kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷

اخبار ویژه

انتظار ناکام سفیر آمریکا برای استعفای نخست‌وزیر عراق
پیش‌بینی و انتظار سفیر آمریکا در بغداد که پشت صحنه آشوب اخیر در شهرهای عراق قرار داشت، این بود که نخست‌وزیر عراق در اثر این فشار و فضاسازی استعفا می‌دهد.
در حالی که منابع خبری مختلف از نقش گسترده سفارت آمریکا در تحریک به اغتشاشات اخیر در عراق خبر داده‌اند، یک تارنمای خبری اعلام کرد سفیر آمریکا پیش‌بینی کرده بود عادل عبدالمهدی در اثر این حوادث استعفا می‌دهد.
تارنمای آمریکایی «تسک اند پریز» خبر داد متیو تولر (Matthew tueller)، سفیر آمریکا در عراق، صبح شنبه (13 مهر) در نامه‌ای طبقه‌بندی شده به فرماندهان نظامی آمریکا، استعفای عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق را قریب‌الوقوع خواند و نوشت «برآورد ما این است که «مقتدی صدر» با پاسخ به خشم ضد دولتی تظاهرکنندگان، به دنبال بهره‌برداری از این بحران و تقویت موضع خویش است. حیدرالعبادی نخست‌وزیر پیشین نیز خواهان انتخابات زودهنگام شده است. با این تحولات جدی، استعفای عادل عبدالمهدی تا امروز به نظر حتمی بوده و آینده سیاسی دولت عراق نامعلوم و پرتنش خواهد بود. معلوم نیست که این تحرکات، اعتراض‌ها و خشونت‌های همراه آن را کاهش دهد یا خیر.»
یادآور می‌شود آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف - قبل و بعد از هر انتخابات- با فشارهای سیاسی تلاش کرده‌اند بر انتخاب دولت عراق اثر بگذارند اما نوعاً ناکام بوده و بنابراین، پس از آن تلاش کرده‌اند دولت مستقر را تحت انواع فشار و تهدیدها قرار دهند که این هم بی‌نتیجه بوده و بنابراین، آخرین بار دامن زدن به آشوب و ناآرامی با کمک رژیم سعودی و عربستان را چاره بی‌ثبات‌سازی عراق تصور می‌کردند تا از این طریق بتوانند ایران و سوریه را هم تحت فشار قرار دهند اما امید آنها به سرعت ناامید شد.

پدر موشکی رژیم صهیونیستی دوباره کلاه از سرش افتاد!
قدرت‌نمایی نظامی ‌و فنی ایران، بار دیگر یک مقام صهیونیستی پر سابقه در حوزه تولیدات موشکی را به شگفتی و تحسین واداشت.
روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل نوشت: نیروهای نظامی ‌ایران ابزار جدیدی تولید کرده‌اند با نام «لبیک1» که راکت‌های توپخانه را به موشک‌های زمین به زمین ارتقا می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، «یوزی رابین» از پیشگامان تولید موشک در رژیم صهیونیستی، در این ‌باره می‌گوید «آنچه در این سیستم تازه تازگی دارد آیرودینامیک باله‌های آن است که بسیار نادر است و تا کنون در هیچ کشوری مشاهده نشده است». وی افزود: اقدام به یک طراحی اصیل و جدید، به جای کپی کردن از دیگران، خود نشانه اعتماد بنفس است. البته این دقیقاً همان پروژه «راکت نقطه‌زن» است که نتانیاهو و نیروی دفاعی اسرائیل از آن به‌عنوان «خط قرمز» یاد می‌کنند. گمان می‌رود حزب‌الله بیش از ۱۵۰ هزار موشک در اختیار داشته باشد و اگر رگباری از این موشک‌ها به تاسیسات حساس صورت بگیرد، مقابله با آن از توان عرصه‌های دفاع هوایی کشور خارج باشد.
 یوزی رابین پدر صنعت موشکی رژیم صهیونیستی، پیش از این هم به هنگام رونمایی ایران از ساخت موشک فاتح110، درباره توان مهندسان ایرانی گفته بود: من دشمن آنها هستم اما به احترام توان موشکی ایران، کلاه از سر برمی‌دارم!
 
