kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸
کارشناسان و تحلیلگران غربی:

تصاویر حمله به آرامکو چیزی را ثابت نمی‌کند جز این‌که حملات بسیار دقیق بوده است

در حالی که آمریکا و آل‌سعود می‌کوشند در موضوع حمله به آرامکو انگشت اتهام را به سوی ایران دراز کنند، کارشناسان می‌گویند تصاویر هوایی چیزی را در این مورد ثابت نمی‌کند جز اینکه حملات بسیار دقیق بوده است.

وزیر امور خارجه گفت: متجاوزان به یمن که دیدند بعد از چهار سال و نیم حتی سیستم‌های پیشرفته دفاعی آنها قدرت رهگیری موشک‌ها و پهپادهای یمنی را ندارد، برای جبران شرمساری خود به دیگران تهمت می‌زنند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حاشیه پنجاه و‌ دومین سالگرد تاسیس اتحادیه آ.سه.آن در جمع خبرنگاران با‌ اشاره به اتهامات اخیر آمریکایی‌ها درخصوص دخالت تهران در حمله به تأسیسات آرامکو گفت: ما به صراحت گفتیم که آمریکا به جای اینکه دنبال فرافکنی باشد، دنبال نگاه کردن به واقعیات باشد. من احساس می‌کنم دولت آمریکا می‌خواهد واقعیات منطقه ما را به فراموشی بسپرد که الان چهار سال و نیم است مردم یمن تحت شدیدترین جنایات علیه بشریت قرار دارند. این جنایات را همه سازمان‌های بین‌المللی تأیید کردند، در یمن بچه‌ها و نوزادان در این چند ساله به‌خاطر بمباران‌هایی که هدف آنها بچه‌ها بودند کشته‌شدند. مردم یمن از خودشان دفاع کردند.
ظریف افزود: آمریکایی‌ها ثابت کردند در برابر یک پالایشگاه نفت از کشته‌شدن بچه‌ها بیشتر حساسیت نشان می‌دهند، این نشانگر دیدگاه غلط آمریکا نسبت به مقام و شخصیت انسانی است و نیاز دارند در این دیدگاه یک تغییر اساسی ایجاد کنند.
وی در ادامه گفت: ایران از ابتدا گفته راه‌حل بحران یمن نظامی نیست، کسانی که فکر می‌کردند با قدرت نظامی و خریدهای تسلیحاتی از آمریکا می‌توانند مردم تقریبا بی‌دفاع یمن را در چند روز شکست دهند، الان دیدند که بعد از چهار سال و نیم حتی سیستم‌های پیشرفته دفاعی آنها قدرت رهگیری موشک‌ها و پهپادهای یمنی را ندارد و برای جبران این شرمساری، به دیگران تهمت می‌زنند.
ایران در حمله به آرامکو
 نقشی ندارد
تارو کونو، وزیر دفاع جدید ژاپن در مصاحبه با خبرنگاران تأکید کرد که توکیو هیچ اطلاعاتی که نشان دهد ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی دست داشته است ندیده است. 
وی که به تازگی از وزارت خارجه به وزارت دفاع ژاپن رفته است در ادامه افزود:ما هیچ اطلاعاتی که به ایران درباره این حملات‌ اشاره کند نداریم. ما معتقدیم که حوثی‌های یمن این حملات را انجام داده‌اند و خودشان نیز مسئولیت آن را پذیرفته‌اند.
روزنامه تایمز کره با‌ اشاره به اتهام‌زنی آمریکا و آل‌سعود در نقش داشتن ایران در حمله به تاسیسات آرامکو نوشت: در حال حاضر اگر یک سیارک در حال برخورد به زمین باشد، جای تعجب نیست که آمریکا ایران را مقصر می‌داند، اما هیچ مدرکی دال بر اینکه این هواپیماهای بدون سرنشین از ایران می‌آمدند، وجود ندارد.
عربستان سعودی و متحدانش از سال 2015 یمن را مورد هدف بمباران‌های خود قرار دادند. با گذشت یک سال از شروع جنگ، یمنی‌ها نیز شروع به پرتاب چند موشک بالستیک کوچک به سمت عربستان سعودی کردند، اما سعودی‌ها این را باور نکردند که یمنی‌ها خودشان به تنهایی این پرتاب‌ها را انجام دادند. آنها تلویحا به این مسئله‌ اشاره کردند که حوثی‌ها دانش لازم برای به روزرسانی موشک‌های «اسکاد» کوتاه‌برد ساخت اتحاد جماهیر شوروی را ندارند، پس بنابراین ایران باید به آنها کمک کرده باشد.
