kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۵۳۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱

اخبار ویژه


محسن هاشمی: من نگفتم تصاویر حذف نام شهدا از معابر فتوشاپ است
رئیس شورای شهر تهران خبر یک خبرگزاری دولتی مبنی بر اظهارات وی درباره حذف نام شهدا از معابر را تکذیب کرد.
خبر آن‌لاین از قول محسن هاشمی نوشته بود تصاویر مربوط به حذف نام شهدا از معابر و خیابان‌ها، فتوشاپ، سیاسی‌کاری جعل و اتهام‌سازی است.
در پی انتشار این خبر به نقل از خبر آن‌لاین (که در سایت‌های جماران و مستقل آن‌لاین و... هم منتشر شده است) دفتر محسن هاشمی توضیحی به این شرح ارسال کرد:
جناب آقای حسین شریعتمداری مدیر مسئول محترم روزنامه کیهان
باسلام
احتراما پیرو مذاکرات تلفنی درباره مطلب منتشر شده در شماره امروز روزنامه کیهان، خواهشمند است نسبت به انتشار جوابیه ذیل اقدام نمایید:
«پیرو انتشار سخنانی منتسب به رئیس شورای شهر تهران در جلسه علنی 24 شهریور با موضوع حذف نام شهید از تابلوی معابر در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها، به اطلاع می‌رساند که مهندس محسن هاشمی رفسنجانی به‌دلیل جلسه‌ای همزمان در دفتر مقام معظم رهبری، نطق پیش از دستور در صحن علنی شورا را ایراد نکرده است و در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار درباره مسئله مذکور،‌ پاسخگویی را موکول به دریافت گزارش کمیته ویژه بررسی این موضوع که به ریاست جناب آقای اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران که مفتخر به کسوت فرزندی شهید می‌باشد‌،‌ گردیده است، لذا اظهارات مذکور فاقد انتساب می‌باشد.»
یادآور می‌شد در خبرخبر آنلاین،‌ اشاره‌ای به این که سخنان مذکور کجا عنوان گردیده، نشده بود.

سردبیر هندلز بلات: دست ترامپ در مقابل ایران خالی است
سردبیر یک روزنامه آلمانی معتقد است دست دولت ترامپ مقابل ایران خالی است و او برای اثبات موفق‌بودن سیاستش علیه ایران با مشکل روبه‌رو شده است.
ماتیاس بروگمن سردبیر نشریه هندلز بلات به شبکه الجزیره گفت: مشکل دونالد ترامپ آن است که می‌خواهد خود را رئیس‌جمهوری قوی جلوه دهد و ثابت کند که سیاست‌های رؤسای جمهور قبلی آمریکا، اشتباه بوده است. ترامپ توافق با ایران را بدترین توافق‌نامه توصیف کرده بود و اکنون باید بگوید که سیاستش در برابر ایران چه نتیجه‌ای داشته است.
بروگمن افزود: یمنی‌ها با حمله به تأسیسات نفتی عربستان نشان دادند به راحتی می‌توانند بر تولید نفت در این کشور تأثیر بگذارند. ترامپ در این شرایط باید واکنشی از خود نشان دهد، اما نمی‌خواهد جنگی رخ دهد. به‌همین علت، گزینه‌ای جز تشدید تحریم‌ها ندارد. باید با صراحت بگویم که چیزی برای ترامپ باقی نمانده تا بتواند تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد.
وی درباره تلاش عربستان برای معرفی ‌کردن حمله به تأسیسات نفتی این کشور به‌عنوان اقدامی علیه جامعه جهانی، خاطرنشان کرد: سعودی‌ها هرچه بخواهند می‌توانند بگویند، اما واقعیت آن است که این حمله علیه عربستان و به علت جنگ در یمن بود. این موضوع روشن است. ترامپ اکنون باید نتیجه سیاست خود در برابر ایران را اعلام کند. ترامپ برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه ایران تلاش کرد، اما اروپایی‌ها نمی‌خواهند در چنین ائتلافی مشارکت کنند.