از وعده گزارش 100 روزه تا 20 ماه غیبت روحانی از رسانه‌ها
وعده دولت و رئیس‌جمهور درباره گزارش‌دهی به مردم، با عمل آنها مطابقت نمی‌کند.
روزنامه رسالت ضمن گزارشی در همین زمینه نوشت: انتخابات ریاست جمهوری سال 96 با وعده‌های جالب و هیجان‌انگیز دولت منتخب همراه بود؛ صحبت از گزارش‌های دوره‌ای مداوم به مردم و دولتی شفاف و امیدوار به سرمایه‌گذاری غربی‌ها در ایران برای حل مشکلات بود، اما بیش از 2 سال گذشت و نه تنها وعده‌ای تحقق نیافت که دولتی‌ها حتی به روی خودشان هم نمی‌آورند که حرفی زدند و قولی دادند!
نه تنها به روی خودشان هم نمی‌آورند که دریچه‌های ارتباط با مردم را نیز بستند و هیچ صحبتی در مورد روند فعالیت‌ها، گزارش از برنامه‌های در دست اجرا یا منتفی شده و دلایل آن ارائه نمی‌دهند. مدتی است کشور با گرانی و سختی معیشت روبه‌روست و کارشناسان هرکدام از دلایل متعددی سخن گفتند، اما  قریب به اتفاق تأثیر مشکلات خارجی بر وضعیت اقتصادی را حدود 20 درصد می‌دانند و عمده مشکل ریشه در داخل دارد و به راهکارهای کوتاه‌مدت  امیدوار نماند.
بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، کابینه دولت نزدیک به 300 روز سخنگو نداشت و هیچ صحبت و واکنشی راجع به چرایی این مسئله به میان نیامد. اواخر مهرماه 97 بود که علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در مرداد همان سال در مجلس شورای اسلامی استیضاح و برکنار شده بود به عنوان سخنگوی دولت معرفی شد.
موضوع مهم دیگر عدم ارائه گزارش رئیس جمهور به مردم است از آخرین نشست خبری رئیس دولت با اصحاب رسانه‌های داخلی حدود 20 ماه می‌گذرد و گویا هنوز هم قرار نیست گفت‌وگویی با رسانه‌ها برگزار شود.

رأی‌الیوم: عقب‌نشینی آمریکا در قبال مقاومت ایران درس‌آموز است
یک روزنامه منطقه‌ای در یادداشت‌هایی تصریح کرد؛ ایران با ایستادگی، از تحریم‌ها عبور و آمریکا را وادار به عقب‌نشینی کرده؛ این درس برای کشورهای عربی است.
رأی‌الیوم با بیان اینکه «هر سه دشمن ایران یعنی رئیس‌جمهور آمریکا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ولیعهد سعودی با بحران‌ها و مشکلات داخلی دست به گریبانند» نوشت: ایران دوره تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی را با خردورزی پشت‌سر می‌گذارد. برخی منابع اسرائیلی بلندپایه بر این باورند هر سه رهبری که در سال‌های اخیر سردمداران مخالفت با ایران بوده‌اند، هفته گذشته در بحران‌های داخلی غرق شده‌اند. دونالد ترامپ درگیر پرونده فساد جدیدی در اوکراین شده، وکلای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز برای نخستین‌بار برای اطلاع یافتن از فهرست اتهامات وی در جلسه استماع حاضر شدند.
تزیپی بارئیل شرق‌شناس اسرائیلی به نقل از این صهیونیست می‌گوید: متقابلاً سران ایران با وجود تحریم‌های آمریکا و مشکلات اقتصادی این کشور، دوره‌ای همراه با خردورزی را پشت‌سر می‌گذارند. منابع یادشده در عین حال خاطرنشان کردند حمله قاطعانه و ویرانگر ماه گذشته به تأسیسات نفتی عربستان با واکنش نظامی آمریکا و عربستان روبه‌رو نشد و حتی ریاض بار دیگر تصریح کرد مذاکره با تهران را می‌پذیرد.
رأی‌الیوم در یادداشت دیگری خاطرنشان کرد: ایران این درس را آموخته که با ایستادگی می‌توان آمریکا را به چالش کشید و به عقب‌نشینی واداشت؛ این باید درسی برای کشورهای عرب منطقه باشد.
در حال حاضر این ایران است که آمریکا را به وحشت انداخته و واشنگتن را به عقب‌نشینی واداشته است.

