kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۳۱۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
جاذبه مغناطیس حسینی(ع)

عشق به امام حسین(ع) از خدمات رایگان دندانپزشکی تا تعمیرات کوله‌پشتی

صفحات شبکه‌های مجازی را که نگاه می‌کنی، پر شده از تصاویر و دلنوشته‌های مربوط به همایش جهانی اربعین حسینی. از «عازم کربلا هستم...حلالم کنید» تا تصاویر و کپشنهایی با این عناوین که «عشق حسین است چه‌ها می‌کند!»، «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست»، «من گفته‌ام به همه، اربعین حرم هستم» و... که هر کدامشان در صدها و شاید هزاران صفحه بازنشر شده است.

بسیاری از کاربران در صفحات خود در اینستاگرام و یا توییتر، همچنان به انتشار عکس‌هایی از حضور خود در مراسم باشکوه و باعظمت اربعین و همچنین بیان خاطرات و انتشار دلنوشته‌هایشان پرداختند.
دلنوشته‌ای از مداح اهل‌بیت(ع)
مهدی رسولی مداح جوان زنجانی درباره حال و هوای پیاده‌روی اربعین در دلنوشته‌ای به این نکته اشاره کرده که این راهپیمایی علاوه بر زیارت اهل‌بیت عصمت و طهارت، یک مانور و رزمایش نظامی است که برپا شده و همه برای ظهور آماده می‌شویم. این دلدادگی و آمادگی برای ظهور را در راه رسیدن به عاشقی در سرزمین حسین، فریاد می‌زنیم.
وی اعتقاد دارد پیام اربعین حسینی باید به گوش جهانیان برسد و تصریح کرده است:30 میلیون زائر در پیاده‌روی داریم باید 200 میلیون شود؛ آن‌قدر باید برویم و تبلیغ کنیم تا پیام اربعین به گوش همه جهان برسد. می‌خواهند نبینند باید نسبت به توسعه و تعمق آن کار ویژه کنیم. اما در حوزه عمق دادن باید اهل‌فن، علما و آشنا به این جریان‌ها باید در حوزه اندیشه کار ویژه کنند. کار دیگری هم انجام دهیم اربعین را در طول سال جاری و ساری کنیم. یعنی آن ذخیره‌ای که آنجا هست یک زندگی مهدوی است.
این مداح اهل‌بیت خاطرنشان می‌کند: وقتی در این تونل محبت حسینی قرار می‌گیرید از نجف تا کربلا زندگی‌ها زندگی ایثار است؛ همه تلاش می‌کنند من بیشتر بردارم و ثواب ببرم؛ اگر سال گذشته برای 100 نفر طعام می‌دادم این تعداد به 2000 نفر برسد. این سبک زندگی و عدم تعلق به خیلی از مسائل و خاکی بودن و مهاجرت الی‌الله همه این‌ها را از جریان اربعین خارج کنیم و به زندگی‌ها اضافه کنیم.
چرا این پیاده‌روی در اربعین انجام می‌شود و در مناسبت‌های دیگری مثل عاشورا انجام نشود؛ رسولی در این دلنوشته آورده است: اینکه پیاده‌روی در اربعین انجام می‌شود و چرا در مناسبت‌های دیگری مثل عاشورا انجام نمی‌شود، برمی‌گردد به آن نگاه‌های نقلی ما که اهل‌بیت توضیح دادند و توصیه کردند. وجود امام حسن‌عسکری(ع) فرمودند یکی از نشانه‌های مؤمن که روز اربعین کربلا باشد. یعنی اهل‌بیت خودشان توصیه کردند که در این روز همه به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) بروند و در روز عاشورا در شهرهای خودشان اقامه عزا کنند.
او در پایان شعری که در اربعین خوانده و خیلی برایش جذابیت دارد را روایت کرده است: «غزل فاضل نظری که خیلی به دلم نشسته است؛ در راه رسیدن به تو گیرم که بمیرم/ اصلاً به تو افتاد مسیرم که بمیرم/ یک قطره آبم که در اندیشه دریا/ افتادم و باید بپذیرم که بمیرم/ خاموش مکن آتش افروخته‌ام را/ بگذار بمیرم که بمیرم که بمیرم»
متفاوت‌ترین خدمات به زوار حسینی
این روزها برخی نهادها و گروه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، از خدمات رایگان به زائران اربعین خبر می‌دهند؛ مثلاً بسیج جامعه پزشکی خبر داده که در مرز مهران، شهر کربلا و بین‌الحرمین خدمات رایگان دندانپزشکی به زائران اربعین ارائه می‌شود یا روابط عمومی وزارت بهداشت از خدمات رایگان اورژانس برای زائران ایرانی خبر داده و یا آنکه فلان گروه فرهنگی در فلان موکب منتظر زائران اربعین است؛ این خدمات اما به نوعی دیگر از سوی برخی شهروندان در حال ارائه است؛ شهروندانی که دل در گرو سید و سالار شهیدان نهاده و به عشق او، خدمت به زوار حسین(ع) را بی‌همانند با زیارت او نمی‌دانند.
همین دیروز بود که در حال عبور از خیابانی در یکی از مناطق تهران (خیابان آذربایجان غربی- تقاطع خیابان قصرالدشت)، نوشته جلوی یکی از مغازه‌ها توجهم را جلب کرد. جلوی مغازه کیف فروشی نوشته بود: «السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)- به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان تعمیرات کوله‌پشتی زائرین اربعین حسینی رایگان انجام می‌پذیرد». با دوربین موبایلم عکسی از آن نوشته ثبت کردم تا شاید صفحه دیگری از این کتاب حماسی در ذهن مخاطبان نقش بندد.