kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۹۲۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
فاکس نیوز گزارش داد

جنگ را در آمریکا شبیه‌سازی کردند ایران پیروز شد

رسانه‌های آمریکایی در تحلیل تحولات منطقه غرب آسیا در هفته‌های اخیر و باتوجه به افزایش تنش‌‌ها در خلیج ‌فارس، به بن‌بست خودساخته ترامپ در برابر ایران‌ اشاره و دو مورد بازی جنگی شبیه‌سازی آمریکا علیه ایران را که با شکست واشنگتن همراه شده، یادآور شده‌اند.



سرویس سیاسی-  

«هری کازیانیس»، کارشناس موسسه نشنال اینترست اخیرا در یادداشتی برای فاکس‌نیوز نوشته است که دونالد ترامپ تصمیم عاقلانه‌ای گرفته که در پی حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، به ایران حمله نظامی نکرده است.
کازیانس در این یادداشت تصریح می‌کند: «دونالد ترامپ با هوشمندی واقف است که جنگ با ایران نبردی بسیار خونین خواهد بود. معتقدم تا او (دونالد ترامپ) را در گوشه دیوار گیر نیاندازند حاضر به آغاز جنگ نخواهد شد.»
وی در ادامه در تشریح تجربه خود در شبیه‌سازی جنگ میان ایران و آمریکا می‌نویسد: «من بارها در راستای کار تحقیقاتی که در اندیشکده نشنال اینترست می‌کنم در نبردهای شبیه‌سازی شده با ایران جنگیده‌ام... یکی از آنها، در سال ۲۰۱۳ بود که یک گروه از کارشناسان غیرجناحی یک نبرد آزمایشی برابر ایران را بر اساس داده‌های نظامی موجود شبیه‌سازی کردند.».
2000 سرباز آمریکایی کشته شده درابتدای جنگ
وی سپس سناریوی این جنگ شبیه‌سازی شده را اینگونه توصیف می‌کند: «ایران از افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه عصبانی شده...آمریکا در پاسخ به توان زیردریایی‌های جدید ایران و افزایش سامانه‌های موشکی این کشور به خلیج ‌فارس نیرو اعزام کرده است... ایران شروع به آزمایش موشکی می‌کند... موشک‌های قاره پیما و میان‌برد... ناو آمریکایی برای ضرب‌شست نشان دادن به ایران یکی از این موشک‌ها را که به نزدیکی ناو پرتاب شده ساقط می‌کند... ایران در پاسخ اعلام «منطقه کشتیرانی ممنوع» می‌کند و می‌گوید برای یک مانور نظامی آب‌های خود را بر روی ‌تردد بین‌المللی می‌بندد، اما مشکل اینجاست که این محدوده شامل تنگه‌هرمز هم می‌شود... بازار نفت بهم می‌خورد؛ بهای نفت بالا می‌رود. اقتصاد جهانی به شدت پریشان می‌شود... آمریکا ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته برای بازکردن تنگه هرمز تعیین می‌کند... ایران نه تنها عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه زمان مانور را بیشتر می‌کند و شروع به آزمایش موشک‌های جدید ضد ناو خود می‌کند... آمریکا حمله می‌کند. زیردریایی‌های اتمی‌آمریکا با موشک‌های کروز همه آنچه از نیروی دریایی ایران در تنگه هرمز است نابود می‌کنند... آمریکا همچنین به تاسیسات نظامی و هسته‌ای ایران حمله می‌کند. همه چیز به نفع آمریکاست... اما ایران که زخم خورده برای مقابله، ناو هواپیمابر آمریکا را که نماد قدرت نظامی اوست هدف می‌گیرد.... ایران ۱۰۰ موشک به سوی یو.اس.دیسترویر شلیک می‌کند... سپر موشکی ناو دچار استیصال می‌شود. ناو هواپیمابر منهدم می‌شود و ۲۰۰۰ نیروی آمریکایی کشته می‌شوند؛ بزرگ‌ترین تلفات آمریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر...ایران که می‌داند باید منتظر پاسخ سهمگین آمریکا باشد تصمیم می‌گیرد پیش‌دستی کند و به همه پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه حمله کند.»
کازیانس که از سردبیران نشریه نشنال اینترست هم هست در ادامه تجربه حضور خود در این جنگ شبیه‌سازی شده با ایران می‌نویسد: «بعد از پنج روز، مهلت برنامه تمام شد و ما نتوانستیم مابقی جنگ را ادامه دهیم... این شبیه‌سازی‌ها همیشه محدودیت زمانی دارد.. پیش از اتمام آن با این سؤال رو‌به‌رو شدیم که حالا آمریکا باید چه کند؟ نیروهایش در منطقه در حال کشته‌شدن‌ هستند».