حزب اتحاد ملت همدان: سرافکنده‌ایم، عذرخواهی می‌کنیم
عذرخواهی حزب اتحاد ملت شاخه همدان از مردم این شهر می‌تواند سرلوحه‌ای برای عذرخواهی اصلاح‌طلبان از مردم تهران و سایر شهرها باشد.
حزب ‌اصلاح‌طلب اتحاد ملت (شاخه همدان) در بیانیه‌ای با نقد عملکرد فراکسیون اصلاح‌طلب شورای شهر همدان و با پذیرش نقش خود در تهیه لیست انتخاباتی، به‌خاطر عملکرد ضعیف این فراکسیون از مردم استان عذرخواهی کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «با اندکی تأمل بر عملکرد و دعواهای بین فراکسیون امید در شورای شهر همدان و برخی شوراهای دیگر از شهرهای استان، میزان عیب این ساختار کاملاً معلوم و مشهود است.
حزب اتحاد ملت- منطقه استانی همدان، دامن خود را از هیچ کدام از قصورها و کوتاهی‌ها پاک و آلوده نمی‌داند. زیرا که در پروسه تعیین لیست امید شورای شهر، خود دخیل بوده و از این رو ضمن پذیرش مسئولیت و نقش خود (ضمن ارج نهادن به فعالیت صادقانه یک یا دو نفر از اعضای شورا)، بابت عملکرد ضعیف و سرافکنانه برخی از اعضای لیست امید شورای شهر پوزش طلبیده و از تمامی شهروندان خوب استان صمیمانه عذرخواهی می‌کند.»
یادآور می‌شود اصلاح‌طلبان متعددی به ویژه در یک سال اخیر دولت روحانی، شورای شهر تهران و فراکسیون امید در مجلس را دچار ناکارآمدی و سوءمدیریت توصیف کرده‌اند بی‌آن‌که در این زمینه از مردم عذرخواهی کنند. نمونه این موارد، سوءمدیریت اقتصادی دولت، تورم 42 درصدی، بر باددادن 18 میلیارد دلار ذخایر ارزی در کمتر از 2 ماه و... است اما برخی مدیران ارشد و سخنگویان دولت در واکنش به مطالبه خبرنگاران در این زمینه می‌گویند برای چه باید از مردم عذرخواهی کنیم؛ دولت دلیلی برای عذرخواهی نمی‌بیند و اگر دلیلی برای عذرخواهی ببیند، عذرخواهی می‌کند.

دویچه وله: رفتار ایران از صبر راهبردی به تهاجمی تغییر کرده است
یک عضو اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی می‌گوید؛ رفتار ایران پس از افزایش فشارهای آمریکا تغییر کرده و تهاجمی شده است.
دویچه وله از الی گرانمایه پرسید: «پس از خروج آمریکا از توافق اتمی، ایران تأکید داشت که نقض توافق اتمی ‌توسط ترامپ به ضرر آمریکاست و به اعتبار این کشور لطمه می‌زند. اما حال وضعیت بسیار پیچیده شده است. چرا؟» او پاسخ داد: من فکر می‌کنم از بهار امسال که ایالات متحده آمریکا فروش نفت ایران را به شدت محدود کرد، رفتار ایران تغییر قابل توجهی کرده است.
استراتژی نخست ایران«صبر راهبردی» بود. ایران انتظار داشت اروپایی‌ها و چینی‌ها یک بسته اقتصادی به ایران پیشنهاد کنند و گمان می‌کرد در حالت ایده‌آل، می‌تواند منتظر بماند تا تکلیف انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری آمریکا مشخص شود، تا بعد مواضع خود را بازنگری کند.
اما همه اینها مربوط به زمانی بود که ایران می‌توانست نفت خود را بفروشد.
وی افزود: من فکر می‌کنم ایران به تاکتیک جدیدی روی آورده که اساس آن افزایش مدیریت شده تنش است. ما این استراتژی را در مورد توافق اتمی‌ هم مشاهده کردیم. ایران گام به گام تعهدات خود در این توافق را کاهش داده است. مرحله دوم استراتژی کنونی ایران، در مقیاس منطقه‌ای است.
ایران نمایش توان نظامی خود در منطقه را آغاز کرده، به همین دلیل هم مسئولیت سقوط یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را بر عهده گرفته یا یک ناو با پرچم بریتانیا و چند‌ تانکر نفتی دیگر را در مجاورت ‌آب‌های خود توقیف کرده است.
عضو شورای روابط خارجی اروپا گفت: اوایل تابستان، عربستان و ایالات متحده آمریکا را ایران متهم به دست داشتن در حمله به کشتی‌هایی در سواحل فجیره (امارات) کردند و حال تأسیسات نفتی عربستان هدف حمله قرار گرفته است. همه این‌ها نشان می‌د‌هد که این روند چطور ادامه خواهد داشت.
وی افزود: ایران تلاش می‌کند نشان دهد که اگر صادرات نفت این کشور مختل شود، سایر صادر‌کنندگان منطقه‌ای هم نمی‌توانند نفت صادر کنند و در نهایت تأمین انرژی در جهان مختل می‌شود. من فکر می‌کنم ایران توانایی ایجاد این اختلال را دارد.
البته تأکید می‌کنم که هنوز هیچکدام از نهادهای بین‌المللی تأیید نکرده که ایران واقعاًً پشت حملات به تأسیسات نفتی عربستان بوده است، اما این حملات با الگوی رفتاری ایران هماهنگ است. وی تأکید کرد: ایران می‌خواهد نشان دهد هزینه شرایط پرتنش کنونی را به تنهایی تحمل نخواهد کرد و این شرایط برای دیگر بازیگران منطقه‌ای هم هزینه خواهد داشت. امارات متحده عربی و عربستان سعودی خواستار «فشار حداکثری» آمریکا بر ایران بوده‌اند.

