kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
در سومین روز تجاوز اردوغان به سوریه

آنکارا: در شمال سوریه 342 کُرد را کشتیم/واشنگتن: ترکیه هنوز از خط قرمز ما عبور نکرده است

علی رغم جنایات گسترده نیروهای ارتش ترکیه در شمال سوریه و مرگ حدود 350 نفر و آوارگی بیش از70 هزار خانواده کرد، یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که ترکیه هنوز در مناطق کرد نشین سوریه، خط قرمزهای آمریکا را زیر پا نگذاشته است!




جنایات ارتش ترکیه در حق مردم بی دفاع استان‌های شمالی سوریه، هر لحظه ابعاد تازه ای پیدا می‌کند و با گذشت زمان، شمار بیشتری از ساکنان استان های «رقه» و «حسکه» سوریه بمباران و بدون  مقصد، آواره می شوند؛ بر اساس خبری که «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، دیروز اعلام کرد، نیروهای ارتش ترکیه 342 کرد مسلح را کشته اند. اگر این خبر درست باشد و به تعبیر آکار، افراد کشته شده، «تروریست» باشند، احتمالا در این میان غیرنظامیان زیادی هم جان خود را از دست داده اند.
ارتش ترکیه 17 مهر حمله به خاک سوریه را تحت نام عملیات «چشمه صلح»، آغاز کرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این عملیات یک روز پس از آن آغاز شد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، طی یک تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان»، از تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از شمال سوریه خبر داده بود، که  این به معنای چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای آغاز عملیات در شمال سوریه بوده است. شبه‌ نظامیان کُرد که تحت حمایت آمریکا قرار داشته اند، چنین اقدامی را «خنجر از پشت» به خود توصیف کرده اند.
عصر دیروز همچنین، فارس به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) گزارش  داد که 70 هزار نفر از ساکنان شهرهای «رأس العین» (استان حسکه) و «تل ابیض» (استان رقه) به خاطر حملات و بمباران‌های مکرر ارتش ترکیه، آواره شده‌اند.
سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد ، تنها بیمارستان موجود در تل ابیض دیروز بسته شد؛ زیرا بسیاری از کادر پرسنل این بیمارستان به خاطر بمباران 24 ساعت گذشته، مجبور به فرار شده اند.
سانا با اشاره به حملات هوایی و توپخانه‌ای به رأس‌العین درحسکه، تأکید کرد که نظامیان ترکیه پس از تصرف روستاهای «تل حلف» و «ام الخیر»،  قصد داشتند که شهر راس العین را کاملا اشغال کنند، ولی تا عصر دیروز موفق به این کار نشدند.
عصر دیروز مرکز اطلاع‌رسانی شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» هم اعلام کرد که از آغاز پیشروی نیروهای ارتش ترکیه در داخل خاک سوریه، 262  نظامی ترکیه کشته
شده‌اند.
تظاهرات در حمایت از دمشق
شماری از ساکنان شهر حسکه دیروز با اجتماع مقابل ساختمان دادگستری این شهر و میدان «السبع بحرات» شهر «قامشلی» ، علیه نیروهای متجاوز ترکیه شعار دادند و مراتب اعتراض خود را به اقدامات شبه‌نظامیان کُرد نیز اعلام کردند.
به گزارش سانا، معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی، از شبه‌نظامیان کرد  خواستند که یا به آغوش میهن بازگردند، و یا بروند.
برخی از کارکنان شورای شهر حسکه نیز بنرهایی آماده و تأکید کردند که باید تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه حفظ شود و ساکنان حسکه هم بر این مسئله اصرار دارند. برخی از معترضان نیز پلاکاردهایی حاوی شعارعلیه اردوغان در دست داشتند.
علاوه بر سوریه، بسیاری از کشورها نیز حمله ارتش ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرده‌اند.
واشنگتن: ترکیه از خطوط قرمز ما
عبور نکرده است
 یک مقام آمریکایی با نادیده گرفتن جنایات ارتش ترکیه علیه کردهای سوریه گفت ، ترکیه در شمال سوریه، تا کنون از خطوط قرمز آمریکا عبور نکرده است! به گزارش خبرگزاری فارس، این مقام آمریکایی که نام وی ذکر نشد، به رویترز گفت، ترکیه تا کنون از خطوط قرمز آمریکا عبور نکرده و این خطوط قرمز، پاکسازی نژادی کُردها است. این اظهارات در حالی صورت گرفت که تا کنون صدها کرد کشته و 70هزار کرد دیگر نیز آواره شده اند.