kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۱۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
آمریکن اینترپرایز:

اقدامی به جز توئیت زدن علیه ایران برای ترامپ باقی نمانده است

اندیشکده آمریکایی نوشت: شریکان آمریکا در منطقه در حال درک این واقعیت هستند که دونالد ترامپ قصدی برای آنکه برای کمک به آنها کاری بیش از اعزام تعداد کمی نیرو، یکی دو حمله جسته و‌ گریخته سایبری و مقدار زیادی لفاظی انجام دهد، ندارد و او به جای اقدام در برابر ایران به توئیت‌کردن روی آورده است.

اندیشکده «آمریکن اینترپرایز» در یادداشتی به قلم «دانیلا پلتکا»، از تحلیلگران ارشد حوزه امور خارجه و امور دفاعی این اندیشکده نوشت: «... سعودی‌ها و اماراتی‌ها دیگر از دست ترامپ خسته شده‌اند و سخت است که آنها را [برای این خستگی] سرزنش کرد.»
نویسنده در این یادداشت که ماهیتاً ضدایرانی است، تصریح کرده است: «رئیس‌جمهور تنها در مورد ایران توئیت می‌کند و در برابر حملات روبه‌تشدید ایران اقدامی صورت نمی‌دهد. وضعیت امور بسیار بد است، هم ابوظبی و هم ریاض در حال جدا شدن از ایالات متحده و در حال برقراری رابطه با چین و روسیه و حتی ایران هستند.»
نویسنده افزوده است: «شریکان آمریکا در منطقه در حال درک این واقعیت هستند که به‌رغم آن لحظات زیبا در کنار «گوی» (اشاره به نشست کشورهای عربی با ترامپ در ریاض)، دونالد ترامپ قصدی برای آنکه برای کمک به آنها کاری بیش از اعزام تعداد کمی نیرو، یکی دو حمله جسته و‌گریخته سایبری و مقدار زیادی لفاظی انجام دهد،
ندارد.»
گفتنی است لفاظی‌های برخی کشورهای عربی علیه ایران پس از حمله ارتش یمن به تأسیسات نفتی آرامکو در تاریخ 14 سپتامبر از یک‌سو و ناتوانی آنها از هرگونه تقابل با ایران در کنار بی‌میلی دولت آمریکا به ورود به هرگونه چالش جدی با ایران، بسیاری از رسانه‌ها و تحلیل‌گران غربی را بر آن داشته تا به تحلیل نحوه رفتار دولت آمریکا با شرکایش در منطقه خلیج‌فارس بپردازند.
موضع دلقک‌مآبانه ترامپ در قبال ایران
ضعف و حماقت آمریکا را نشان داد
روزنامه گاردین نیز در مطلبی با ‌اشاره به اتهام‌زنی بی‌اساس ترامپ و سایر همپیمانانش به ایران در این حادثه نوشت مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در قبال این حملات ضعف و حماقت واشنگتن را به نمایش گذاشت.
گاردین در ابتدای این مطلب نوشت: روز‌های پس از حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان که واشنگتن درخصوص آن انگشت اتهام را به سوی تهران نشانه رفت، شاهد نمایش تقریبا مضحکی از تردید، سردرگمی و سرخوردگی مقامات آمریکایی در قبال ایران بودیم. نتیجه این نمایش مضحک این بود که ایران قدرتمندتر و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همانند یک دلقک در انظار همگان دیده شد.
این روزنامه نوشت: اگر سران ایران به دنبال آن بودند که بلوف‌زنی رئیس‌جمهور آمریکا را به اثبات برسانند، باید گفت که موفق شده‌اند. واکنش آنی رئیس‌جمهور آمریکا به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو وعده حملات تلافی‌جویانه بود. اما به ناگاه ترامپ به یاد آورد که او مدعی مخالفت با جنگ‌های خاورمیانه است و چشم امید به انتخاب مجدد در نوامبر سال ۲۰۲۰ در آمریکا را دارد.
ترامپ ناگهان در تغییر موضعی آشکار در قبال حملات به تاسیسات نفتی عربستان، علی‌رغم افزایش قیمت‌ جهانی نفت، آن را ناچیز توصیف کرد و گفت آمریکا دیگر نیازی به تامین انرژی از طریق خاورمیانه ندارد. موضوعی که قطعا نمی‌تواند درست باشد. ارقام رسمی نشان می‌دهد آمریکا در سال ۲۰۱۸ ماهانه ۴۸ میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی را از خلیج‌فارس وارد کرده است.
گاردین در ادامه این مطلب نوشت: آنچه به طرز دردناکی واضح و آشکار است این است که ترامپ نمی‌دانست در قبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان چه موضعی باید در پیش بگیرد. وقتی کمپین «فشار حداکثری» ترامپ در مقابل تهران نتیجه معکوس می‌دهد و تهدیدات جنگ طلبانه او پوچ و تو خالی می‌نمایاند، او را تبدیل به امپراطوری بی‌یال و کوپال می‌کند، رئیس‌جمهوری که قیل و قال کرده، اما از انجام اقدامی بزرگ واهمه دارد. ترامپ به روشنی فاقد استراتژی و یا طرحی پشتیبان در موقعیت پیش آمده نشان داد.
موضوع جالب توجه اینکه سیاست تشکیل ائتلاف آمریکایی در خلیج‌فارس هم با اقبال اندکی مواجه شد و علت آن دنبال کردن سیاست «اصرار بر ‌اشتباه» آشکار از سوی آمریکاست. گاردین پیش‌بینی کرد بسیاری از اروپایی‌ها اعتبار اتهاماتی که یک «دروغگوی سریالی» علیه ایران مطرح کرده را زیر سؤال خواهند بود. این تردید‌ها در واقع از سوی مقامات سعودی نشأت گرفته، زیرا بنا به گزارش‌ها مقامات ریاض به ترامپ برای حمایت از آنها در صورت وقوع جنگ اعتماد کامل ندارند.
گاردین در پایان نوشت: واقعیت دیگری که از پس رفتار‌های این هفته ترامپ بعد از حملات آرامکو بار دیگر باید یادآور شد، این است که تعداد معدودی از آمریکایی‌ها بر این باورند که حاکمان مستبد و قاتل سعودی ارزش فدا شدن و کشته شدن را دارند.