مخالف‌خوانی حزب کارگزاران با رانت‌خواری که خودش ساخت
روزنامه حزب کارگزاران مدعی شد رد پای بابک زنجانی در بحران هپکو دیده می‌شود.
نشریات زنجیره‌ای معمولاً هرگاه بخواهند از خود و طیف مدیریتی متبوع خود سلب مسئولیت کنند، موضوع مورد اعتراض را به بابک زنجانی نسبت می‌دهند.
روزنامه سازندگی در تیتر اول خود با عنوان «رد پای زنجانی در بحران هپکو» نوشت: علی اصغر عطاریان سرمایه‌دار اصفهانی که 60 درصد سهام هپکو را خرید و مالک این شرکت شد، 20 درصد را نقد پرداخت کرد و مابقی اقساط پنج ساله شد. مجموعاً بلوک 60 درصدی هپکو 70 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود. عطاریان، هپکو را با حمایت بابک زنجانی خریده بود.
یادآور می‌شود بابک زنجانی از رشد یافتگان و نوکیسه‌گان برآمده در دولت سازندگی و زمان مدیریت حزب کارگزاران است.
شهریور ماه سال 92، نشریه زنجیره‌ای آسمان وابسته به حزب کارگزاران مصاحبه‌ای رپرتاژگونه با بابک زنجانی منتشر کرده و عکس‌ وی را روی جلد صفحه اول خود قرار داد. زنجانی در این مصاحبه می‌گوید: «زمانی که در پادگان ولیعصر تهران سرباز بودم، آقای هاشمی رفسنجانی برای بازدید به آنجا آمدند، گفتند تعدادی سرباز برای ریاست جمهوری، بانک مرکزی و جاهای مختلف انتخاب کنند. وقتی به عنوان سرباز به بانک مرکزی رفتم گفتند شما باید به عنوان راننده، آقای نوربخش را جابه‌جا کنید. حدود 5 ماه از سربازی‌ام مانده بود. من در دفتر آقای نوربخش کار ثبت نامه‌ها را انجام می‌دادم، بعد هم رانندگی آقای نوربخش را می‌کردم. بعد از خدمت... آقای نوربخش 4-5 جا را انتخاب کرده بود و برای کنترل بازار به آنها دلار می‌داد تا در بازار پخش کنند. دلار 300 تومان بود و همه می‌گفتند دلار می‌خواهد هزار تومان شود. مردم می‌رفتند شب تا صبح در صف بانک‌ها می‌خوابیدند تا دلار بگیرند و در بازار بفروشند. آقای نوربخش به من گفت شما هم بیا در این مجموعه‌هایی که دارند دلار تزریق می‌کنند و 4 یا 5 نفر بودند، کار کن، اولین روز 17 میلیون دلار ارز در بازار توزیع کردم و اولین کارمزد من هم 17 میلیون تومان (2 دهه پیش) بود با آن پول هم یک دفتر در میرداماد (خیابانی که بانک مرکزی نیز همان جاست) خریدم، هر روز دلار می‌گرفتم و در بازار می‌فروختم... (درباره عکس با هاشمی و خاتمی و روحانی) من پیش این آقایان رفتم تا جایزه بگیرم... تا حالا سه چهار بار آقای هاشمی را از نزدیک دیده‌ام. بعد از انتخابات خدمت ایشان رفتم و توضیحی درباره کارهایم به ایشان دادم، بیشتر از 8 سال است که عکس ایشان در اتاقم هست.»