روزنامه «تایمز کره» در ادامه گزارش خود آورده که، در حقیقت نیروهای یمنی چندین دهه پیش از سقوط دولت در سال 2015، دارای موشک‌های اسکاد و متخصصان فنی برای تعمیر آنها بودند. اصلاح این هواپیماها، مشخصه‌ پرواز آنها را تغییر داد و آنها را بسیار دقیق ساخت، از سوی دیگر دامنه این هواپیماها به اندازه کافی گسترش یافت تا تمام مناطق جنوبی و شرقی عربستان را هدف قرار دهد. حوثی‌ها در اواسط سال 2017 کنترل اکثر مناطق یمن را به دست آورده بودند و نسخه‌های بهبودیافته‌ای از موشک‌هایی با نام «برکان» را طراحی و تولید کردند.
سرگیجه آمریکا و آل‌سعود
خالد بن بندر آل‌سعود، سفیر جدید عربستان سعودی در لندن در مصاحبه‌ با شبکه بی‌بی‌سی گفت: ریاض قصد ندارد در پاسخ به عملیات حمله به تأسیسات نفتی شرکت «آرامکو» عجله کند.
وی در ادامه مدعی شد: قطعا این [حمله] با پشتیبانی ایران انجام گرفته است. داریم تلاش می‌کنیم که بیش از حد سریع واکنش نشان ندهیم، چراکه آخرین چیزی که به آن نیاز داریم، درگیری بیشتر در منطقه است.
در روزهای گذشته مقام‌های آمریکایی و سعودی تلاش کرده‌اند تا از حادثه حمله به آرامکو به‌عنوان اهرمی‌برای افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. در همین چارچوب، واشنگتن و ریاض ایران را به نقش‌آفرینی مستقیم یا غیرمستقیم در این عملیات متهم کرده و مدعی شده‌‌اند که در حال تصمیم‌گیری در مورد نحوه پاسخ به این حادثه هستند.
در همین رابطه شبکه ان بی‌سی در گزارشی اعلام کرد: یک منبع خبری ادعا کرد گزینه‌هایی برای اقدام آمریکا درخصوص ایران پس از حمله به آرامکو در اختیار ترامپ قرار گرفته اما رئیس‌جمهور آمریکا گزینه‌های بیشتری طلب کرده است.
همچنین در ادامه تلاش‌های واشنگتن برای فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه حمله تلافی‌جویانه ارتش یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، یک مقام ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه گفت، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در این پرونده وارد عمل شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر امور خارجه آمریکا برای گفت‌وگو درباره ایران راهی عربستان سعودی و امارات خواهد شد.
واقعیت ماجرا این است که عربستان که ادعا می‌کرد ظرف چند هفته، کار یمن را یکسره خواهد کرد، اکنون چهارسال و نیم است که در باتلاق گرفتار شده و هر چند وقت یک‌ بار از مقاومت یمن سیلی می‌خورد.
بر همین اساس، برای آمریکا و آل‌سعود سرشکستگی است که بگوید مقاومت یمن، روزانه پالایشگاه‌ها و فرودگاه‌ها و مراکز مهم نظامی عربستان را با موفقیت و بی‌هیچ مانعی زیر ضرب می‌گیرد. بنابراین برای اینکه از حجم تحقیر بکاهد، خود را هم قد و طرف دعوای ایران وانمود می‌کند تا بگوید اگر هم ضربات سنگینی دریافت می‌کنیم، از ابرقدرت منطقه است و نه از انصارالله یمن!
مردِ بیمار
بهزاد صابری، مشاور وزیر امور خارجه ایران در حساب توئیتری خود با تشبیه حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی سعودی به پرتاب سنگ از سوی داود(ع) به جالوت نوشت:پس از چندین سال حمام خون در یمن، داود یک سنگ نیرومند به سمت جالوت پرتاب کرد و به‌نظر می‌رسد که دست بر ماشه، آماده اقدامات بیشتر است.
صابری افزود: عربستان سعودی، مرد بیمار خاورمیانه، نمی‌تواند دیگران را به سبب افتضاحی که خود به راه انداخته است شماتت کند. درمان هنوز میسر است، اما فقط به شرطی که بیمار تجویز را بپذیرد. جنگ یمن را همین حالا پایان دهید.
گفتنی است یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن 23 شهریور از حمله تلافی‌جویانه به تأسیسات نفتی عربستان سعودی خبر داد و اعلام کرد که این اقدام در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن انجام شده است.
در این حمله، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» وابسته به شرکت نفتی آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را هدف قرار داد و طبق گفته عربستان، تولید حدود پنج میلیون بشکه نفت متوقف شد.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است که ایران پشت این حمله قرار دارد اما برای این ادعا هیچ مدرکی ارائه نکرده است. ائتلاف عربی ضد یمن نیز در بیانیه‌ای مدعی شده بود که سلاح استفاده شده ساخت ایران است. ریاض هم برای این ادعا، هنوز هیچ ادله یا شواهدی به افکار عمومی ارائه نکرده است.
فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت: چهار ماه قبل، حوثی‌ها یک خط لوله مهم نفتی و ایستگاه‌های پمپاژ نفت را در عربستان هدف قرار دادند. آنها بعد از پذیرفتن مسئولیت این حملات هشدار دادند که در آینده حملات بزرگ‌تری را علیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا پیاده‌سازی خواهند کرد.
مارک هرتلینگ، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در مصاحبه با سی ان ان گفت: تصاویر هوایی که از حمله به تاسیسات نفتی عربستان منتشر شده، در حقیقت هیچ چیز را نشان نمی‌دهند به جز اینکه چه قدر حمله با دقت صورت گرفته است. همچنین جان کربی، دریادار سابق آمریکایی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: من در این تصاویر هیچ چیزی نمی‌بینم که موید این باشد سرمنشاء این حملات کجا بوده است. من از میزان دقت این حملات در حیرتم. دقیقاً نقطه‌زنی کردند. کاملاً محتمل است که کار‌ اشیاء پرنده بدون سرنشین بوده اما باز هم تأکید می‌کنم که اینها (تصاویر) هیچ چیزی را ثابت نمی‌کند.
هشدار رسمی ‌ایران به آمریکا
پس از اتهام‌زنی بی‌مدرک آمریکا به ایران درباره دخالت در حمله تلافی‌جویانه یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، تهران در یادداشتی رسمی‌از طریق سفارت سوئیس درباره هرگونه اقدامی از ناحیه آمریکایی‌ها هشدار داد.
در این یادداشت ضمن محکوم کردن ادعاهای مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی علیه ایران، اعلام شده که اگر حمله‌ای [ولو محدود] به ایران صورت بگیرد واکنش جمهوری اسلامی فوری و شدید است و به منشأ تهدید، محدود نخواهد شد و ممکن است دامنه وسیع‌تری از منشأ تهدید را نیز در بر بگیرد.
به گزارش فارس، مفاد و محتوای این پیام از طرق مقتضی به گوش سعودی‌ها نیز رسیده است.
 وبگاه شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: ایران به رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد بزرگ‌تر از آن است که منزوی شود. به‌جاي ايران، آمريكا در باتلاق افتاده است.بلومبرگ در ادامه نوشت: عليرغم هشدار قبلي ترامپ به ايران اما بعد از حمله به زيرساخت‌هاي نفتي سعودي به‌نظر مي‌رسد اين دولت آمريكا است كه گرفتار مشكلات شده نه ايران.حتی اگر میان رأی‌دهندگان آمریکایی هم‌اشتیاقی برای آغازکردن جنگی دیگر در خلیج ‌فارس وجود داشته باشد، ایران بزرگ‌تر از آن است که بتوان به آن حمله کرد؛ ضمن آنکه ایران نشان داده در صورتی که آمریکا تصمیم به تشدید تنش‌ها بگیرد توانایی انجام حملات متقابل را دارد.در ادامه گزارش آمده است: برخلاف نظر ترامپ كه تصور مي‌كرد خروج از برجام و اعمال تحريم‌ها ايران را به عقب‌نشيني وادار خواهد كرد اما اكنون اين كشور در عراق، لبنان، سوريه، يمن و افغانستان فعاليت بيشتري دارد.
مجله فارین‌پالیسی گزارش داده با آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش در توئیتر اعلام کرد که ارتش آمریکا «آماده آتش» برای پاسخ به حملات انجام‌شده علیه آرامکو است، اکنون دولت او عقب‌نشسته تا به ارزیابی گزینه‌هایش بپردازد.
فارین پالیسی همچنین در مطلب دیگری نوشت:اگر آمریکا برای نفت عربستان نجنگد دیگر هیچگاه برای این منطقه نخواهد جنگید.
در ادامه گزارش آمده است: رویدادها در خلیج‌‌فارس برای ایران ثابت کرده که می‌تواند
با مصونیت نسبت به افزایش تنشها اقدام کند. ایران و سایر مخالفان آمریکا در منطقه به این باور رسیده‌اند که ترامپ قیل و قال زیاد می‌کند اما چماقی به همراه ندارد.
