kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۱۱۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
اجحاف اپراتورهای تلفن همراه به زائران اربعین

وعده وزارت ارتباطات: 26 میلیارد تومان به مردم برمی‌گردد

با گسترش نارضایتی مردم از عملکرد اپراتورهای تلفن همراه در ایام اربعین و هزینه‌های سرسم‌آور بسته‌های اینترنت، وزیر ارتباطات وعده داد که همراه اول و ایرانسل ۲۶ میلیارد تومان هزینه اینترنت آزاد استفاده‌شده در اربعین را به مردم برمی‌گردانند.




با پایان دوره اوج سفرهای اربعینی و بازگشت زائرن به کشور، یکی از مهم‌ترین گلایه‌هایی که مردم ابراز می‌کنند، مربوط به وضعیت نامناسب خدمات اینترنتی و قبوض سرسامآور موبایل است.
در همین رابطه یکی از مخاطبان با اشاره به استفاده از رومینگ همراه اول به خبرگزاری فارس گفت: «همراه اول را خوب بنگرید که نرخ یک دقیقه مکالمه را به سه هزار و 200 تومان رساند ولی با وجود تماس‌های کم من، مبلغ بالایی قبض برای من صادر شد.»
یکی دیگر از مخاطبان درباره ایرانسل اظهار کرد: «در سفر اربعین هنگامی که با ایران تماس داشتیم حتی زمانی که طرف مقابل گوشی را بر نمی‌داشت، ایرانسل به‌اندازه یک تماس بین‌المللی سه هزار و 200 تومان از شارژ سیم کارت اعتباری ما کم می‌کرد».
همچنین حبیب مولایی یکی از زائران اربعین حسینی توضیح داد: «نرخ مکالمه در این سفر به قدری گران بود که ما به جای آنکه تک تک با افراد خانواده صحبت کنیم یک نفر را به عنوان نماینده انتخاب می‌کردیم تا به خانواده‌ها اطلاع دهد که حال همگی ما خوب است».
فاطمه صفوی یکی دیگر از زائران نیز به موضوع غیرفعال بودن سیم کارت‌های عراقی اشاره کرد و گفت: «به ما توصیه شده بود از سیم کارت عراقی در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا استفاده کنیم و ما این سیم‌کارت را خریداری کردیم اما این سیم کارت در بسیاری از نقاط نه آنتن‌دهی مناسبی داشت و نه امکان استفاده از دیتا را داشت.
وی اضافه کرد: اگر از همان ابتدا می‌دانستیم که نمی‌توان از سیم کارت عراقی استفاده کرد برای خرید آن اقدام نمی‌کردیم، همچنین تعداد زیادی از همراهان ما برای ارتباط ناگزیر به استفاده از رومینگ و بسته‌های اینترنت اپراتور‌های داخلی شدند.
این زائر ادامه داد: در جمع ما افرادی بودند که به دلیل سن بالا آشنایی زیاد با تمامی قسمت‌های تلفن همراه را نداشتند و فقط از جوانان می‌خواستند تا اینترنت تلفن همراه را فعال کنند. همین امر باعث شد جوانان نیز بدون آنکه از افراد مسن درباره خرید بسته ویژه اربعین سؤالی کنند، اینترنت آنان را فعال کرده و به این ترتیب تمامی استفاده آنها از اینترنت به صورت آزاد محاسبه شد».
توصیه‌های وزیر
ایسنا هم در این رابطه گزارش داد که در ایام اربعین حسینی، علاوه‌بر برنامه‌ریزی‌های وزارت ارتباطات برای تسهیل ارتباطات در کربلا به زائران، هر یک از اپراتورها نیز اقدامات ویژه‌ای مختص این ایام برای کاربران در نظر گرفته بودند. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چندی پیش با اشاره به نرخ بالای سرویس رومینگ برای زائران اربعین، اظهار کرده بود: رومینگ سرویس گرانی است و به دلیل بالا بودن نرخ خدمات رومینگ در عراق توصیه می‌شود مردم از سیم‌کارت عراقی استفاده کنند.