وی همچنین توضیح می‌دهد: «در طول چند سال گذشته بارها در این جنگ‌های شبیه‌سازی علیه ایران شرکت کرده‌ام و همیشه وضع همین بوده؛ یعنی هیچ وقت تا پایان مهلت برنامه، پیروزی قاطعانه و نهایی برای آمریکا وجود نداشته مگر اینکه آمریکا دائما نیروی بیشتری برای نابودکردن کامل توان نظامی تهران به کار بگیرد؛ که آن هم ماه‌ها و سال‌ها به طول می‌انجامد.»
این تحلیل‌گر موسسه نشنال اینترست در پایان نتیجه‌گیری کرده: «آیا جنگ واقعی به این شبیه‌سازی‌ها (که بر اساس داده‌های واقعی تهیه شده‌اند) شباهتی خواهد داشت؛ هیچ‌کس به یقین پاسخ را نمی‌داند...»
شکست آمریکا در جنگ با ایران تنها ظرف 10 دقیقه
دیوید اکس، سردبیر بخش نظامی نشریه نشنال اینترست هم در یاداشتی در روز سه‌شنبه به یک تجربه دیگر در شبیه‌سازی جنگ با ایران در سال ۲۰۰۲‌ اشاره کرده است.
وی می‌نویسد: «این روزها که تنش در خلیج ‌فارس به شدت بالا گرفته شاید ارزشش را داشته باشد که بازی شبیه‌سازی شده‌ای که پنتاگون در سال ۲۰۰۲ از جنگ با ایران ساخته بود نگاهی دوباره بیندازیم. در آن شبیه‌سازی یک تفنگدار دریایی مأمور شد که در نقش رهبر نیروهای ایرانی ظاهر شود و علیه ارتش آمریکا بجنگد. در جریان آن بازی نیروهای درهم و برهم ژنرال پل ون رایپر و تسلیحات هوایی و زمینی او بر اساس داشته‌های نظامی ایران شبیه‌سازی شده بود... نام آن نبرد چالش هزاره ۲۰۰۲ گذاشته شده بود».
دیوید اکس در ادامه به تشریح سناریوی آغاز درگیری نظامی میان ایران و آمریکا در خلیج ‌فارس می‌پردازد و اینکه چه طور ژنرال رایپر با استفاده از قایق‌های تندرو (مانند آنچه نیروی دریایی سپاه دارد)؛ موشک‌های کروز و هواپیماهای قاتلی که در ارتفاع کم پرواز می‌کردند تنها ظرف ۱۰ دقیقه موفق می‌شود ناوگان دریایی آمریکا را که از نقطه بدون بازگشت عبور کرده و به سمت ایران در حرکت است منهدم کند و فاتح این جنگ شبیه‌سازی ‌شود.
بن‌بست ترامپ
 بر سر رویارویی با ایران
از سوی دیگر «آرون دیوید میلر»، مقام سابق وزارت خارجه و تحلیلگر برجسته غرب آسیا از اندیشکده ویلسون؛ «استون سیمون»، مقام سابق کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید و «ریچارد سوکولسکی»، مقام سابق دفتر سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی مشترک که روز سه‌شنبه دوم مهر ماه در نشریه پولیتیکو منتشر کرده‌اند به صراحت گفته‌اند: «ممکن است مایک پومپئو گمان کند که جنگ تمام‌عیار با ایران ایده خوبی است، اما نظر ما منفی است.»
در این یادداشت با عنوان «ترامپ چه‌ گونه می‌تواند از بحران ایران گذر کند؟» این سه تحلیل‌گر وضعیت فعلی رئیس‌جمهور آمریکا برای واکنش به حملات نفتی عربستان را این چنین‌ترسیم کرده‌اند: «به لطف بد عمل‌کردن وزارت خارجه و تأکید بر سیاست فشار حداکثری، حالا آقای ترامپ باید میان بد و بدتر انتخاب کند؛ اگر کاری نکند همه خواهند گفت که ایالات متحده فقط یک ببر کاغذی است و نمی‌تواند از متحدانش در برابر ایران دفاع کند. گزینه نظامی هم که بسیار بدتر خواهد بود چرا که اولا ممکن است هیچ اثربخشی مشخصی نداشته باشد و دوما ممکن است خیلی سریع دامنه تبعات آن از کنترل خارج شود.»
این سه تحلیلگر برجسته آمریکایی در یادداشت مشترک خود قویا دولت آمریکا را از هرگونه ماجراجویی نظامی علیه ایران برحذر داشته و تأکید کرده‌اند: «ما سه نفر روی هم ۸۰ سال برای دولت‌های مختلف آمریکا کار کرده‌ایم و به خوبی واقفیم که چه قدر مهم است که آمریکا برای حفظ اعتبارش خود را «قوی و استوار» نشان دهد اما همزمان معتقدیم تنها راه خروج از این کلاف-  اگر راهی باقی مانده باشد- گفت‌وگو است، اگرچه روزنه امید آن بسیار ناچیز می‌نماید.»