سی‌ان‌بی‌سی نیز در گزارشی نوشت: ایران پاسخ ترامپ را جسورانه می‌دهد.دیوید هرست، روزنامه‌نگار پیشکسوت که سال‌ها خبرنگار بین‌الملل گاردین بوده و اکنون سردبیر «میدل ایست آی» است در تحلیلی نوشت: آمریکا که زمانی در جنگ عراق با عملیات «شوک و بهت» وحشت در دل‌ها می‌انداخت، اکنون با عملیات «شوک و بهت» مواجه شده و نمی‌داند چه کند!خبرگزاری یونهاپ با‌ اشاره به گفت‌وگوی تلفنی ولیعهد سعودی با رئیس‌جمهور کره جنوبی گزارش داد، بن‌سلمان از سئول برای تقویت سامانه دفاع هوایی این کشور درخواست کمک کرده است.
ادعای مضحک ترامپ
درباره تحریم‌های جدید علیه ایران
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه گفت به وزیر خزانه‌داری این کشور دستور داده تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد.
او در توئیتر نوشت: «همین الان به وزیر خزانه‌داری دستور افزایش محسوس تحریم‌ها علیه کشور ایران را دادم».
ادعای مضحک ترامپ درباره تحریم‌های جدید علیه کشورمان در حالی است که چندی پیش «ریچارد نفیو» یکی از معماران شبکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران اقدامات دولت این کشور در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را اقدامی «تبلیغاتی» توصیف کرده بود.
وی گفته بود: «آن تحریم‌هایی که آنها (دولت ترامپ) از زمان اوباما به‌ارث بردند و بعد دوباره به مرحله اجرا گذاشتند، تحریم‌هایی بودند که از قبل اقتصاد ایران را هدف قرار داده بودند، بنابراین، بیش از این نهادها و شرکت‌ها و افرادی نیستند که بتوانند آنها را مورد تحریم قرار بدهند، بنابراین می‌بینید که دیگر اصلاً جایی نمانده که اینها اصلاً تحریم نکرده باشند».
همچنین بسیاری از تحلیلگران داخل خود آمریکا نیز تحریم‌های اخیر ترامپ را «نمادین» و فاقد آثار عملی و اقتصادی توصیف کرده‌اند و هدف از اعمال آنها را نوعی نمایش تبلیغاتی و ارسال پیام به متحدان آمریکا در منطقه مبنی بر نشان دادن قاطعیت علیه تهران عنوان کرده‌اند.
اتهام‌زنی موهوم و بی‌اساس عربستان به ایران
از سوی دیگر شب گذشته‌ ترکی المالکی سخنگوی وزارت دفاع عربستان با برگزاری یک شوی تبلیغاتی، تصاویری از آنچه بقایای موشک‌های کشف شده نامید را نمایش داد و ادعا کرد که منشأ آن ایرانی است.
سخنگوی وزارت دفاع عربستان مدعی شد: عربستان اطلاعاتی درباره بقایای موشک‌ها جمع‌آوری کرده است که برای اینکه بدانیم مسئول حمله کیست، کافی است. آنکه پهپادهای را به پرواز درآورده و موشک‌ها را شلیک کرده است، مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت. ما تحقیقات درباره حمله به آرامکو را از طریق کانال‌های بین‌المللی مورد اعتماد ادامه خواهیم داد.وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس و مضحک خود گفت: پهپادی که آرامکو را هدف قرار داده‌اند از شمال به جنوب پرواز کرده‌اند. از موشک‌های کروز نقطه‌زن یاعلی استفاده شده است. سپاه پاسداران ایران در فوریه گذشته اعلام کرده است که نوع پیشرفته از این موشک‌ها را در اختیار دارد. پهپادهایی که به تاسیسات حمله کرده‌اند از سیستم موقعیت‌یابی پیشرفته استفاده کرده است.گفتنی است متهم کردن ایران توسط مقام نظامی عربستان، برای خریدن آبروی رژیمی ‌است که ادعا می‌کرد ابرقدرت جهان عرب است و ظرف چند هفته کار یمن را یکسره می‌کند اما بعد از چند سال دست و پا زدن در باتلاق، حالا هر روز به دست مقاومت مظلوم و شجاع یمن تحقیر می‌شود.
برای آل‌سعود، سرشکستگی بزرگی است - و می‌تواند به فروپاشی‌اش ختم شود-  که در منطقه و جهان بگویند مقاومت یمن، روزانه پالایشگاه‌ها و فرودگاه‌ها و مراکز مهم نظامی عربستان را با موفقیت و بی‌هیچ مانعی هدف قرار می‌دهد.
بنابراین برای اینکه از حجم تحقیر بکاهند، خود را هم‌قد و طرف دعوای ایران وانمود می‌کنند تا بگویند اگر هم ضربات سنگینی دریافت می‌کنیم، از ابرقدرت منطقه است و نه از انصارالله یمن! این استیصال، حال و روز رژیمی ‌است که فقط در دو سال اخیر، 450 میلیارد دلار به آمریکا باج داد و از جمله، 100 میلیارد دلار سلاح خرید.