kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۰۲۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

رئیس‌جمهور آمریکا: اوباما، هم سوریه را از دست داد هم یک میلیون نفر را به کشتن داد

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در جدیدترین اظهارات خود، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق این کشور را مسئول کشته شدن «یک میلیون نفر در سوریه» دانست.


سرویس خارجی-

عقب‌نشینی رئیس‌جمهور آمریکا از سوریه و خیانت این کشور به کردهای مسلح، تازه‌ترین مورد اختلافات سنگین بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان است. ریشه این اختلافات هم بیش از هر چیز باز می‌گردد به رسوایی «اوکراین گیت» و تلاش ترامپ برای بهره‌برداری شخصی از قدرت علیه «جو بایدن»، رقیب انتخاباتی‌اش. سوءاستفاده‌ای که دموکرات‌ها را این بار خیلی جدی به فکر «استیضاح» ترامپ‌انداخته است. حالا «سفر نانسی پلوسی»، رئیس‌اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به اردن که به نوشته «واشنگتن پست» هدفی جز سیلی زدن به ترامپ ندارد، باعث نگرانی ترامپ شده است.
 ترامپ دیروز طی توئیتی به سفر نانسی پلوسی، به اردن این طور واکنش نشان: «نانسی پلوسی در قالب هیئتی از ۹ مقام از جمله آدام شفِ فاسد در حال سفر به اردن است تا شرایط سوریه را بررسی کند. او باید بفهمد که چرا اوباما حدودی تعیین کرد و پس از آن هیچ کاری انجام نداد، او سوریه و تمام احترام‌ها را از دست داد. اما من کاری انجام دادم، شلیک ۵۸ موشک. یک میلیون نفر بر اثر‌اشتباه اوباما کشته شدند».
«شف»، رئیس‌کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا و مسئول تحقیقات در زمینه استیضاح ترامپ است و علت عصبانیت ترامپ از وی نیز به این مورد برمی گردد. دونالد ترامپ در این توئیت‌ها خواستار آن شد که نانسی پلوسی  درباره خط قرمز ادعایی که باراک اوباما در زمان ریاست جمهوری‌اش برای حکومت سوریه تعیین(حملات ادعایی شیمیایی) و سر آخر به آن عمل نکرد هم، تحقیق
کند.
نانسی پلوسی هم در بیانیه‌ای از سفرش به غرب آسیا دفاع کرد و گفت: «با توجه به تعمیق بحران در سوریه بعد از حمله اخیر ترکیه، هیئت ما مذاکراتی حیاتی را درباره تاثیرات وارد شده بر ثبات منطقه‌ای، افزایش موج مهاجرت آوارگان و ایجاد یک گشایش خطرناک برای گروه تروریستی داعش، روسیه و ایران انجام داد».
واشنگتن پست در گزارشی به بررسی علت سفر ناگهانی رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا به اردن و افغانستان پرداخت و آن را نشان‌دهنده اختلاف عمیق وی با ترامپ دانست. پایگاه اینترنتی نشریه واشنگتن پست در گزارش خود نوشت: «سفر اعلام نشده نانسی پلوسی، به همراه هیئتی بلندپایه از کنگره به افغانستان، بر اختلاف نظر عمیق وی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص طرح ناگهانی خروج نظامیان این کشور از شمال سوریه و متعاقب آن حملات نظامی ترکیه به مواضع شبه نظامیان کرد سوریه حکایت دارد. هنوز هیچ کشوری جزییاتی از مذاکرات هیئت اعزامی از کنگره آمریکا را منتشر نکرده است.  پلوسی پیشتر توافق آتش بس میان آمریکا و ترکیه را در سوریه یک توافق شرم آور توصیف کرده بود. بسیاری سفر ناگهانی پلوسی را به امان، به مثابه سیلی جهانی به گوش رئیس‌جمهور آمریکا توصیف می‌کردند».
بر اساس گزارش واشنگتن پست سفر‌های مقامات کنگره به ویژه به مناطق مورد مناقشه و درگیری، عموما به دلایل امنیتی محرمانه نگه داشته می‌شود. ولی این بار سفر هیئت کنگره به منطقه ظاهرا با هدف ایجاد امواج سیاسی افشا شده است.
کار ترامپ تمام است
«جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 نیز در جدیدترین حمله خود به ترامپ گفته: «ترامپ به زودی از قدرت عزل می‌شود». بایدن که در منزل «ند لامونت»، فرماندار ایالت کانکتیکت برای جمع‌آوری درآمدهای انتخاباتی حضور داشت گفت که معتقد است ترامپ به زودی از قدرت عزل خواهد شد. او هشدار داد که حضور ترامپ در قدرت برای چهار سال دیگر به از بین رفتن ائتلاف ناتو منجر خواهد شد. او علاوه‌بر این هشدار داد که ترامپ ممکن است با‌اشتباهاتش آمریکا را وارد جنگ با ایران کند.