح کرد:
«از تاریخ ابلاغ این قانون کلیه وظایف، اختیارات و دستگاه‌های تابعه هر یک از وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی مطابق وظایف، اختیارات و دستگاه‌های تابعه آنها در قبل از قانون تشکیل دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌باشد.»
اصرار رئیس مجلس بر یک طرح!
نمایندگان با آرای خود با اصلاحیه کمیسیون مخالفت کردند. لاریجانی پیشنهاد داد عبارت «از تاریخ ابلاغ این قانون» حذف شود و مجدداً اصلاحیه به رأی نمایندگان گذاشته شود. این‌بار نیز نمایندگان با این اصلاحیه مخالفت کردند. مجدداً لاریجانی با حذف عبارت «مصوب ۱۳۹۰» این اصلاحیه را به رأی مجلس گذاشت. وکلای ملت در مجلس، با این اصلاحیه برای سومین بار مخالفت کردند.
لاریجانی حذف کل تبصره را به رأی نمایندگان گذاشت. که این دفعه نیز نمایندگان با حذف این تبصره مخالفت کردند. در ادامه لاریجانی پیشنهاد داد که کلمه «قانون» در سطر دوم این اصلاحیه اضافه شود و این اصلاحیه را برای پنجمین بار به رأی نمایندگان گذاشت. باز هم نمایندگان مجلس برای پنجمین بار با اصلاح این طرح مخالفت کردند.
تعدادی از نمایندگان از جمله نصرالله پژمانفر مقابل ‌تریبون ریاست مجلس رفته و خواستار ارجاع این مصوبه به مجمع تشخیص شدند اما لاریجانی همچنان تلاش داشت که ایراد شورای نگهبان را در صحن مجلس رفع کند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس و طبق روال قبلی در صورتی که نمایندگان بر مصوبه خود اصرار کنند و ایراد شورای نگهبان رفع نشود، طرح یا لایحه به مجمع تشخیص ارسال می‌شود. لاریجانی در پایان خطاب به نمایندگانی که خواستار ارجاع این طرح به مجمع تشخیص بودند، گفت: اجازه دهید یک‌بار دیگر این طرح به کمیسیون اجتماعی ارجاع شود تا ایراد شورای نگهبان رفع گردد.
در پایان نمایندگان با ۱۳۳ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف، ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در مجلس این طرح را مجدداًً جهت رفع ایراد شورای نگهبان به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند.
موافقت مجلس با استعفای جلالی
در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با ۱۴۶ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در مجلس، با استعفای کاظم جلالی نماینده مردم تهران از سِمَت نمایندگی برای حضور در سفارت روسیه موافقت کردند.
علی لاریجانی پس از موافقت نمایندگان گفت: آرزوی موفقیت برای آقای جلالی داریم و از زحمات او تشکر می‌کنیم. آقای جلالی از نمایندگان فعال مجلس بودند و در مرکز پژوهش‌ها زحمات زیادی کشیدند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهمیت روابط راهبردی ایران و روسیه، امیدواریم او بتواند نقش مؤثری در توسعه این روابط داشته باشد.
پیش از این کاظم جلالی با حکم علی لاریجانی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را برعهده داشت و اکنون با استعفای او باید رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس توسط لاریجانی انتخاب شود. در این رابطه «محمد جواد ابطحی» در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درخصوص گزینه‌های ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: انتخاب رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برعهده رئیس مجلس شورای اسلامی است و آیین‌نامه تأکیدی بر این نکته ندارد که حتما رئیس مرکز پژوهش‌ها یکی از نمایندگان مجلس باشد.
وی اعلام کرد:  محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز و حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مشهد دو گزینه ریاست مرکز پژوهش‌ها هستند.
آیا جلالی برای سفارت گزینه مناسبی است؟
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مخالفت خود را با استعفای کاظم جلالی از نمایندگی مجلس مطرح کردند. جبار کوچکی‌نژاد عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در این‌باره اظهار داشت: با توجه به اینکه از عمر این دولت صرفا دو سال باقی مانده است، معلوم نیست که دولت بعدی هم آیا با ادامه کار کاظم جلالی در سفارت روسیه موافقت کند یا خیر. سفیر دو ساله بودن مناسب نیست.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر نیز در مخالفت با استعفای جلالی گفت: کاظم جلالی در مرکز پژوهش‌های مجلس عملکرد قابل قبولی نداشت و قطعا به‌عنوان سفیر ایران در روسیه هم عملکرد خوبی نخواهد داشت. اگر امروز مجلس در برخی از محورها مورد سؤال قرار می‌گیرد، به دلیل ضعف مرکز پژوهش‌هاست.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس متذکر شد: در گذشته نمایندگان مستندات اظهارات خود را از مرکز پژوهش‌ها دریافت می‌کردند اما در زمان مدیریت جلالی بر این مرکز، شاهد این مسئله نبودیم. اگر در موضوع برجام دچار مشکل شدیم، صرفا به این دلیل بود که مرکز پژوهش‌ها گزارش جامع و شفافی در این‌باره به مجلس ارائه نکرد و برجام به حدی برای کشور ناگوار بود که عراقچی معاون وزیر امور خارجه اخیرا گفته است که از برجام هیچ چیز به ما نرسید که بخشی از این کار به دولت برمی‌گردد و بخشی از مشکل هم به مرکز پژوهش‌ها بازمی‌گردد؛ چرا که به مجلس چراغ راه را نشان نداد.