رادیو فردا: برای ضربه زدن به آمریکا ایران دیگر مرزی نمی‌شناسد
رادیو آمریکایی «فردا» از بیانات رهبر انقلاب در جمع فرماندهان سپاه پاسداران اظهار نگرانی کرد.
وبسایت رادیو فردا با اشاره به تحریم چند ماه قبل سپاه پاسداران از سوی آمریکا نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران در روز ۱۰ مهرماه صریح‌ترین فرامین را برای «کاهش تعهدات هسته‌ای» از یک سو و توسعه «نگاه فرامرزی» سپاه به مسئله «جغرافیای مقاومت» را از سوی دیگر رسماً در یک «دیدار علنی» ابلاغ کرد.
چنین فرامینی اگر در اتاق‌های فکر ابلاغ شود جای شگفتی نیست، اما ابلاغ چنین فرامینی از زبان «فرماندهی کل قوا» به «بازوی اجرایی» نظام، یعنی سپاه پاسداران، آن هم در پخش تلویزیونی بسیار تأمل‌انگیز است. به‌ویژه این‌که او در این دیدار با برشمردن «عناصر هویتی» سپاه پاسداران چنین توصیه کرد: «نگاه وسیع جغرافیای مقاومت [یعنی] نگاه فرامرزی را از دست ندهید. قناعت نکنیم به منطقه خودمان... این جوری نباشد که یک چهاردیواری را انتخاب کنیم و دیگر کارمان به این نباشد که پشت این دیوار چه کسی است، چه تهدیدی وجود دارد. این نگاه وسیع فرامرزی، این امتداد عمق راهبردی، گاهی اوقات از واجب‌ترین واجبات کشور است.»
این‌همه صراحت در کلام رهبر جمهوری اسلامی اشاره به چیست؟ توصیه او به نگاه فراتر از «منطقه خودمان» تا کدام مناطق را شامل می‌شود؟ توسعه «جغرافیای مقاومت»، آن‌گونه که او توصیه می‌کند،‌ تا کجاست؟ کاهش تعهدات هسته‌ای ایران چه مرزی دارد؟
 در این سخنرانی، رهبر جمهوری اسلامی حدی برای «توسعه فرامرزی مقاومت» تعیین نکرد.
برای درک موضوع کافی است به بیست سال پیش مراجعه کنیم. در آن هنگام هر وقت از حمایت ایران از یک جریان مسلح (حزب الله) در درون کشوری دیگر (لبنان) پرسش می‌شد، پاسخ مقامات ایران یک چیز بود: حمایت ما از حزب‌الله لبنان «معنوی» است.
چند سالی گذر زمان نیاز بود تا حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سال ۲۰۱۲ فاش کند که تنها سه سال پس از استقرار جمهوری اسلامی «انواع کمک‌های معنوی، سیاسی و مادی را از سال ۱۹۸۲ از ایران دریافت می‌کنیم».
ترجمان آنچه رهبر جمهوری اسلامی آن را توسعه جغرافیای مقاومت نامیده می‌توان در دیدارهای اخیر مقامات ارشد حماس و رهبران حوثی با خامنه‌ای یافت که مستقیماً از تلویزیون ایران پوشش داده شد. روشن است آن‌چه نصرالله اعتراف کرد عیناً می‌تواند در مورد حماس و حوثی‌ها مصداق داشته باشد.
به کار بستن صراحت کلام، تا آن حد که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار علنی با مقامات سپاه پاسداران هم‌زمان فرمان به «کاهش تعهدات هسته‌ای» و «توسعه جغرافیای مقاومت» بدهد، باید استراتژی مهمی را در درون خود داشته باشد. آن استراتژی چیست؟
دونالد ترامپ در آرزوی پیروزی خود در دور دوم ریاست جمهوری و محمد بن سلمان در آرزوی نشستن بر تخت سلطنت است. این دو، اما، دشواری‌های بزرگی را در برابر خود می‌بینند. ترامپ اینک با روند رسمی استیضاح روبه‌روست و محمد بن سلمان که اینک تا تخت سلطنت تنها یک گام فاصله دارد، دچار دردسر‌های بزرگی است. او نه تنها جنگ یمن را باخته بلکه گوشه گوشه خاک کشورش از جمله تأسیسات نفتی عربستان مورد حمله حوثی‌ها (گروه مورد حمایت ایران) قرار گرفته است. بنا به آخرین اخبار، جایگاه محمد بن سلمان در درون خاندان سلطنتی با چالش‌های بزرگی مواجه شده است.
در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (اگر استیضاح ترامپ رأی نیاورد) این تهران است که می‌تواند به دردسری بزرگ برای ترامپ تبدیل شود.

