kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰

کم‌کاری و تخلف برخی مسئولان توزیع کتاب‌های درسی

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دلایل بدون کتاب ماندن برخی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید را تشریح کرد.

احمدرضا امینی درباره علت مشکلات به وجود آمده کمبود کتاب در سال جاری و بدون کتاب ماندن تعدادی از دانش آموزان با گذشت ۲۰ روز از آغاز سال تحصیلی گفت: تعدادی که مشکل داشتند ثبت نام در سامانه را انجام نداده بودند. از طریق سامانه، روند ثبت‌نام را کنترل می‌کنیم و می‌دانیم که کدام دانش‌آموزان هنوز ثبت نام نکردند.  
50 هزار نفر ثبت نام نکرده‌اند
امینی با بیان اینکه ثبت سفارش کتاب هنوز در حال انجام و تکمیل است، افزود: طبق اطلاعات ما هنوز ۵۰ هزار نفر در کل کشور برای دریافت کتاب ثبت نام نکرده‌اند. از این تعداد، برخی مردود شده بودند، برخی تغییر رشته داده‌اند، برخی از خواهر و برادر یا نزدیکان سال بالایی خود کتاب گرفته اند و برخی نیز اصلا ثبت نام نکرده‌اند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اشکالاتی که وجود داشت این بود که مدرسه بر اساس لیست ثبت‌نام شده‌ها، کتاب توزیع نکرده است. هرچند حواله ها مشخص بوده اما برخی مدارس در این زمینه دقت لازم را نکرده‌اند.
مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همچنین به کم‌کاری و تخلف برخی مسئولان توزیع مناطق اشاره کرد و گفت: ما در حال بررسی موضوع هستیم که چرا کتب درسی به موقع و به درستی تحویل داده نشده‌اند؟ متاسفانه شماری از کتاب‌های درسی به بازار آزاد رفته‌اند، البته ما از همکارانمان که شبانه روز تلاش کردند باید قدردانی کنیم، اما تعدادی هم مرتکب تخلف شده‌اند. آمار ثبت‌نام‌ها و روند دریافت کتب درسی در سامانه مشخص است. برخی متخلفین را شناسایی کردیم و با آنها برخورد جدی صورت خواهد پذیرفت.
 خانواده‌ها به بازار آزاد مراجعه نکنند
وی با بیان اینکه از ۲۶ شهریور تا کنون ۲۳۱ هزار و  ۵۳۸ سفارش ثبت شده است، درباره کسانی که هنوز موفق به ثبت نام و دریافت کتب درسی نشده و اعلام کرده‌اند که در کتابفروشی‌های سطح شهر نیز کتاب وجود ندارد، گفت: لازم نیست خانواده‌ها برای دریافت کتب درسی به بازار آزاد مراجعه کنند، به خانواده‌ها توصیه می‌کنم حتما باید مکانیزم را رعایت کنند. فعلاً سامانه باز است تا بتوانیم آمار ثبت نام نشده‌ها را تکمیل کنیم. سامانه فروش تک جلدی نیز باز است تا در هرمقطعی بتوانند کتب خود را سفارش دهند و از طریق پست دریافت کنند.