البته او پس از آن، با توجه به نرخ‌های اعلام‌شده برای رومینگ اپراتورها، نوشته بود: برای مکالمه سیم‌کارت‌های ایرانی نرخ مناسب‌تری دارند و برای اینترنت‌ سیم‌کارت‌های عراقی. اما در روزهای نزدیک به اربعین حسینی، اینترنت در کشور عراق و سیم‌کارت‌های این کشور با مشکل روبه‌رو شد و برخی‌ از کاربران و زائران به استفاده از اینترنت سیم‌کارت‌های ایرانی روی آوردند.
در حالی که اپراتورها با ارائه بسته‌های اینترنتی و توصیه به کاربران به استفاده از این بسته‌ها، سعی در کاهش هزینه اینترنت داشتند، هر گیگابایت اینترنت در بسته‌های اپراتورها ۱۵۰ هزار تومان بود، اما اینترنت آزاد برای هر یک از اپراتورهای ایرانی، به ازای هر مگابایت ۸۵۰ تومان بود که با احتساب هر گیگابایت (۱۰۲۴ مگابایت) مبلغی معادل ۸۷۰ هزار تومان می‌شد که هزینه بالایی به شمار می‌رود.
اما برخی از کاربران بدون خریداری بسته، از اینترنت آزاد سیم‌کارت‌های ایرانی خود استفاده کرده و این موضوع موجب تحمیل هزینه‌های بسیاری برای آنها شد. در این راستا وزیر ارتباطات چند روز پیش با اشاره به اعتراض کاربران اظهار کرد: گلایه اصلی اینترنتی است که خارج از بسته و با نرخ آزاد محاسبه شده است. از اپراتورها می‌خواهم با کسب رضایت سهامداران عمده خود، همه مصارف را در قالب بسته محاسبه و پول‌های اخذشده را به زوار بازگردانند.
وعده بازگشت ۲۶ میلیارد تومان به زائران
در نهایت در آخرین اظهار نظر درباره بازگشت هزینه اینترنت توسط اپراتورها، آذری جهرمی در تازه‌ترین اظهار نظر در توئیتر نوشت: «از سه ‌شنبه‌ شب، بازگشت هزینه‌های اینترنت کاربران در ایام اربعین که آزاد استفاده کرده بودند، آغاز می‌شود. ممنون از همراه اول و ایرانسل که با هماهنگی سهامداران عمده‌اشان این ۲۶ میلیارد تومان را به مردم پرداخت می‌کنند و با پیامک به آنها اطلاع می‌دهند».
پس از این اظهارات، دیروز همراه اول از محاسبه تمامی مصارف اینترنتی زائران اربعین در قالب بسته‌های ویژه این ایام خبر داد.
روابط عمومی این اپراتور اعلام کرد هم زمان با پایان مراسم اربعین حسینی‌(ع) و بدنبال استقبال بی‌سابقه مشترکین همراه اول از خدمات رومینگ ارائه شده توسط این اپراتور، مصارف آزاد اینترنت رومینگ زائران در قالب بسته‌های رومینگ ویژه این ایام محاسبه خواهد شد.
همراه اول در این اطلاعیه تصریح کرده است: «اساساً هزینه‌های رومینگ بر اساس نرخ اعلامی توسط اپراتورهای کشور میزبان تعیین می‌شود و در ارائه خدمت رومینگ به زائرین اربعین حسینی‌(ع) نیز بنای این اپراتور، ارائه خدمات رومینگ به قیمت تمام شده بوده و هزینه‌های مصرف تنها با لحاظ بهای لینک‌های بین‌المللی و هزینه‌های ارزی پرداختی به اپراتورهای کشور میزبان محاسبه شده است.»
بنا بر این اطلاعیه ما به التفاوت نرخ مصرف آزاد اینترنت و بسته‌های رومینگ در قالب «بستانکاری» در قبوض مشترکان دائمی و اعمال «شارژ» در حساب مشترکان اعتباری، منظور خواهد شد.