اروپا یک سال است از برجام خارج شده، آقای ظریف
اروپایی‌ها عملاًً مدت‌هاست از برجام خارج شده‌اند اما وزارت خارجه تغافل می‌کند.
سایت «الف» با‌ اشاره به سخنان محمدجواد ظریف، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت مبنی بر اینکه «برجام یک توافق بین‌المللی است که در سازمان ملل به تصویب رسیده و چارچوب مشخصی دارد و آمریکا خلاف قوانین بین‌المللی از آن خارج شده است. اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که بتوانند از برجام خارج شوند و از نظر حقوقی حق این کار را ندارند» نوشت: این صحبت‌های وزیر امور خارجه بسیار شبیه سخنانی است که چند سال پیش، قبل از تصویب برجام در جلسه شورای روابط خارجی عنوان کرده بود. ظریف در آن جلسه در پاسخ به پرسشی به‌صراحت عنوان می‌کند آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود!
اما ترامپ با بی‌توجهی به برجام و قطعنامه 2231، آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج کرد. روحانی نیز بلافاصله با ابراز خوشحالی اعلام کرد عضو مزاحم از برجام کنار کشید که این موضوع به نفع توافق خواهد بود.
 گویی تاریخ دوباره در حال تکرار شدن است و این‌بار همان جملات نسبت به اروپایی‌ها بیان می‌شود. البته بدعهدی اروپایی‌ها مسبوق به سابقه است و می‌توان حتی به عقب‌تر یعنی سال 1382 و توافق‌نامه سعدآباد نیز برگشت که به تعهدات خود پایبند نبودند.
  در قضیه برجام نیز فعلاً اروپایی‌ها به جای سناریوی خروج از برجام، با عمل نکردن به تعهدات‌شان آن را از ارزش تهی کرده‌اند.
اروپایی‌ها سال گذشته همزمان با خروج آمریکا از برجام قول‌های متعددی به ایران داده بودند که به هیچ کدام آنها متعهد نبوده‌اند. این تعهدات شامل خرید نفت ایران، تسهیل تبادلات مالی، سرمایه‌گذاری در ایران و... بوده است. اروپایی‌ها تا کنون  حتی حاضر نشده‌اند  رفتار ترامپ را در خروج از برجام محکوم کنند و صرفاً به ابراز تأسف درباره این مسئله بسنده کردند.
از چند ماه قبل نیز که تهران به‌دلیل عدم نفع بردن از پایبندی به برجام اقدام به کاهش تعهداتش در قالب ماده 26 و 36 توافق هسته‌ای گرفته اروپایی‌ها عملاًً در پی منصرف کردن ایران  از انجام چنین اقداماتی بوده‌اند و اخیراً نیز در این‌باره هشدار داده‌اند.
 به همین دلیل است که مدتی قبل روزنامه انگلیسی گاردین نوشته بود که اتحادیه اروپا به ایران اعلام کرده در صورت برداشتن گام بعدی کاهش تعهدات که قرار است در اواسط آبان ماه اجرایی شود، آنها نیز از توافق هسته‌ای خارج خواهند شد. و مکانیسم‌ ماشه را فعال خواهند کرد.
این موضوع نشان‌دهنده سیاست دوگانه اروپایی‌ها در قبال برجام است. از یک طرف در قبال بدعهدی و خروج آمریکا کوچکترین واکنشی نشان نمی‌دهند و در ادامه راه نیز نه تنها حاضر نیستند به تعهدات خود در برجام عمل کنند بلکه سخن از تغییر برجام و مذاکره درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای می‌کنند. کشورهای اروپایی همچنین بلافاصله بعد از واکنش ایران در چارچوب برجام، موضع‌گیری می‌کنند و در حال حاضر نیز سخن از اتحاد با آمریکا و بازگشت تحریم‌ها می‌کنند.
رهبر انقلاب در 10 مهر ماه با‌ اشاره به موضوع هسته‌ای گفتند: کاهش تعهدات هسته‌ای که مسئولیت آن بر عهده سازمان انرژی اتمی ‌است، باید همان‌گونه که دولت اعلام کرده با جدیت کامل و به‌صورت دقیق و جامع ادامه یابد تا به نتیجه مطلوب برسد و قطعاً هم به نتیجه خواهد رسید.
مشخص است مسئولان جمهوری اسلامی در قبال موضع‌گیری اروپایی‌ها قرار نیست عقب‌نشینی کنند و برداشتن گام‌های بعدی برای کاهش تعهدات به‌دلیل عدم انجام وظایف توسط اروپایی‌ها قطعی است مگر اینکه تا قبل از 15 آبان اروپایی‌ها اقدام جدیدی انجام دهند که با توجه به رفتار آنها در یک سال و نیم گذشته این امر بسیار بعید است.