آنتونی کوردزمن: دوران برتری آمریکا در خلیج فارس به سر آمده است
یک تحلیلگر ارشد نظامی آمریکا تاکید کرد حملات موشکی و هوایی دقیق از انحصار آمریکا  درآمده و واشنگتن نمی‌داند در مقابل این حملات به عربستان چه بکند.
موسسه مطالعات بین‌المللی و استراتژیک که پنجمین اندیشکده پرنفوذ جهان محسوب می‌شود، تحلیلی به قلم آنتونی کوردزمن و درباره حملات اخیر مقاومت یمن به عربستان منتشر کرد.
کوردزمن می‌نویسد: حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در حال حاضر سطح جدیدی از خطر را نشان می‌دهد که جنگ‌ها در منطقه خلیج فارس تا چه اندازه بر تامین انرژی و اقتصاد جهانی تاثیرگذار خواهد بود. این حملات پیش از این دست‌کم بحران‌های جزئی در صادرات نفت جهان ایجاد کرده و تعمیر این زیرساخت‌ها در عربستان و از سرگیری صادرات به مسائل اساسی تبدیل شده‌اند. با این حال، جدی‌ترین چالش کوتاه‌مدت و بلندمدت این است که چگونه حملاتی از این دست را در آینده متوقف کنیم.
عربستان سعودی و شرکت دولتی آرامکو هیچ‌گونه اطلاع دقیقی در مورد میزان خسارت ناشی از حملات ارائه نکرده‌اند.
با این حال، عربستان سعودی اظهار داشته‌ است که تولید حدود 5 میلیون بشکه در روز یا بیش از نیمی از تولید آن به حالت تعلیق درآمده است. این رقم معادل 6 درصد از روزانه نفت طبیعی عادی جهان است. بهای نفت در حال حاضر جهش‌ یافته و دیر یا زود سعودی‌ها مجبور هستند علاوه بر تعیین مقیاس واقعی خسارت، مدت زمان لازم برای تعمیر و بازیابی را هم مشخص کنند. این حملات بسیار گسترده بوده‌اند.
حوثی‌ها ادعا می‌کنند 10 «هواپیمای بدون سرنشین» را برای این امر به‌کار گرفته‌اند. گفته می‌شود حوثی‌ها سیستم حمله‌ای به دست آورده‌اند که برد آن بسیار بیشتر از حد لازم است و می‌تواند تا 1500 کیلومتر پرواز کند.
ایران ممکن است حملات فنی را انجام نداده باشد، اما در این موضوع تردید بسیاری وجود دارد که حوثی‌ها توانسته‌ باشند بدون کمک ایران این سیستم‌ها را راه‌اندازی کرده باشند. مانند برخی از حملات اخیر به نفتکش‌ها، هرگز نمی‌توان به درستی اثبات کرد چه کسی مسئول این حملات بوده است. این یک هشدار در مورد خطرات طولانی‌مدت است.
مکان‌یابی و هدف‌گیری حملاتی که از سوی پهپادها و موشک‌های کروز انجام می‌شود، بسیار سخت است. دست‌کم سیستم‌های ایرانی هم GPS و هم قابلیت تصویربردای دارند که می‌توانند به طور دقیق هدف‌گیری کنند. این سیستم‌ها همچنین رادارگریز هستند و می‌توانند به راحتی پرواز کنند و دارای پروفایل‌های پروازی هستند که شناسایی آنها دشوار است.
از طرف دیگر، توانایی‌های جنگنده‌های سعودی و رهگیری موشک‌های زمین به هوا برای پوشش دادن مناطق وسیع با هرگونه اثربخشی نامشخص است و دفاع موشکی بالستیک تنها می‌تواند با یک تهدید متفاوت مقابله کند.
به همین دلیل است که موفقیت در حملات موجود، دستکم می‌تواند به عنوان یک انگیزه اصلی برای ایران، حزب‌الله و سایر قدرت‌های اینچنینی برای توسعه چنین نیروهایی و همچنین موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز با هدایت دقیق باشد.
بنابراین در آینده نزدیک، هیچ راه مطمئنی برای تخمین تهدید فوری حملات بیشتر وجود ندارد. لذا چه ایران به شیوه‌ای مستقیم به عربستان سعودی حمله کرده باشد یا نه، این حملات بدون شک در آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد و موشک‌های بالستیک را هم باید به این وضعیت اضافه کند.
در واقع ایران در حال حاضر چالش‌برانگیزترین مورد است. عربستان سعودی باید در اجرای هر نوع انتقام‌جویی، آسیب‌پذیری خاص خود را در نظر بگیرد و ایالات متحده باید تأثیر هرگونه تشدید در کاهش بیشتر صادرات و واردات نفت از خلیج فارس را در صورت جنگ در نظر بگیرد. جهان به واردات نفت از این منطقه نیاز دارد.
حملات به عربستان سعودی هشدار راهبردی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد دوران برتری هوایی ایالات متحده در خلیج فارس و انحصار آمریکا در مورد توانایی حمله دقیق، به سرعت در حال کمرنگ شدن است. پهپادها با هدف‌گیری دقیق و موشک‌های کروز به فهرست دارایی‌های نظامی ایران افزوده شده و شروع به گسترش در میان حوثی‌ها و حزب‌الله کرده‌اند.
چنین حملاتی همچنین می‌تواند با طیف گسترده‌ای از اشکال دیگر حمله غیرمتعارف، چه در زمین و چه در خلیج فارس مرتبط باشد.