kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۸۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
در اجلاسیه خبرگان رهبری

آیت‌الله رئیسی: دفاع حزبی و قبیله‌ای از دوستان و همفکران از عوامل ایجاد فساد است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضائیه در نشست نوبت دوم هفتمین اجلاسیه خبرگان رهبری در پاسخ به سؤالی درباره ریشه‌های ایجاد فساد، یکی از این ریشه‌ها را نبود شفافیت دانست و در ادامه گفت: دفاع حزبی و قبیله‌گی از دوستان و همفکران، یکی دیگر از عوامل ایجاد فساد است.


 
 سرویس سیاسی-

رئیس قوه قضائیه، نگاه به دست خارجی‌ها برای حل مشکلات کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: درحالی‌که رئیس‌جمهور ما در آمریکا حضور دارد، سه کشور اروپایی علیه ایران بیانیه صادر می‌کنند؛ یعنی در حالی‌که رئیس‌جمهور ما دارد به مکرون دست می‌دهد، فرانسه به همراه دو کشور دیگر علیه ما بیانیه صادر می‌کنند. به اعتقاد آیت‌الله رئیسی، اروپایی‌ها با بیانیه خود، حرمت رئیس‌جمهور و ملت ایران را شکستند. وی مبارزه قاطع با فساد را دستور کار اصلی قوه قضائیه برشمرد و گفت: در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نداریم، در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه و متوجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت‌آور است؛ از آپارتمان‌های 600 متری گرفته تا ویلاهای چهارهزارمتری در شمال که در نوع خود کم‌نظیر است. البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آنها ضبط شده است. رئیس قوه قضائیه در جمع‌بندی بحث خود گفت: همه نهادهای مطلع می‌گویند فضایی که در کشور در حال شکل‌گیری است، فضایی است که افراد فاسد، احساس امنیت نمی‌کنند، و ما همین را می‌خواهیم. این فضا باید تشدید شود تا افراد فاسد نتوانند در دستگاه‌ها، لانه کنند.
اظهارات اعضای خبرگان رهبری؛
از انتقاد به وضعیت اقتصادی و معیشت تا تشکر از قوه قضائیه:
معیشت مردم و گرانی‌های سرسام‌آور
آیت‌الله حسینی‌اشکوری، نماینده مردم استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی در این اجلاس به برخی ناهنجارها در کشور به‌عنوان منکر‌ اشاره کرد و افزود: مسئله معیشت مردم و گرانی‌های سرسام‌آور موجب سختی برای مردم شده است و تأثیر فراوان بر ناهنجاری‌های فرهنگی دارد.
بی‌تحرکی مسئولان در جنگ اقتصادی
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تلخابی نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری در سخنانش در این اجلاس گفت: این مجلس مورد توجه است و انتظار می‌رود در مطالبه‌گری از مسئولین کشور جدی‌تر عمل کند و با مطالبه‌گری از مسئولین کشور امید را در دل مردم زنده کند.
نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری جنگ امروز دشمن با نظام جمهوری اسلامی ایران را جنگ اقتصادی و فرهنگی برشمرد که هم دولت و هم قوای دیگر مسئولیت سنگینی در این زمینه دارند که متأسفانه احساس می‌شود مسئولان در هر دو عرصه از تحرک کافی برخوردار نیستند.
وی از حرکت جدی که در قوه قضائیه در مبارزه با فساد آغازشده تشکر کرد و افزود: باید این حرکت حمایت شود تا فساد ریشه‌کن شود و کسی به خود جرأت ندهد حقوق ملت را پایمال کند.
گلایه از مسئولین
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی‌خراسانی، نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی در این اجلاس گفت: نسبت به وضعیت فعلی کشور گلایه‌مند هستیم و این گلایه از مردم نیست، زیرا ما به مردم مدیون هستیم، بلکه گلایه از مسئولین است و این گلایه‌مندی به معنای ناامیدی نیست، زیرا به آینده کشور امیدواریم.
هدف آمریکا از مذاکره
آیت‌الله بهشتی، نماینده مردم استان فارس در هفتمین اجلاس رسمی‌دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری با‌ اشاره به این‌که برخورد دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی موجب امیدواری مردم شده است، افزود: با مفاسد عرصه‌های دیگر مانند مفاسد علمی و پژوهشی نیز باید برخورد شود. وی، گفت: هدف آمریکا از طرح مجدد موضوع مذاکره، تحمیل خواسته‌های خود و اثبات تأثیرگذاری فشار حداکثری بر ایران است، با این‌حال برای این نوع مذاکره باید به سراغ همان کسانی بروند که به‌عنوان گاو شیرده آنها عمل می‌کنند.
نقش‌آفرینی
زیر خیمه رهبری و ولایت‌فقیه
حجت‌الاسلام پورمحمدی نماینده مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی،‌ استقلال، مقاومت در برابر دشمنان و حفظ عزت ملی را از اجزای حیات طیبه برشمرد و وظیفه نخبگان حوزوی و دانشگاهی دانست که با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور، زیر خیمه رهبری و ولایت‌فقیه در تداوم انقلاب اسلامی نقش‌آفرین باشند.
انتقاد از رشد مدارس غیردولتی
حجت‌الاسلام بهرامی‌خوشکار، نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از رشد مدارس غیردولتی و ایجاد فاصله طبقاتی در بین دانش‌آموزان گفت آمار نشان می‌دهد که بیشتر نفرات برتر آزمون‌های دانشگاه‌ها از طبقه برخوردار هستند. وی به موانع رونق تولید در کشور ‌پرداخت، نبود عدالت آموزشی، عدم تناسب رشد رشته‌های دانشگاهی با نیاز کشور، بالا بودن سود دلالی نسبت به سود تولید و عدم توازن ارزش‌گذاری بین کالاها و خدمات را از موانع رونق تولید در کشور برشمرد.
توجه به سبک زندگی اسلامی
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین پروایی، نماینده مردم استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری در سخنان خود در این مراسم به بیان مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم این استان پرداخت و افزود: مردمان استان گیلان در طول تاریخ مردمانی آزاده و ولایت مدار بوده‌اند و وفاداری خود به نظام جمهوری اسلامی را در تمامی حوادث و صحنه‌های انقلاب به اثبات رسانده‌اند.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین پروایی سپس با‌ اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب همواره در مورد سبک زندگی تذکر داده‌اند، بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی و تغییر سبک زندگی را تقویت روحیه جهادی و انقلابی و اسلامی در بین مردم و به‌ویژه جوانان دانست. همچنین حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اسلامی، نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری در سخنانش با‌ اشاره به انحرافی که پس از پیامبر در شهر مدینه صورت گرفت و آن را از شهری که مرکز توحید و ایمان و حدیث بود به شهری تبدیل کرد که ابتذال فرهنگی در آن مشهود بود افزود: دشمنان با دو روش مخالفت صریح با دین و تحریف مفاهیم دینی، سبک زندگی مسلمانان را تغییر می‌دهند.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری سپس افزود: امروز هم در کشور شاهدیم که دشمنان اسلام با همین روش‌ها به دنبال تغییر سبک زندگی مردم هستند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.