kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶

انتظار ناکام سفیر آمریکا برای استعفای نخست‌وزیر عراق(خبر ویژه)

پیش‌بینی و انتظار سفیر آمریکا در بغداد که پشت صحنه آشوب اخیر در شهرهای عراق قرار داشت، این بود که نخست‌وزیر عراق در اثر این فشار و فضاسازی استعفا می‌دهد.

در حالی که منابع خبری مختلف از نقش گسترده سفارت آمریکا در تحریک به اغتشاشات اخیر در عراق خبر داده‌اند، یک تارنمای خبری اعلام کرد سفیر آمریکا پیش‌بینی کرده بود عادل عبدالمهدی در اثر این حوادث استعفا می‌دهد.
تارنمای آمریکایی «تسک اند پریز» خبر داد متیو تولر (Matthew tueller)، سفیر آمریکا در عراق، صبح شنبه (13 مهر) در نامه‌ای طبقه‌بندی شده به فرماندهان نظامی آمریکا، استعفای عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق را قریب‌الوقوع خواند و نوشت «برآورد ما این است که «مقتدی صدر» با پاسخ به خشم ضد دولتی تظاهرکنندگان، به دنبال بهره‌برداری از این بحران و تقویت موضع خویش است. حیدرالعبادی نخست‌وزیر پیشین نیز خواهان انتخابات زودهنگام شده است. با این تحولات جدی، استعفای عادل عبدالمهدی تا امروز به نظر حتمی بوده و آینده سیاسی دولت عراق نامعلوم و پرتنش خواهد بود. معلوم نیست که این تحرکات، اعتراض‌ها و خشونت‌های همراه آن را کاهش دهد یا خیر.»
یادآور می‌شود آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف - قبل و بعد از هر انتخابات- با فشارهای سیاسی تلاش کرده‌اند بر انتخاب دولت عراق اثر بگذارند اما نوعاً ناکام بوده و بنابراین، پس از آن تلاش کرده‌اند دولت مستقر را تحت انواع فشار و تهدیدها قرار دهند که این هم بی‌نتیجه بوده و بنابراین، آخرین بار دامن زدن به آشوب و ناآرامی با کمک رژیم سعودی و عربستان را چاره بی‌ثبات‌سازی عراق تصور می‌کردند تا از این طریق بتوانند ایران و سوریه را هم تحت فشار قرار دهند اما امید آنها به سرعت ناامید شد.