kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹

وزیر دفاع آمریکا: تفنگداران آمریکایی را از سوریه به عراق منتقل می‌کنیم

وزیر دفاع آمریکا در میان خبرنگاران گفت که نیروهای نظامی آمریکایی پس از ترک شمال شرقی سوریه، در غرب عراق مستقر خواهند شد.

«مارک اسپر» دیروز قبل از شروع سفر خود به غرب آسیا تاکید کرد: «همتای عراقی خود را در جریان انتقال بیش از ۷۰۰ نیروی آمریکایی از سوریه به عراق، قرار‌داده‌ام». وی درباره جزئیات این ‌جا‌به‌جایی چیزی نگفت و قرار است جزییات ماموریت جدید نیروهای آمریکایی در غرب عراق، بعدا اعلام شود. این نخستین بار است که یک مقام آمریکایی جزییات جابه‌جایی نیروهای نظامی این کشور در سوریه را مطرح می‌کند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، دو هفته پیش اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی به زودی از سوریه خارج خواهند شد. گفتنی است، آمریکا هم اکنون 5000 نیروی نظامی در عراق دارد.
واکنش نماینده پارلمان عراق
خبر انتقال نظامیان آمریکایی حاضر در سوریه به عراق، با واکنش تند سیاستمداران عراقی مواجه شده است؛«عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق، نسبت به استقرار نظامیان تروریست آمریکایی در خاک این کشور، اعتراض کرد و گفت: «خروج آمریکا از سوریه و اعزام این نیروها با تمام سلاح‌های خود به عراق، پیامدهای فاجعه‌باری برای عراق دارد. 1000 سرباز آمریکایی طی روزهای آینده، وارد عراق شده و بدون کسب موافقت‌های لازم، در اردوگاه‌های شمال غرب مستقر خواهند شد». الفایز همچنین تصریح کرد که دولت عراق مخالفت خود را با حضور نیروهای خارجی در خاک عراق، به وزیر دفاع آمریکا اعلام خواهد کرد. گمانه‌زنی‌ها به این سمت و سو نشانه رفته که خروج نظامیان آمریکایی، با قدرت‌ گرفتن مجدد گروه تروریستی داعش مصادف خواهد شد. کارشناسان بر این باورند که آمریکایی‌ها قبل خروج از سوریه، تعداد زیادی داعشی را از زندان‌های شمال شرق و شرق سوریه آزاد خواهند کرد. بر اساس آخرین گزارش‌ها از سوریه، حدود 4000 داعشی دربند‌، آزاد شده‌اند. این افراد یا عراقی الاصل هستند و یا چاره‌ای جز ورود به عراق ندارند. در هر دو صورت، ممکن است که حضور آنها در عراق‌، تهدیدات امنیتی جدی برای دولت و مردم این کشور ایجاد بکند.