وی بیان کرد: همچنین درخصوص موضوع FATF، مرکز پژوهش‌ها گزارش روشنی به مجلس ارائه نکرد و بر این اساس ما به مدیریت جلالی در مرکز پژوهش‌ها نقد داریم و اگر آنان به درستی تصمیم می‌گرفتند، تا این حد هزینه برای کشور ایجاد نمی‌شد.
همچنین نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در این‌باره اظهار داشت: اینکه یک نماینده تأثیرگذار و رئیس به اصطلاح فراکسیون مستقلین مجلس را سفیر می‌کنند، جای تأمل دارد، چرا که جایگاه مجلس بالاتر از سفیر است و نقش مرکز پژوهش‌های مجلس هم بسیار چشمگیر است.
وی ادامه داد: توصیه بنده به جلالی این است که حواسش باشد که به چه کشوری دارد می‌رود و باید وصیت‌نامه امام خمینی(ره) که بارها تأکید کرده‌اند «نه شرقی، نه غربی» و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری را مورد توجه جدی خود قرار دهد.
مواضع روحانی در طراز رئیس‌جمهور نیست
«محسن کوهکن» نماینده مردم لنجان در جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت‌های مختلفی سر کار آمده‌اند که بنده، دولتی را به ناکارآمدی و نابلدی دولت روحانی ندیده‌ام. کسانی که خود را در طراز ریاست جمهوری می‌دانند و در زمان تبلیغات وارد صحنه می‌شوند و برای حل مشکلات کلید نشان می‌دهند، نباید فقط در دور اول کاری خود عملکرد دولت سابق را به توپ ببندند و در دور دوم کاری خود هم بگویند که ما اختیار لازم را نداشتیم. مجمع نمایندگان اصفهان ۲۰ نفر هستند که بارها تقاضای ملاقات با رئیس‌جمهور را داشته‌اند اما تاکنون فرصت ملاقات به آنان داده نشده است.
کوهکن خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور بهتر است که فرافکنی نکنید و امروز باید همه ما در کنار قوه قضائیه باشیم چرا که دستگاه قضا عزم خود را برای مبارزه با مفسدان اقتصادی جزم کرده است. دولتی روحانی کاملاً ناکارآمد است چرا که حتی نمی‌دانست که ذخایر ارزی کشور چقدر است و با وجود آنکه در این زمینه اطلاعات کافی را نداشت، درباره ارز دولتی تصمیم گرفت و تمام نقدینگی در دست مردم به سمت ارز رفت.
«سیدحسین نقوی حسینی» در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی نطق میان‌دستور خود، گفت: در شرایطی که آمریکا از چپاول نفت و سرمایه‌های کشورهای اسلامی سخن می‌گوید، لایق مذاکره نیست و بنده در عجب هستم که برخی از افراد بحث مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کنند.
نماینده مردم ورامین با‌ اشاره به سخنان دیروز رئیس‌جمهور در یزد مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی و مقاومت به مذاکره ختم می‌شود، گفت: این اظهارات رئیس‌جمهور اشتباه است و وی باید بداند که مقاومت ما به پیروزی ختم می‌شود. مبارزه با مفاسد اقتصادی نقش بسیار مهمی ‌در شرایط فعلی دارد که لازم است از اقدامات آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه تقدیر و تشکر کنم.
نقوی حسینی‌ با اشاره به بخشی دیگر از سخنان رئیس‌جمهور در یزد مبنی بر اینکه کشاندن چند نفر به دادگاه، مبارزه با فساد نیست، تصریح کرد: آقای روحانی! شما ۶ سال فرصت داشتید و می‌توانستید با فساد مبارزه کنید، پس چرا مبارزه با فساد در دستگاه‌های شما اجرا نشد؟ اگر به این مسئله اعتقاد دارید، بهتر است از برادر خودتان شروع کنید.