kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۵۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳

یکی از منفعت‌های برجام همین راکتور اراک است!(خبر ویژه)

سفیر انگلیس در تهران که در مذاکرات روز دوشنبه هیئت‌های انگلیس، ایران و چین درباره پروژه مدرن‌سازی راکتور اراک حضور داشته است ضمن استقبال از حضور هیئت کشورش در این مذاکرات گفت: همکاری‌های غیرنظامی هسته‌ای یکی از مهم‌ترین منفعت‌های برجام برای ایران است.

راب مک‌ایر در صفحه توئیتر، همچنین از حضور پروفسور رابین گرایمز به همراه هیئتی از بریتانیا و هیئتی از چین برای گفت‌وگوهای فنی در مورد پروژه مدرن‌سازی راکتور اراک استقبال کرد. ادعای «منفعت‌های برجام برای ایران» از سوی سفیر انگلیس در حالی است که اولاً انگلیسی‌ها هنگام دایر بودن برجام نیز به تصریح آقای ظریف در مقابل همکاری‌های بانکی کارشکنی کردند.
ثانیاً همه همکاری آمریکا و انگلیس با ایران برای بازطراحی راکتور اراک، به سال 94 برمی‌گردد که در قلب راکتور بتون ریخته شد و طرف مقابل تعهد رسمی را در این زمینه پذیرفت.
اما 4 سال پس از آن تعهد، همچنان انگلیسی‌ها مانند همه تعهدات برجامی دیگر، فقط سرگرم وقت‌کشی و فریبکاری هستند. این عهدشکنی به حدی واضح است که سخنگوی سازمان انرژی اتمی 3 ماه قبل تصریح کرد اگر روند بازطراحی راکتور اراک همچنان کند پیش برود، به سراغ راکتور قدیمی می‌رویم.